MĂȘTI, PĂPUȘI, PERSONAJE,

ARHETIPURI ȘI SIMBOLURI

Atelierul de Scenografie – Facultatea de Teatru

U.N.A.G.E. Iași

Conceptul expoziției

Expoziția noastră conține lucrări realizate de artiști vizuali, cadre didactice specializate în domeniul sculpturii, graficii și scenografiei împreună cu studenții și absolvenții de la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Artă George Enescu din Iași. Ansamblul expozițional se constituie din elemente de sculptură și scenografie destinate montării unor spectacole, examene de licență și disertații din diferite perioade. Am realizat așadar o selecție din creațiile realizate la Atelierul de Scenografie în Programul de Studii Artele Spectacolului (Păpuși – Marionete), cum ar fi: măști, păpuși, marionete și obiecte ce pot compune metafore și simboluri teatrale. Caracterul ludic, arhetipal – ritualic, grotesc sau bufoneresc se înscrie în antitezele binecunoscute: frumos – urât, pozitiv – negativ și în funcție de cazuri și situații tagice sau comice. Măștile simbol cu origini arhetipale din culturi diferite au evoluat în funcție de valorile antropologice de la o epocă la alta, sub influența spiritului timpului. Cu expresia corporală transmisă vizual, păpușile tip bunraku și marionetele create, prin adaptare și reutilizare în diferite spectacole ne surprind de fiecare dată cu originalitatea plastică, gesturi și mișcări articulate de actorii animatori. Readaptarea estetico-funcțională a elementelor de recuzită în concordanță cu rolurile din text și dramatizări ne-a determinat să ajungem la concluzia că unele caractere neutre pot servi cu brio în noi și noi propuneri scenografice, particularizându-le de la caz la caz, în legătură cu personajele și temele abordate.

Din punct de vedere stilistic toate creațiile din variantele prezentate se raportează la forme antropomorfe sau chiar zoomorfe, ca rezultat al creativității și spontaneității exprimate prin studiu și viziuni clasice, dar și prin improvizație și asamblare, cu materiale și tehnici neconvenționale, adesea familiale scenografiei. Stilizările, deformările anatomice, exagerările aplicate susțin amplificarea expresivității și stau la baza construcției personajelor din punct de vedere plastic, pentru fiecare caz în parte cu scopul transpunerii caracteristicilor date în diferite texte cu rolurile personajelor. În funcție de multitudinea posibilităților dar și a dotărilor tehnice, metamorfozele personajelor se fundamentează pe însăși finalitatea procesului plastic abordat din perspectiva artistică, prin modalitățile specifice aplicabile în atelierul de scenografie.

Atât în cazul absolvenților, cât și al studenților de la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte George Enescu Iași, anii II, III și Master, Programul de Studii Artele Spectacolului (Păpuși – Marionete) au avut ocazia să se documenteze și să studieze datele de caracter ale unor personaje etalon din anumite opere literare, să le compare cu cele ale personajelor secundare, să improvizeze și să transpună plastic elementele de scenografie. Lucrările prezentate publicului în expoziția noastră din Galeria Octav Băncilă a Uniunii Artiștilor Plastici din România, Filiala Iași, au un caracter eterogen. Ele sunt rezultatul activităților practice realizate de-a lungul timpului, la Atelierul de Scenografie în cadrul disciplinei Stiluri și Tehnici de construcție a păpușilor, marionetelor și sistemelor de animare, cu sprijinul tehnic și logistic pentru costume la Atelierul de Croitorie al UNAGE Iași.

În „pauza” măștilor și păpușilor de la jocul scenic noi le restaurăm, le refacem articulațiile, suprafețele volumelor sau le redăm caracterele antropomorfe, le repictăm sau repatinăm ori le reconstruim în totalitate. Recompunem așadar imaginea lor cu un grad relativ de subiectivitate metamorfozând aspectul plastic al personajelor în ansamblul creat și determinat de un noul context scenografic propus. Portretul și mâinile sunt părți anatomice deosebit de importante în cadrul expresiilor figurii umane. Prin intermediul acestora actorul animator le articulează mișcările și expresiile inerte redate mai întâi sculptural și apoi pictural dar și decorativ, dându-le viață.

Actorii animatori din Spectacolul „A XI-a Poruncă”, Regia: Raluca Bujoreanu-Huțanu, se alătură conceptului nostru prin creația lor, transfigurând problematici care înfiorează prin forța de sugestie a unor arhetipuri și simboluri, teme abordate și în cadrul expoziției. „Studenții anului III, specializarea Păpuși-Marionete de la Facultatea de Teatru reușesc să-și spună povestea fără cuvinte. Ei filtrează și să transfigurează suferințele și apăsările lumii contemporane în limbajul universal și artistic al teatrului de animație, o perfectă simbioză scenică între gest și sunet, între mișcare și muzică, între om și păpușă”. 

Valoarea antropologică a obiectelor artistice este amplificată prin metamorfoză și metaforă. În funcție de expresie, particularitățile vârstei și trăsăturile fizionomice, prin intermediul poziției corporale păpușile și marionetele transmit stări și mesaje, idei despre lume și societatea în care trăim. Noi ne identificăm cu stările, emoțiile, sentimentele și senzsțiile transpuse și interpretate prin intermediul păpușii sau marionetei adesea cu ajutorul indicațiilor plastico-simbolice stipulate în text.

Sprijinul tehnic și logistic al specialiștilor în light-design și sound design de la Sala Studio a UNAGE Iași a avut o deosebită importanță în percepția sinestezică a conceptului vizual. Sub impactul luminii și efectele sonore, obiectele metaforă dobândesc noi identități pe o serie de teme majore alese de noi cum ar fi: Ludic, Ritual, Tragicul și Satiricul, Frumosul și Grotescul, Vârstele umanității (Naștere, Moarte, Copilărie, Adolescență, Bătrânețe), dar și cele legate de existența noastră pământeană: Izolarea, Călătoria,  Emigrația, Traficul de ființe umane.

Confluența dintre limbajele de exprimare artistică specifice artelor plastice, alături de cel caracteristic al artei teatrale, cu precădere cel din arta animației, determină o percepție sincretică a mesajului cu un conținut bazat pe impactul vizual al elementelor prezentate. Arta animației impune abordări inter și transdisciplinare alături de artele plastice și decorative, literatură, muzică și coregrafie.

Lect. univ. dr. Cosmin Mihai IAȚEȘEN, sculptor-scenograf, coordonatorul proiectului.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.