Temporal Parts
Artistă: Anetta Mona Chisa
Curatoare: Cristina Stoenescu

Vernisaj, miercuri 3 noiembrie, 18:00 – 21:00
03.11 – 11.12.2021

ARAC ART & RESIDENCY

Visăm în dimensiuni temporale elaborate și suntem modelați în structuri pe care le punem în mișcare de la un început al unei lumi până la sfârșitul alteia. Formele contorsionate dau naștere unor funcții alterate: gândim un sistem osos și el ne urmează impulsurile, ne întrebăm ce este dincolo de recognoscibil și întindem brațele pentru a întâmpina necunoscutul. „Știu că totul a fost confuz”, scrie Anne Boyer, „dar este aceeași confuzie ca atunci când sunt sigură că fiecare persoană care a trăit vreodată știe exact la ce mă refer atunci când spun că mă simt ca un șarpe ce se strecoară pe o potecă în soare, dar care apoi se dovedește a fi chiar pielea năpârlită rămasă în urma șarpelui.”*

Anetta Mona Chisa urmărește definiția ambiguă între identitate și multiplicitate, între eu-rile lăsate în urmă și alteritatea celuilalt. Spațiul galeriei devine simultan o minte colectivă, un cabinet de curiozități, un pântec în care zigoți-asteroizi sunt modelați de cerințele materiei, sau de imaginația artistei, sau de spațiul dintre privire și percepție.
Corpuri noi și rămășițe atemporale coexistă într-un peisaj imaginat la răscrucea dintre organic și anorganic. Chestionând modul în care se creează cunoașterea, Anetta Mona Chișa își imaginează un sistem în care diferențierea dintre artă, știință, tehnologie, peisaj, nu există: reacții chimice creează formațiuni cristaline, în timp ce alte structuri din ghips sunt expuse ca piese turnate, agregate în forme aproape fractale, sau altfel în proces de revenire amorf, la începuturi.

În spațiul expozițional reapar întrebări privind tehnici sculpturale și rolul artei în a crea realități ce devrăjesc viața de zi-cu-zi în sisteme predeterminate. Prin metonimii ale formelor și asocieri disparate, temporal parts creează un experiment al percepției, al unei stranietăți colective dintr-un vis în altul, fie și doar pentru a explora spațiul dintre.
„Să vezi un șarpe înseamnă să te gândești la felul în care ochii șarpelui strălucesc și la faptul că pentru un timp nu poate vedea, pentru că este acolo, căpătând piele nouă, lăsând-o în urmă pe cea veche, pierdut în procesul de a deveni altceva.” **

* l ** Citate din (Anne-Boyer, „The Undying”

Cristina Stoenescu, fragment din textul curatorial

Expoziția a fost dezvoltată în cadrul rezidenței ARAC ART & RESIDENCY. Mai multe informații: www.aracartandresidency.com
______________________________________

Anetta Mona Chisa (1975) trăiește și lucrează la Praga. Între anii 1994 și 2000, a studiat la Academia de Arte Frumoase din Bratislava. În 2006, împreună cu Lucia Tkáčová a fost laureată a Premiului Oskár Čepan, iar în 2011 a expus la cea de-a 54-a Bienală de la Veneția în expoziția Performing History (cu Lucia Tkacova și Ion Grigorescu).

Practica artistică a Anettei Mona Chisa are loc adesea sub forma expozițiilor și a instalațiilor colaborative, fiind preocupată mai ales de discontinuitățile și transformarea contextului socio-politic est-european. Artista reflectă asupra schimbării sistemelor de referință într-o lume care aderă din ce în ce mai mult la constrângeri axiomatice în dezvoltarea tehnologică, a sistemului capitalist și al individualismului radical.

Proiectele solo și colaborative ale Anettei Mona Chisa includ expoziții la Kunstraum Lakeside (2021), Kunsthalle Bratislava (2021), Museumcultuur Strombeek Gent (2019), Kunstraum Niederroesterreich, Viena (2017), Waterside Contemporary, Londra (2013); Galeria Christine Koenig, Viena (2011), Salonul de proiecte București (2011) sau la Neuer Berliner Kunstverein, Berlin (2008), în tranzit.sk, Bratislava (2006); Centre for Contemporary Art Futura, Praga (2006). Chisa a participat la expoziții de grup la Muzeul Național de Artă Contemporană din București; la a 10-a Manifesta din Sankt Petersburg; în Kunstrau Kreuzberg / Bethanien, Berlin; CONTEXT Art Miami; tranzit.ro, Bucuresti; Cultuurcentrum Strombeek, Grimbergen; Galeria Whitechapel, Londra; la a 3-a Bienala Internațională de Artă Tânără de la Moscova; în Muzeul de Artă, Łódź; Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Viena; MUMOK, Viena și la a 29-a Bienala de Arte Grafice din Ljubljana.

_________________________________________

Proiect finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA .

Granturile SEE reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și la consolidarea relațiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din estul și sudul Europei și statele baltice.

Aceste mecanisme de finanțare sunt stabilite în baza Acordului privind Spațiul Economic European, ce reunește statele membre UE și Islanda, Liechtenstein și Norvegia ca parteneri egali pe piața internă. În total, cele trei state au contribuit cu €3,3 miliarde între 1994 și 2014 și €1,55 miliarde pentru perioada de finanțare 2014-2021. Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.eeagrants.org și www.eeagrants.ro

RO-CULTURA este implementat de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului și are ca obiectiv general consolidarea dezvoltării economice și sociale prin cooperare culturală, antreprenoriat cultural și managementul patrimoniului cultural. Bugetul Programului este de aproximativ 34 milioane de euro. Mai multe detalii sunt disponibile pe www.ro-cultura.ro

________________________________________

Conform reglementărilor aflate în vigoare:

Accesul la eveniment, cât și ulterior în spațiul expoziției pe parcursul perioadei de desfășurare va fi permis exclusiv persoanelor care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare sau persoanelor care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARSCoV-2, statut dovedit pe baza prezentării Certificatului Digital Verde. Verificarea autenticității datelor se va realiza folosind aplicația Check DCC (conform garanției dezvoltatorilor, aceasta nu înregistrează și nu stochează informații). Este de asemenea obligatorie, pe durata întregii vizite, purtarea măștii de protecție care acoperă corect nasul și gura.