O discuție cu Puiu Manu, grafician, Dodo Niţă, istoric al benzii desenate românești și Cosmin Nasui, istoric de artă

Eugen Taru reprezintă una dintre figurile marcante ale artelor grafice românești, a cărui activitate s-a întins pe parcursul mai multor decenii, începând din anii ’20 până în 1990. Versatilitatea sa artistică s-a manifestat în multiple domenii, de la caricatură și ilustrație de carte, până la arhitectură, demonstrând o capacitate remarcabilă de adaptare și evoluție stilistică.

Cariera sa a debutat în domeniul caricaturii la finalul anilor ’20, unde s-a remarcat prin ilustrarea unor evenimente importante precum Conferința Europeană din 1933 și Conferința Uniunii Interparlamentare din 1931. În perioada postbelică, și-a pus amprenta în special în revista „Urzica”, unde stilul său satiric a devenit emblematic pentru epoca realismului socialist.

Talentul său s-a manifestat și în arhitectură, contribuind la proiecte importante precum reamenajarea Cercului Militar Național. Una dintre realizările sale cele mai apreciate rămâne ilustrarea operei lui Ion Luca Caragiale, unde a dovedit o măiestrie deosebită în redarea personajelor cu un stil realist, dar păstrând subtile accente satirice.

De-a lungul carierei, a abordat diverse genuri, de la ilustrații pentru cărți de copii și adolescenți, până la ilustrarea fabulelor lui La Fontaine și Esop, demonstrând o extraordinară versatilitate stilistică. Recunoașterea sa a depășit granițele țării, fiind premiat la festivaluri internaționale de caricatură din Italia și Rusia. Cărțile ilustrate de el au fost publicate în multiple limbi și au participat la târguri importante precum cel de la Leipzig. Pe lângă activitatea artistică, Taru a fost și un important colecționar de artă, donând în 1990 o colecție valoroasă Muzeului Colecțiilor, care include lucrări de artă clasică românească, icoane vechi și diverse obiecte de patrimoniu.

Moștenirea sa artistică, păstrată cu grijă de familie, include nu doar opere de artă, ci și o bogată arhivă de documente personale, fotografii și corespondență cu personalități ale vremii, oferind o perspectivă complexă asupra unei cariere artistice care a traversat mai multe perioade istorice ale României.

///

Materialul face parte din proiectul „Patrimoniu al artelor grafice din arhivele Eugen Taru, Marcel Olinescu, Romeo Voinescu”,care propune cercetarea, documentarea, arhivarea, producerea de conținut original și prezentarea celor trei artiști. Proiectul recuperează și promovează în mediul online și offline materiale documentare din arhive private și publice neexplorate care au aparținut artiștilor: Eugen Taru (1913-1991), Marcel Olinescu (1896-1992), Romeo Voinescu (1925-2021) și propune aducerea în prezent a moștenirii artistice a acestora și a contextului care implică alte personalități relaționate cu aceștia sau momente cu relevanță istorică pentru contemporaneitate.

Producător: PostModernism Museum

Proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național

Parteneri: Modernism.ro, Nasui Collection & Archives, Universitea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Muzeul Municipiului București, Muzeul Național al Literaturii Române, Revista Cultura

Detalii aici

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.