Într-un moment în care infuzia de social în arta contemporană este parcă mai mare ca niciodată, iar artiştii, mai sensibili la problemele sociale decît la cele estetice, arta instrumentată ca formă de comunicare vizuală se desparte tot mai mult de genul ei proxim, acela de spectacol plastic.
Selecţia de 13 lucrări în tehnica pastelului uleios dă titlul expoziţiei 13, ce reuneşte lucrările ultimilor patru ani de creaţie. Dizolvînd iluzia profunzimii şi abandonînd perspectiva lineară, compoziţiile Sorinei Iuganu păstrează totuşi o volumetrie cursivă de tipul reliefului plat.
Sintetizarea sculpturală a formelor amestecă suprafeţe de culoare plată cu zone de vibraţie picturală. Sorina imaginează cu o bogăţie de candoare teme lirice precum Îmblînzitorul de fluturi, Ţara Somnului ori După ploaie. În Himera, o rază a lunii pare un fir de aţă pe care atîrnă o creatură nocturnă, călătoare călare pe un cerc. Acestea sînt parabole vizuale cu un simbolism literar-teatral puternic elaborat. În completarea acestora, Sorina alege teme-emblemă ale istoriei artei: Trei graţii, Sărutul, Arca lui Noe, Sisif, Pegas, Lupta lui Iacob cu îngerul, Strigătul, cărora le găseşte o interpretare personală. Un astfel de exemplu este Arca lui Noe, o reprezentare atipică a spaţiului interior subiectiv al lumii rămase în afara arcei.
Multe imagini au puterea de a concentra parabole vizuale în imagini-icoane. Rezultatele sînt încîntătoare poveşti spuse parcă de proiecţiile unei lanterne magice.
13, Sorina Iuganu, Galeria La perne, 28 martie-28 aprilie 2008, program non-stop, Calea Victoriei nr. 101 Bucureşti
Articol aparut in Observator Cultural Numarul 420-421 – 24 Aprilie 2008
Recent Comments