Foto: Maxim Liulca, Meter on the moon

Criza simţită pe scena artei contemporane a forţat ieşirea la export a creaţiei şi a creativilor români cu atât mai mult cu cât ţările occidentale şi-au stabilizat ceva mai repede  situaţia financară a sectorului cultural-artistic.

Satul creativ nu rămâne fără resurse creative chiar şi într-un export accelerat al acestora pe alte pieţe de artă din lume. Dimpotrivă, succesele financiare de pe piaţa externă trag în sus creşterile cotelor  artistice ale pieţei interne, iar câştigurile obţinute sunt direcţionate în România în iniţiative independente gen artist run space. În condiţiile de criză, ale anului 2009, în România s-au deschis mai mult de zece astfel de spaţii.

Conform studiului “Efectelor crizei asupra operatorilor culturali” efectuat de Centrul de Cercetare şi Consultanţă în domeniul Culturii până la începutul crizei industria creativă avea un număr de 180.450 de angajaţi, adică 4,19% din totalul forţei de muncă active, mai mult decât sectoarele mineritului sau hotelurilor şi restaurantelor. http://culturadata.ro/Efectele_crizei_rezumat.pdf. Cifrele râmăn totuşi în continuare îmbucurătoare.

Viaţa economică relativ scurtă a creaţiilor pe timp de criză, ar trebui să crească simţitor. Reducea riscului de investiţie se va resimţi în special în alegerea mijloacelor de exprimare artistică. Mediile tradiţionale şi creaţia materializată în obiecte de artă va avea de câştigat datorită potenţialului ridicat de tranzacţionare.

Colaborările artiştilor în expoziţii şi manifestări de grup au avut de câştigat, după cum şi participările lor în proiecte de implicare socială cu vizibilitate şi awareness pe măsură.

Migraţia pe internet a informaţiei, suplinirea lipsei cataloagelor, afişelor şi invitaţiilor prin folosirea intensă a mediul electronic online a dinamizat circulaţia ideilor creative. Grupurilor de discuţii nettime, incepem, etc. li s-au adăugat siteuri de profil cu echipe de redactori şi moderatori ce impun o atitudine proaspătă şi neconvenţională jurnalismului cultural.

Despre pierderile artei contemporane după ieşirea din criză, în episodul următor.


Modernism.ro te invită la primul sezon, al primului serial original despre galeriile de artă contemporană românească.

Cât de coloraţi sunt banii din arta contemporană românească şi ce fel de importanţă are această culoare te vei dumiri cu puţin ajutor.

Şi pentru că ştim că te interesează mai ales cine se află în spatele galeriilor de artă sau în umbra artiştilor bine cotaţi Modernism.ro îţi va reda vederea în infraroşu. Iar dacă nici aşa nu vei reuşi să vezi nu rămâne decât să citeşti fiecare episod sau să renunţi la astfel de griji inutile pentru că ai atâtea altele de făcut.