Vernisaj | Expoziția Aripi și stele. La porțile sacrului |
George Tzipoia
Muzeul Național al Literaturii Române, Calea Griviței 64-66
3 – 27 aprilie 2024
Muzeul Național al Literaturii Române vă invită la vernisajul expoziției Aripi și stele. La porțile sacrului a artistului George Tzipoia.
Prezintă: prof. univ. dr. Ioan Cristescu, directorul MNLR, acad. Mircia Dumitrescu și criticul de artă Pavel Șușară.
Prezenta expoziție, gândită de George Tzipoia (născut în 1945) ca o privire de ansamblu asupra creației sale de o viață, pictorul o dedică tatălui său, marelui artist plastic Alexandru Țipoia (1914-1993).
Născut în București, în casa familiei sale din str. Lt. Aviator Gh. Caranda 79, actuala Casă Memorială-Muzeu pictor Alexandru Țipoia, pe care familia sa a deschis-o în 2019 publicului larg, George Tzipoia a crescut și s-a format într-o ambianță creatoare cu totul specială, de mare rafinament artistic, care și-a pus amprenta pe sensibilitatea sa pentru întreaga viață.
Sub comunism, familia bunicului, Gheorghe Țipoia, suportă vicisitudinile regimului opresiv totalitar, datorită condiției sale „burghezo-moșierești”: expropriere, pușcărie, reducere la supraviețuire, tatăl, pictorul Alexandru Țipoia ca artist fiind „tras pe linie moartă”, fostul Consiliu al Culturii și Educației Socialiste refuzându-i Expoziția sa Retrospectivă în 1978.
La Facultatea de Arte Plastice a Universității din București, George Tzipoia l-a avut ca profesor pe pictorul Traian Brădean, unul din cei mai buni elevi ai lui Alexandru Ciucurencu; el devine membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România în 1974.
În 1982, plecând într-o călătorie de studii în occident, cere azil politic la Geneva (Elveția), fiind țara stră-străbunicului său, Louis-Adolphe Leyvraz, fondatorul coloniei elvețiene din București în 1839.
A doua parte a vieții, George Tzipoia o petrece la Geneva și în Franța, la Evires, Haute-Savoie, unde familia are Casa exilului, iar artistul atelierul său de creație. Ceea ce îi caracterizează în ansamblu opera este o dorință de sinteză și spiritualizare filosofică, un efort continuu de înălțare către o sacralitate laică, nereligioasă canonic.
Expoziția de față schițează parcursul acestui drum rar, al cunoașterii și al formării de sine în același timp, care l-a dus pe artist la „pragul sacralității”, după expresia Marisei Vescovo, cunoscutul istoric de artă italian care semnează prezentarea operei artistului în albumul său monografic apărut la Editura Uranus în 2009.

Recent Comments