Nu este un moment bun sa critici ceva atunci când toată lumea se ocupă cu critica, mai ales în vremuri în care amestecul politic nu poate fi evitat. Funcționarea Programului Cantemir merită însă o analiză și o dezbatere publică pentru a-și cunoaște defectele și mai ales îmbunătățirile pe care le-ar putea face.

Deschidem aici lista de puncte supuse dezbaterii pe care sperăm să o putem avea și în mod real, în cadrul unei întâlniri publice și comune. Rugăm toți operatorii culturali să completeze cu puncte mai jos, din experiența cu acest program de finanțare publică și alte programe de finanțare publică și privată, românească și internațională.

Programul Cantemir are nevoie de foarte multă transparență și infuzie de competență și asumare de responsabilitate a gestionării fondurilor publice.

1)      În organizarea procedurilor. Întârzierile de la datele stabilite pentru anunțarea rezultatelor proiectelor, lipsa de motive și răspunsuri făcute publice pentru aceste întârzieri (25 zile), lipsa de informare publică sau directă către aplicanți, telefonică ori scrisă, asupra stadiului proiectelor candidate.  Nu poate fi vorba de date estimate ci doar de prelungiri anunțate oficial.

2)      În selectarea proiectelor. Analizarea proiectelor, modul în care au fost folosite grilele de evaluare pentru fiecare etapă din cele două, pentru fiecare proiect în parte și componenta de timp ( în 2012 a fost vorba doar de 46 de proiecte)

3)      În regulament, clarificarea termenilor de obligativitate și informații suplimentare (este obligatoriu / eliminatoriu SAU va rugăm să completați etc.)

4)      Procesul evaluării dosarelor de aplicație este unul opac și neconcludent din punct de vedere al conținutul proiectului  – în prima etapă de selecție, motivele respingerii nu țin de calitatea și potențialul cultural al proiectului (proporția, în 2012, în care au fost respinse la primul prag de selecție este de 91% din proiecte, pe motive exclusiv administrative)

5)      Procesul primei evaluări a dosarelor de aplicație nu are nicio grilă, deși aici sunt respinse, în 2012, 91% din proiecte

6)      Procesul evaluării dosarelor de aplicație conduce către descurajarea aplicațiilor ulterioare la acest program. În 2012 din România au fost depuse doar 46 de dosare, din care au trecut de primul prag de selecție doar 4. Aplicanții sunt de cele mai multe ori operatori culturali care lucrează de ani de zile în țară și străinătate și au experiență și notorietate mai mari decât Programul Cantemir însuși

7)      În situația contestațiilor nu pot fi luate în calcul trei zile pentru că nu se pot raporta la o dată fixă (care în 2012 nu a fost respectată, depășirea termenului fiind de 25 de zile)

8)      Evaluare ( indicatori și rezultate) a proiectelor considerate eligibile și finanțate, după încheierea acestora și comunicarea publică a eficienței și rezultatelor

9)      Nu se face afișarea publică a componenței juriului după ce acesta a deliberat, oferind în acest fel responsabilitatea și garanția proiectelor câștigătoare dar și a celor necâștigătoare

10)   Nu pot deveni criterii de eligibilitate (compentență și calitate a proiectelor culturale) motive de respingere enunțate de Programul Cantemir precum documente respinse pentru că a fost completat numele de mână

11)   Bugetele proiectelor internaționale trebuie cuantificate în moneda spațiului cultural în care se desfășoară proiectul, cu atât mai mult cu cât nu este vorba de proiecte adresate spațiului cultural românesc ori, în anumite cazuri, european. Situația alcătuirii unui buget cu cel puțin 6 luni înainte într-o monedă străină la paritate cu leul sau euro nu poate fi una realistă la momentul desfășurării propriu-zise a proiectului. Cum poate fi bugetat schimbul valutar în situația în care nu se face o prognoză de tip hedging? Cum se justifică diferențele de curs la decontarea costurilor raportate?

Am cerut și printr-o scrisoare închisă detalii privind câteva dintre punctele de mai sus, la care așteptăm un raspuns oficial din partea Programului Cantemir.

Scrisoarea rămâne deschisă nu numai către Programul Cantemir ci și sub aspectul completării ei de către alți operatori culturali.

A nu se confunda această scrisoare deschisă către niște gestionari ai unor fonduri publice cu actuala situație a Institutului Cultural Român la nivel național și internațional.

Comentarii și reacții la ism at modernism.ro si la secțiunea comentarii.

Echipa Modernism.ro
www.modernism.ro/despre

—————————

Reacții primite pe adresa de mail ism at modernism.ro

Michel Gavaza, reprezentant legal al asociatiei Soleil de l’Est din Franta.
In legatura cu programul Dimitrie Cantemir, condus cu “maiestrie” de ICR, suntem în deplina concordanta cu recomandarile Dvs.
Se pare ca acest program este numai pentru prieteni si nicidecum pentru importanti operatori culturali, mai ales din diaspora.
Soleil de l’Est a aplicat le acest program, timp de trei ani la rând, proiecte de prezentare a picturii contemporane române în Franta. Evident rezultatul a fost mereu negativ, fapt ce ne-a descurajat. Mai mult, proiectele noastre nici macar nu au fost analizate de faimosul juriu “independent”. Au fost respinse pe motiv administrativ !!!  Am încercat sa contactam prin telefon responsabilii programului. Dupa insistente interminabile (costul convorbirii telefonice fiind suportat de noi) ni s-a raspuns cu o zeflemea caracteristic balcanica, fara nici un fel de precizari la obiect. Nu am înteles nici acum ce trebuie facut ca proiectele sa treaca ??? In plus chestiunea cu valuta respectiva este deasemeni pe alta placa. Noi cheltuim Euro, iar decontul se face în lei, asa doar ca sa mai pierdem ceva din banii avansati. Formularele sunt foarte greoaie, trebuie specialisti ca sa le completeze. Daca doriti detalii, si daca considerati ca acestea sunt utile pentru ameliorarea procedurilor, va stam la dispozitie. (michel at gavaza.org)

—————————————

vezi:

Răspuns la scrisoarea deschisă modernism.ro privind funcționarea Programului Cantemir