PARTICIPAREA ROMANIEI LA CEA DE-A 14-A EXPOZITIE INTERNATIONALA DE ARHITECTURA – LA BIENNALE DI VENEZIA Untitled-2Comisar: Monica Morariu

Vicecomisari: Alexandru Damian, Bogdan Tofan

România participă la cea de-a 14-a ExpoziţieInternaţională de Arhitectură – la Biennale di Venezia, cu două proiecte expoziţionale: Site UnderConstruction, ce urmează a fi prezentat în pavilionul României din GiardinidellaBiennaleşiExploringIdentity_the Nomad Archives, prezentat în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia.

Site UnderConstruction 

Autori: Mihai Sima, Andreea Iancu, Raluca Sabău, StejaraTimiş, Anca Trestian

Curator: Mihai Sima

Colaboratori: regizorul independent Paula Oneţ & echipa; fotografii: Ioana Cîrlig şi Marian Raica (Post-industrial Stories); reprezentanţi ai proiectului Oraşul Memorabil (Memorable City)

Parteneri: Arhiva Naţională de Filme, Televiziunea Română

Locaţie: Pavilionul României din Giardini di Castello Veneţia

Vernisaj: Vineri, 6 iunie 2014, orele 15.15

Însușirea modernismului, în contextul est european, a fost divergentă și corelată evenimentelor socio-politice tumultoase și contradictorii. Spațiul urban a suferit destructurări succesive provocate de inserțiile industriale masive, cu consecințe directe la nivel urban-demografic.

În acest context, Pavilionul României din acest an, aduce în centrul discuției arhitectura industrială ca generator al modernității. Propune crearea unui traseu inițiatic pornind de la industrializarea interbelică și socialistă şi ajungând la vidurile urbane post-industriale. Gloria și vidul, trecutul și prezentul sunt puse în oglindă și propuse contemplării, conștientizării și reaproprierii. Odată cu dezafectarea industriei, resturile rămase au devenit ruine moderne urbane, eliberate de conținut, lipsite de utilitate, care au lăsat în urma lor un peisaj periferic tulburător și dezolant.

Întregul spațiu al pavilionului reflectă mega-spațiul orașului contemporan, acesta fiind un black box imperceptibil, fără contur. În trama orașului sunt conținute trei insule urbane, animate prin proiecții video secvențial-cinematografice din trecutul industrial. Aceste insule, care amintesc de zonele tarkovskiene, condensează în interiorul lor un univers atipic. În interiorul insulelor, pătrundem într-un alt tip de spațiu, în vidul prezentului post-industrial. Prezentul este personificat printr-un turn al luminii, o imagine analogic-industrială cu trimitere la silueta turnurilor de răcire, elansate spre infinit. Turnurile sunt spații ale visării, ale experienței personale, pure, fără condiționări sau stimuli exteriori. Spațiul expozițional creat este flexibil, având o dublă semnificație interioară compozițională, un mixaj antagonic și senzorial creat prin rapoartele de opoziție dintre întuneric si lumina, zgomot și liniște.

1-Conceptual-Cross-Sections nr-1-Photo-1889-Paris nr-2-Photo-1939-New-York 1940-Romanian-Industry-Exterior-view-of-the-Malaxa-Munitions-and-Railroad-Manufacturing-plant-Bucharest

 

ExploringIdentity_theNomad Archives

 

Participanţi: Emil Ivănescu, Laura Iosub, Olivia Zahalca, Carmen Tănase, Loredana Mihali, Marius Danciu

Curator: Emil Ivănescu

Asistenţi curatori: Laura Iosub, Carmen Tanase, Marius Danciu

Colaboratori: Elvira Pietrobon (arhitect), Eliza Culea (arhitect), Vlad Mitea (arhitect), Alexandra Lăzărescu (arhitect), Ema Bogoi (arhitect), leana Săvescu (arhitect)

Locaţie: Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, Cannaregio 2214 -30121 Veneţia

Vernisaj: Vineri, 6 iunie 2014, orele 18.30

Arhiva nomadă este o metaforă a arhitectului nomad şi global care activează oriunde în lume, dar care poartă cu sine arhive de arhitectură subiective ce îmbină istoria cu prezentul, sentimentele moderne cu melancolia tradiționalistă. Între un discurs oficial şi unul involuntar despre identitate, arhitectul încearcă să prezinte toate aceste procese de identitate. Modernitatea ca identitate exprimă începuturile unei culturi sincronice cu propriul timp. Între tradiţionalismşi avangardă, orient şi occident, modernismul român este, înainte de toate, un experiment identitar, un fenomen epidermic. Cercetarea propune două argumente interconectate: unul despre pavilioanele naţionale ca procese oficiale de identitate, şi un al doilea despre trans-arhitecturile ca metodă de suspendare şidepăşire a identităţii. Sursa de cercetare este Arhiva Română a Presei de Arhitectură, din 1906 până în zilele noastre. Instalaţiile sunt dedicate lui Nicolae Iorga, umanistul tradiţionalist căruia i se datorează pavilionul României din Giardini, şi lui Tristan Tzara, fondatorul mişcării de avangardă dadaiste, care definesc cultura din diasporă. Atât tradiţiile, cât şi avangarda creează o panoramă completă a modernismului românesc, pe întreg parcursul secolului al XX-lea. Pentru a ilustra mai bine povestea, invităm vizitatorii să se supună experimentului de neuroarhitectură în interiorul pavilionului: cât de tradiţionalistşi cât de modernist este creierul dumneavoastră _ un performance atât ironic, cât şiştiinţific.

 

Organizatori:

Ministerul Culturii

Ministerul Afacerilor Externe

Institutul Cultural Român

Uniunea Arhitecţilor din România

Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia

 

Finanţatori:

Ministerul Culturii

Institutul Cultural Român

 

Pentru ulterioare detalii cu privire la proiecte:

StejaraTimiş: [email protected]; tel: 0033620700406 (proiect Site UnderConstruction) Loredana Mihali: [email protected]; tel: 004 0745 515 389 (proiect Exploringidentity_the nomad archives)

Pentru alte detalii despre proiectul Site UnderConstruction: http://siteunderconstruction.ro

[email protected]; https://www.facebook.com/siteunderconstruction

http://site-under-construction.tumblr.com; https://twitter.com/RomaniaAtVenice