Cui se adresează artistul contemporan?

Vineri 11 septembrie 2015 | 18.00 – 20.30

Fundația pentru o societate deschisă (str. Căderea Bastiliei nr.33) București

Intrarea liberă

În România consumul de artă contemporană autohtonă este sub 5%, există un singur muzeu de artă contemporană și multe galerii de artă, considerate a fi totuși puține de către anumiți actanți din această zonă, dar în același timp puțin vizitate de către publicul larg. Din procentul de 5% al consumatorilor de artă contemporană românească majoritatea este alcătuită tot din artiști și alți oameni din zona culturală, un număr extrem de mic provenind din afara acestei zone. Este aceasta în principal o consecință a restrângerii resurselor financiare pentru creația contemporană și a lipsei spațiilor de expunere? Încearcă arta contemporană să fie accesibilă unui public mediu? Ar trebui ca artistul să se preocupe de felul în care publicul îi receptează opera? Ce înseamnă artă de bună calitate în contextul cultural românesc din prezent? Este nevoie ca demersul artistic să fie dublat de unul educativ? Cui îi revine responsabilitatea educației pentru receptarea artei contemporane și dezvoltarea unui public începând de la vârste foarte mici.

Vă propunem o întâlnire despre programele de educație pentru arta contemporană dedicate copiilor, ocazie cu care vom ataca teme importante al creației și culturii contemporane, cum ar fi cultura de masă și elitismul artei contemporane, rolul educației culturale și importanța intenției și atitudinii artistului în receptarea lucrărilor.

Formatul întâlnirii încurajează cunoașterea și schimbul de informații și experiențe dintre participanți.

Întâlnirea are loc în cadrul proiectului Publicul viitorului care contribuie direct la atingerea obiectivelor proiectului Susține cultura în educație.

Publicul viitorului propune artiştilor şi organizaţiilor culturale să se redescopere în contact cu un public potenţial de copii şi adolescenţi şi să contribuie la dezvoltarea potenţialului creativ al acestora, prin integrarea artei în context şcolar în Bucureşti.

Proiectul Susține cultura în educație își propune să susțină realizarea unor programe culturale cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei rețele de profesioniști și organizații și a unor resurse despre practici și politici publice în domeniu.

Despre Iulia Iordan

Iulia este de profesie educator, cu o scurtă experiență în învățământul tradițional și una foarte bogată și diversă în domeniul educației muzeale. A început să practice educația muzeală la Muzeul Național de Artă al României și a aprofundat această experiență în cadrul Asociației Da’DeCe. De asemenea, scrie pentru copii: prima sa carte publicată fiind Călătorie printre ierburi și lumină.

Despre tema propusă

În România consumul de artă contemporană autohtonă este sub 5%, există un singur muzeu de artă contemporană și multe galerii de artă, considerate a fi totuși puține de către anumiți actanți din această zonă, dar în același timp puțin vizitate de către publicul larg. Din procentul de 5% al consumatorilor de artă contemporană românească majoritatea este alcătuită tot din artiști și alți oameni din zona culturală, un număr extrem de mic provenind din afara acestei zone.

Statistic, dintre programele de educație culturală propuse de către Asociația Da’DeCe începând cu anul 2011 și până în prezent, cele mai neatractive din perspectiva părinților înscriși în baza de date (aproximativ 3000 de familii bucureștene consumatoare de cultură) au fost cele propuse în galerii de artă contemporană. Cu toate acestea conceptul a fost unul adaptat vârstei copiilor și a pornit de la elemente familiare lor, a urmărit un traseu și un stil de lucru ludic și atractiv. Copiii participanți în cadrul programelor, la fel ca și părinții lor, au fost satisfăcuți de calitatea întâlnirilor, deși inițial au manifestat reticență față de subiectul propus. De asemenea, spre deosebire de alte tipuri de programe de educație muzeală, desfășurate în spații similare, cum ar fi muzee de artă sau colecții private de artă veche și modernă au avut un mult mai mare succes. Cu toate acestea, mulți părinți nu ajung să își încredințeze copiii unor astfel de experiențe, deoarece percepția inițială îi ține la distanță. Câteva motive invocate: arta contemporană are un mesaj mult prea încriptat, este în aparență elitistă sau, dimpotrivă, prea facilă, mesajul artistului nu ajunge ușor la ei și nu îi emoționează și, în general, subiectul nu îi preocupă aproape deloc.

Discuția va avea loc vineri 11 septembrie la ora 18.00 la sediul Fundației pentru o societate deschisă (str. Căderea Bastiliei nr.33). Înscrierea este deschisă tuturor celor interesați. Vă rugăm să ne trimiteți până joi 10 septembrie numele dvs./al organizației dvs. pe adresa [email protected] pentru a confirma participarea.

Rolul participanților

Formatul întâlnirii va fi unul tip masă-rotundă, moderatorii oferind la început o intervenție punctuală cu rol informativ. Vom discuta, plecând de la experiențele fiecăruia dintre participanți, astfel încât la finalul întâlnirii nu veți pleca doar cu mai multe informații, ci și cu noi cunoștințe și posibili parteneri de lucru.

Follow-up întâlnire

Ulterior întâlnirii veți putea consulta pe site-ul http://culturaineducatie.ro/resurse-online/ diverse publicații, site-uri sau alte instrumente de învățare pe marginea temei propuse. Dacă doriți să contribuiți la dezvoltarea acestei bănci de resurse, vă rugăm să ne scrieți la [email protected]

Despre proiect

 

Proiectul este coordonat de Asociația MetruCub – resurse pentru cultură și realizat alături de Centrul pentru Educație și Formare „Sintagma”, Fundația Gabriela Tudor, Fundația pentru o societate deschisă și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale”.

Parteneri media: Modernism.ro, Radio România Cultural, Agenda culturală pentru copii, Roata Mare.

www.culturaineducatie.ro

www.Facebook.com/culturaineducatie

Proiectul cultural este finanțat în cadrul Programului Cultural Ești București 2015. Proiectul Susține cultura în educație este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Continutul acestui material nu reprezinta în mod necesar pozitia oficiala a granturilor SEE 2009 – 2014. Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org și www.fondong.fdsc.ro.

sce_poster_J_F1