Galeria Galateea Contemporary Art are plăcerea să vă invite în data de joi 3 noiembrie orele 19:00 la vernisajul expoziției Plierea memoriei a artistului Vlad Basarab. Expoziția se va desfășura în perioada 3-22 noiembrie, urmată de o a doua expoziție personală a artistului, intitulată Din pământuri, în perioada 23-29 noiembrie. Odată cu deschiderea celei de-a doua expoziții va avea loc un dialog cu scriitorul Bogdan Ghiu în data de miercuri 23 noiembrie la orele 19:00. Intenția artistului este de a crea din perioada expozițională două evenimente dinamice pentru publicul bucureștean.

Proiectul Folding Memory combină cercetarea memoriei lutului și a ceramicii, testându-le limitele fizice, chimice și metafizice. Desfășurându-se pe trei continente, Asia, America de Nord și Europa, el a fost inițiat în 2017 la Jingdezhen Ceramics University, China unde a culminat cu expoziția personală la China Ceramics Museum, Jingdezhen (2019-2020). În formatul prezentat la Galateea, proiectul este realizat în colaborare cu Institutul Cultural Român de la Budapesta, International Ceramics Studio, Kecskemét, Ungaria și Starworks Enterprise, North Carolina, SUA.

Proiectul are ca parteneri: Cartierul Creativ, Asociația Basarab Art & Science, Museum of Ceramic Art, New York (promotor al Ceramics World Destinations), Academia Internațională de Ceramică (IAC).

„Faptul că Ceramica în sine este o îndeletnicire încărcată de magie și arhetipuri este deja un loc comun. Totuși, de fiecare dată prezența lucrărilor lui Vlad Basarab în spațiul public ne întoarce la aceste percepții, la această realitate. Puțini artiști sunt mai elocvenți în rolul de Magister ludi, Maestru de ceremonii și Taumaturg. Este poate apanajul materiei și al ritualului meșteșugului, peste care însă se aștern layere de cultură, știință și har.
O înțelegere specială a materiei și a procesului fac din discursul său plastic o pledoarie mereu surprinzătoare, dar paradoxal egală cu prezența sa anterioară prin coerență și consecvență. Fiecare piesă în parte găsește în privitor o cale de înțelegere, un mijloc de a emoționa și impulsul de a descifra, de a pătrunde mai departe, mai adânc de epiderma încremenită a argilei. Fiecare scenografie, compoziție, instalație  recompune și repovestește, mereu tulburător. Împăturind, pliind și purtându-ne în labirintul memoriei, Vlad Basarab ne încarcă pe noi, privitorii, cu responsabilitatea de a duce mai departe, ca pe un dar al experienței sale, toate memoriile lumii.”

Simona Tănăsescu, Director al Institutului Cultural Român, Budapesta

“Vlad Basarab este unul dintre cei mai buni artiști (și nu numai) români (și nu numai) ai generației sale, de o maturitate sigură și de o originalitate explozivă, iar dacă scriu aici aceste câteva rânduri, este pentru a împărtăși entuziasmul meu și în același timp, pentru a-l trezi și pe al celorlalți. Prin ceea ce, în deplină siguranță am putea deja numi opera sa, încă tânărul artist relansează, într-o epocă dominată de artă și de artiști vizuali, performativi, neo-reprezentaționali sau deja digitali, noțiunea de plasticitate în același timp primordială și fundamentală, deci a lucrului cu materia și cu memoria înscrisă în materie, pe care își propune nu doar să o salveze, dar să o și relanseze, să lucreze cu ea, să creeze cu ea, să o facă literalmente să danseze și să zboare. Lucrând în special cu pământul și cu focul, iar recent adăugând și apa, l-am putea considera pe Vlad Basarab drept un artist nu elementar (ceea ce nu ar fi deloc deplasat) ci mai degrabă „elemental„. O altă trăsătură importantă, care, după mine ar putea defini singularitatea și extrema actualitate, dacă vreți, Antropocentrică, a acestei opere în mișcare, este faptul că ea reunește în același gest, cercetarea îmbinată a naturii, a tehnicilor, și deci, a culturii de fiecare dată în legătură cu un mediu și un „sol„ unice din punct de vedere istorico-cultural, pe care o prelungește prin ale sale opere-investigație: Vlad Basarab ne scufundă într-o preistorie, de fiecare dată locală și deci, singulară, ca mediu, și în același timp universală prin fervoarea tehnico-experimentală umană, pentru a relua și a ne reface istoria, spontaneitatea ei controlată și ceea ce el numește „accidente provocate„ relansând vechiul prin libertatea noului, al viului. Aceste opere reușesc deci, să exprime pământul (precum și Pământul) ca temporalitate și ca durată asigurată prin creația „continuată„. Pământul-scriere.”

Bogdan Ghiu, scriitor, traducător, teoretician și critic de artă

Galateea Contemporary Art
Calea Victoriei 132, Bucureşti | Bucharest
www.galateeagallery.com/
[email protected] 
Tel: +40745355941
Program galerie  | Opening hours
Luni, Mierc, Vin: 4pm – 8pm & Marti, Joi: 12pm – 4pm
Mon, Wed, Fri: 4pm – 8pm & Tue, Thu: 12pm – 4pm
Facebook/Instagram: Galateea Contemporary Art

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.