Foto: Alina Andrei, Privitor, 2009

Acum douăzeci de ani ani erau tineri şi furioşi: Ruxandra Balaci, Adrian Guţă, Irina Cios, Iosif Kiraly, Călin Dan, Teodor Graur, Gheorghe Rasovszky, Valeriu Mladin, Alexandru Patatics, etc. Denumiţi cândva “raiders on the storm” aceşti pionieri ai timpurilor nefavorabile artei şi-au tocit între timp instinctele de revoluţie creativă care i-au purtat cândva pănă în istoria artei contemporane româneşti. Deşi încă activi, după zeci poate chiar sute de manifestări expoziţionale, ei încep să acuze oboseli cu un uşor parfum de sală de muzeu. (Dan Perjovschi & Lia Perjovschi pun în continuare creaţia lor în serviciul aceloraşi nelinişti, pe care le-au avut şi acum douăzeci de ani.) Generaţia care-i va înlocui cu toate surpizele ei, va apărea mai clar, după ieşirea din norul crizei,

Artiştii români când deschid expoziţii afară schimbă mentalităţi, dar nu reuşesc să facă acelaşi lucru în România.

Vor apărea tot mai multe deservicii ale vânzărilor artei contemporane prin casele de licitaţie răsfrânte asupra artiştilor contemporani.

Umplerea spaţiilor dintre arta bună şi arta de proastă calitate va face mai dificilă diferenţierea valorilor artistice. Când toată lumea urcă pe scenă nu mai rămâne nimeni să privească de la distanţă. Spectatorii îşi văd cefele de aproape îşi iau aerele unii altora şi se calcă pe bătăturile talentelor. Mai mult PR şi informare ar face aerul mai respirabil.

Microglobalizarea Şcolii de la Cluj va crea o dependenţă a artiştilor de stilul neorealismului socialist-capitalist şi a soluţiilor pastişă în care diferenţele se vor topi într-o masă comună de griuri.

Cercul ofertei artistice nu se închide cu cel al cererii. Lipsesc colecţionarii de artă români sau cultura lor vizuală conectată la zona contemporană.

Ritmul creşterii scenei şi pieţei este atât de lent încât lucrurile par a sta pe loc, iar tensiunea aşteptărilor explodeză cel mai adesea în frustrări.

Însă cea mai mare dezamăgire ar putea fi pierderea ideilor de promisiune şi emergenţă ale artei româneşti, ce ascund acum sub preş marile lipsuri.


Modernism.ro te invită la primul sezon, al primului serial original despre galeriile de artă contemporană românească.

Cât de coloraţi sunt banii din arta contemporană românească şi ce fel de importanţă are această culoare te vei dumiri cu puţin ajutor.

Şi pentru că ştim că te interesează mai ales cine se află în spatele galeriilor de artă sau în umbra artiştilor bine cotaţi Modernism.ro îţi va reda vederea în infraroşu. Iar dacă nici aşa nu vei reuşi să vezi nu rămâne decât să citeşti fiecare episod sau să renunţi la astfel de griji inutile pentru că ai atâtea altele de făcut.