GEOGRAFII AFECTIVE

Renée Renard, Ciprian Chirileanu

Curator Maria Orosan-Telea

În 2018 cuplul de artiști timișoreni Renée Renard și Ciprian Chirileanu începeau primul lor proiect colaborativ în care veneau fiecare cu propria metodă și viziune de înregistrare a memoriei locurilor. Istoria complicată și uneori dramatică a familiei de coloniști franco-germani din care provine  Renée Renard i-a condus pe cei doi spre ideea de a face o călătorie prin Banatul istoric, alegând localitățile reprezentative pentru valurile de colonizare din ultimii 300 de ani. Renée Renard a folosit ca metodă de reconstituire a memoriei locurilor cercetarea la microscop a probelor prelevate din clădiri, cimitire, sol, apă, elemente de vegetație, „martori ai existenței coloniștilor”. Ciprian Chirileanu a recompus ansambluri de clădiri văzute de la altitudine mare, “cerul fiind în acest caz unicul martor al permanenței unei comunități”.

Geografii afective revizitează și continuă proiectul descris mai sus, intitulat 1538 km, expus la Timișoara în septembrie 2018 ca celebrare a recentei lor căsătorii.  Expoziția din Camera K’ Arte extrage din vechea serie lucrările referitoare la satul Tomnatic, jud. Timiș – acolo unde familia artistei a deținut o fabrică de cărămidă până după cel de-al Doilea Război Mondial, când străbunicii au fost deportați în Bărăgan. Acestora li se juxtapune un colaj foto digital din seria Rădăcini/ Un drum cât o sută de vieți (2013), aparținându-i tot lui Renée Renard. Ciprian Chirileanu mapează același Tomnatic precum și alte localități legate de istoria familiei artistei (Parroy din Lorena/ Franța și Mașloc din jud. Timis) și a propriei familii (Petea și Fărăgău din jud. Mureș, Bechet din jud. Dolj și Moldova Veche din jud. Caraș). Renée Renard, la rândul ei, intervine asupra fotografiilor de familie din arhiva lui Ciprian Chirileanu cu aceleași mijloace cu care obținuse efectele vizuale specifice seriei Rădăcini.

Lucrările de la Camera K’ Arte reprezintă o extensie a seriei din 2018 în contextul noii situații generate de pandemie, în care viața de cuplu în izolare a cunoscut noi valențe. Artiștii au continuat sondarea autobiografică, dar s-au oprit fiecare și asupra trecutului familiilor celuilalt, ca o redefinire a raportului lor afectiv care a câștigat în profunzime în ultimii doi ani.

—————–

Renée Renard este absolventă a Facultății de Arte și Design din Timișoara. În creația artistică personală abordează două teme principale: convergența dintre știință și artă (a absolvit și Facultatea de Medicină Veterinară) și documentarea/ interpretarea micro-istoriilor (are o istorie strâns legată de migrație, fiind descendentă a coloniștilor francezi și germani sosiți în Banat în secolului XVIII). Medii preferate de exprimare: fotografie/ video subacvatice și la microscop, procesare digitală, instalație. Până în prezent a avut 16 expoziții personale și peste 60 de participări la expoziții de grup în țară și străinătate.

Ciprian Chirileanu este absolvent al Facultății de Arte și Design Timișoara. Creația personală (gravură, fotografie, procesare digitală, instalații, video), aflată pe direcția experimentelor artistice, include peste 20 de expoziții personale, participarea la peste 60 de evenimente internaționale și la peste 60 de expoziții din România, precum și inițierea unor proiecte culturale. : Student Fest (1992), Bienala Internațională de Gravura Mică Graphium (2004), Plăci comemorative (2013), Diplomatic Art (2014) etc – activitate artistică semnalată de presă și critică de artă din 1990.

Maria Orosan-Telea este lector universitar în cadrul Facultății de Arte și Design din Timișoara. S-a format în domeniul istoriei și teoriei  artei la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Este preocupată de arta contemporană încă din perioada studiilor doctorale, când a desfășurat o cercetare asupra artei românești din perioada postcomunistă. Este autoarea cărților Pseudosemnificare și hipersemnificare în arta românească după 1990 și Ghid de artă. Introducere în arta contemporană românească. În perioada 2019-2021 a fost asistent de cercetare în cadrul proiectului Gender Politics and the Art of European Socialist States, inițiat de Universitatea Adam Mickiewicz din Poznań, finanțat de Fundația Getty.

În calitate de curator a realizat o serie de proiecte în colaborare cu grupul Avantpost, iar în 2018 a fondat programul curatorial DRAFT.

:::

Expozitia face parte din proiectul “Artă contemporană în Camera K’ARTE”, ed a VIII-a.
Organizator: Asociatia K’ARTE Egyesület.
Proiect co-finantat de Primăria Municipiului și Consiliul Local Tîrgu Mureș si Consiliul Judetean Mureș.
Parteneri: Reea, Nett Front.