Pavilionul României la cea de-a XIII-a ediție a Binenalei de arhitectură de la Veneția.

PLAY MINCU:  A GAME BETWEEN ARCHITECTURE AND OFFICIALDOM

Pavilionul Play Mincu este o instalație semiotică interactivă ce interoghează conceptul de timbru de arhitectură în căutarea celor două aspecte ale profesiei de arhitect: cel artistic – estetic și conceptual, și cel birocratic și juridic – generator de norme și valori. Pavilionul îi este astfel dedicat personalității lui Ion Mincu, creatorul arhitecturii românești moderne, care a fost de asemenea angrenat în mecanismele politice și birocratice ale acestui domeniu. Expoziția propune o lectură pe două nivele: ca device cultural pentru medierea arhitecturii românești contemporane, dar și ca formă de recontextualizare ironică a statutului profesiei de arhitect. Timbrul poștal și ștampila notarială sunt vectorii simbolici ai expoziției. Vizitatorii se pot juca cu acestea, producând, de exemplu, timbre seci notariale ca cele ce investesc planurile arhitectului cu autoritate în realitate, dar care în convenția pavilionului reflectă asupra birocrației și forței sale normative pentru profesia de arhitect.

“Tema bienalei, Common Ground, este fundația conceptuală a pavilionului Play Mincu, întrucât ne-am dorit să identificăm un teritoriu comun arhitecților indiferent de naționalitate, stil sau filosofie. Iar acest loc comun este jocul de putere între arhitecți,  beneficiari (public) și oficialitate”, spune Emil Ivănescu, curatorul pavilionului.

Următorul pas a fost acela de a deturna acest loc comun într-un loc de joacă, oferind vizitatorilor posibilitatea de a-l experimenta într-o manieră directă, mimetică, similară jocurilor copiilor.  Conceptul expoziției este construit în jurul personalității arhitectului Ion Mincu, care întruchipează atât latura artistică și inovatoare a acestei profesii, fiind considerat inițiatorul paradigmei moderne în arhitectură, dar si latura politică și birocratică a acestei profesii, în calitate de senator și președinte al Ordinului Arhitecților din România. În cadrul convenției pavilionului, vizitatorul este încurajat “se joace de-a Mincu” și să exploreze latura invizibilă a arhitecturii într-un mod direct și mimetic, similar jocului de copii.

Pentru aceasta, expoziția este organizată în trei părți: o colecție de timbre poștale de arhitectură, care reflectă felul în care oficialitatea privește arhitectura prin selecțiile clădirilor prezentate pe timbre dar și prin felul în care sunt reprezentate și valoarea filatelică a acestora. În a doua parte a expoziției vizitatorul este simbolic investit cu puterea judiciară care transformă planurile arhitecților în documente oficiale prin intermediul timbrului sec notarial, fiind încurajat să se joace cu o serie de ștampile notariale reprezentând schițe de arhitectură românească și o selecție internațională de citate despre arhitectură, pe care aceștia le embosau pe stickere în formă de timbru. A treia parte a expoziției constă într-o instalație de timbru sonor în cadrul căreia imaginile unor timbre de colecție sunt scanate termic și transformate în sunete pe care publicul le poate sculta la căști.

Pavilionul Play Mincu reprezintă, din acest sens, un exploratorium al zonei invizibile a arhitecturii în care vizitatorii iau contact nu cu structurile arhitecturale ci cu suprastructura arhitecturii. Vernisajul expoziției a avut loc pe data de 27 august iar în primele zile de expoziție pavilionul a fost vizitat de minim 1500 de oameni pe zi, epuizându-se întreg stocul de 10 000 de timbre.

Echipa:
Emil Ivănescu, curatorul proiectului, este lector la Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu” din București, vicepreședintele Ordinului Arhitecților din România pe București și curatorul celui mai important eveniment local de arhitectură, Anuala de de Arhitectură. Irina Bogdan este specialistă în design parametric și interactive și a curatoriat workshopuri și conferințe de arhitectură avansată și fabricație digitală. Paul Popescu este artist new media și fondatorul primului laborator de artă trans-media și tehnologie din București, Modulab. Ioana Calen este teoretician, jurnalist și curtor la Modulab. Ana Constantinescu și Laura Iosub studiază la Facultatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu” din București.

 

Expoziția Play Mincu – Pavilionul României la cea de-a treisprezecea ediție a Bienalei de Arhitectură de la Veneția a fost susținut de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național și a fost realizată în parteneriat cu Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția și Uniunea Arhitecților din România.

Foto: Vlad Eftenie