Unde nu pot fi niciodată
Iosif KIRÁLY
07.10 – 03.11.2022

Camera E12 – Atelierele Malmaison
Calea Plevnei 137C, București
Etaj 2

ARAC & Anca Poterasu Gallery

Vernisaj: Vineri, 10 octombrie 2022
18:00 – 21:00

De-a lungul istoriei artei, umbrele au fost percepute fie ca fiind ceva material: spații ale fricii, sau dimpotrivă, refugii, fie privite ca manifestări metafizice ale minții, metafore ale inconștientului. Umbrele au o alură misterioasă și hipnotizantă, sunt contururi distorsionate ale realității fizice. În gândirea filosofică, de la povestea lui Pliniu cel Bătrân despre originea picturii, până la simulacrul pe care îl putem intui în Mitul Peșterii al lui Platon, umbra este deopotrivă o măsură a atașamentului personal și a întunericului, la întâlnirea dintre gândirea ocultă și cea științifică, volum, distanță, transparență a texturilor.

În lucrările fotografice ale lui Iosif Király, umbra artistului este un motiv recurent, un performance pus în scenă pentru și prin imagine. În multe dintre fotografiile sale din seria „Reconstrucții”, umbra acestuia apare ca de nicăieri, fără o origine clară, reamintind de pictura lui Giorgio de Chirico și manifestările unui alt Eu. Fotografiile prezentate în expoziție au un aer mai degrabă melancolic – în acest caz, umbrele nu sunt atât de mult o imagine distorsionată ale sinelui, cât un martor la granița dintre o realitate palpabilă și o percepție proiectată, între corpul care creează umbra efemeră și permanența aparentă a momentului fotografic.

În același timp, lipsa unui punct vizibil de origine al umbrelor proiectate este un indiciu al producției post-fotografice, în care mai multe locuri și timpuri converg digital în straturi, astfel încât nu există un moment decisiv și nici un mise-en-scene singular. Trecutul este fragmentat și readus în mod artificial la viață, condensat, similar cu modul în care propriile noastre amintiri se schimbă, se suprascriu și se suprapun. Umbrele apar și reapar ca fantomatice intruziuni ale realității.

Expoziția are ca punct central acest efect recurent al memoriei/fotografiei/creării spațiului-timp în seria „Reconstrucții” (2000 – prezent), dar dezvăluie și alte experimente realizate de artist pe tema umbrelor. O serie de printuri poetice în natură par să ilustreze de exemplu căutarea umbrei în povestea lui Adelbert von Chamisso pentru bietul personaj Peter Schlemihil, sau altfel explorează nuanțele mai mitologice ale acesteia în relație cu fotografia, amintind de seriile conceptuale ale lui Boltanski. În Sala Omnia, mai recent, Iosif Király își proiectează umbra în fostele săli de conferințe ale Partidului Comunist, ca într-un film expresionist german, Cabinetul doctorului Caligari de Robert Wiene și Willy Hammeister.

Natura tacită și silențioasă a umbrelor le permite să incorporeze roluri multiple și să ne capteze imaginația, locuind spații imposibile, proiectate acolo unde nu putem fi niciodată. După ce și-a vândut umbra diavolului, Peter Schlemihil devine un personaj tragic, mereu singur, sugerând astfel că ar putea exista ceva ascuns între materialitatea corpului și inefabilul Eu, captiv în copii digitale sau altfel efemer, urmărind mereu o reflexie trecătoare.
____________________________________________
Iosif KIRÁLY (n. 1957) este artist vizual, arhitect și profesor la Universitatea Națională de Arte din București. Practica sa artistică investighează relația dintre percepție, timp, sincronicități și memorie prin fotografie, instalație, desen și video. A inițiat, coordonat și, împreună cu arhitecți, artiști vizuali și antropologi, a participat la proiecte de cercetare legate de schimbările survenite în România post-comunistă: D-platform, RO-Archive, Triak sau Tinseltown. În anii ’80 a activat în rețeaua de mail-art, o mișcare internațională underground inițiată de Fluxus. După 1989 a expus individual și/sau în cadrul grupului subREAL.
Lucrările sale se află în numeroase colecții publice și private precum: Muzeul Național de Artă Contemporană București, Arteast Collection, Moderna galerija, Ljubljana; Stedelijk Museum, Amsterdam; Light Work, Syracuse, NY; Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin; Neue Galerie Graz am Landsesmuseum Joanneum; Museum of Contemporary Art, Ars Aevi, Sarajevo; Colecția Benneton; Emprise Bank, Wichita, KS; Fondazione Cassa di Risparmio di Modena; Banca Europeană Centrală, Frankfurt; Hypo Bank, Frankfurt.
Lucrările lui urmează să fie expuse în curând la Paris Photo (2022), secțiunea principală. A expus recent la Neue Galerie Graz în contextul festivalului steirischer herbst ’22, Guangdong Museum of Art / Trienala de la Guangzhou 2021, Muzeul Național de Artă Contemporană din București (2020 – 2021) și Paris Photo – L’Air du Temps, Secțiunea principală (2021) (2021),Musée des Beaux-Arts de Tournai (2019) și la Academia Regală de Arte în Antwerp (2019) în cadrul festivalului Europalia, precum și la ICO Museum Madrid/Photo Espana (2019) și în expoziția de la Spațiul Niemeyer din Paris (2019). În 2018, Muzeul Național de Artă Contemporană București organizează o retrospectivă a lucrărilor sale în expoziția personală ”Uși închise, plicuri deschise. Lucrări timpurii 1995-2000”. Iosif Király a expus în spații importante din lume dintre care menționăm: Bozar Bruxelles (2019), Laboratorul pentru fotografie și teorie – Museum der Moderne Salzburg (2019), Stedelijk Museum, Amsterdam (2018), Centrul australian pentru fotografie, Sydney (2015), MART – Museo di Arte Moderna et Contemporanea di Trento e Rovereto (2014), Muzeul de fotografie din Braunschweig (2013), Camera Austria, Graz (2012, 2010), Muzeul de artă modernă și contemporană din Rijeka (2013), Muzeul de fotografie din Tessaloniki (2013), Württembergische Kunstverein (WKV), Stuttgart (2010), Reina Sofia, Madrid (2010), Fundação Calouste Gulbenkian, Lisbon (2005), Kunsthalle Viena (2004), VOX – Centre de
l’image contemporaine, Montreal (2001), Stichting De Appel, Amsterdam (2000), Galérie Nationale du Jeu de Paume, Paris (2000), Moderna Museet, Stockholm (1999), Muzeul de Artă Contemporană din Chicago; Allen Memorial Art Museum, Oberlin; Institutul de artă contemporană din Philadelphia; Joslyn Art Museum, Omaha / USA (1995 – 1997), Manifesta 1, Kunsthal Rotterdam (1996).
Iosif Király a participat la evenimente și bienale importante precum: A 3a Bienală de la Praga (2007), Bienala de la Veneția (1999, 1997, 1993), Bienala din Berlin (1998), Bienala Sāo Paulo (1994), Bienala Istanbul (1992), a 2a Trienală de Fotografie din Esslingen (1992).

Organizator: @ARAC
Parteneri: Primăria Sector 6 & Anca Poterasu Gallery

Proiectul co-finanțat de Primăria Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti în cadrul Programului Cultura 2022
Conţinutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Primăriei Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti, puteți accesa www.primarie6.ro

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.