Tengheru și Rosetti au fost inițial în raportul de profesor și ucenic. Înainte de întâlnirea la Timișoara cu Sorin Nicodim și mai apoi cu profesorul său de maturitate – Flondor, Andrei Rosetti a reluat studiul picturii în atelierul din Deva al lui Tengheru, după ani buni de întrerupere (liceul real și anii de politehnică). A fost atunci o decizie a sa de a răspunde unei chemări pe care, pentru o vreme, o ignorase.

Deși îi despart câteva decenii, îi unesc consecvente năzuinţe de a da imaginii rigoarea clară a unei arhitecturi bine gândite, raţionale” (Dan Grigorescu despre Ion Tengheru). Geometria cadrului, susținută uneori de motivul ales, a fost notată și cu privire la pictura lui Rosetti de Ileana Pintilie sau Denise Parizek. Înrădăcinată poate în dialoguri mai vechi din anii ’90, sau ceva mai recente (în jurul volumului Adnotări – Lecții de pictură, Ed. ICR, 2011), le este comună și o discutare niciodată încheiată a culorii, a construcției paletei uneori în termeni poetici, intuitivi, alteori raționali. Îi unește și bucuria de a împărtăși experiența picturii cu tinerii – amândoi fiind peste ani profesori în cadrul liceului de profil din Deva. Tengheru a fost în anii studenției preocupat și de intervenții asupra fotografiei. Andrei Rosetti se împarte la rândul său între pictură și fotografie.

Dialogul acestor două expoziții, în contextul aniversar al filialei devene a UAP, s-a născut din vecinătatea atelierelor celor doi pictori. Unul având o mai bogată experiență, dar mereu curios, dornic să discute despre imagine și procedeele picturii, celălalt urmărit de un fel de dogmă a studiului neîntrerupt hrănită de apropierea de gruparea PROLOG, de Paul Gherasim și de experiențele din grupul NOIMA.

Lucrările propuse de Ion Tengheru compun un UNIVERS RETROSPECTIV. Nu s-a avut în vedere o restrospectivă riguroasă, ci un fel de sondare, de alăturare a unor eșantioane de operă din ani diferiți. Sunt puse împreună lucrări de pictură realizate în ultimii ani, cu altele împrumutate din depozitul Muzeului Civilizației Dacice și Romane din Deva, sau din colecții private (Timișoara și Deva). Pictorul Ion Tengheru este recunoscător M.C.D.R. și colecționarilor privați care au acceptat să respecte acea lege nescrisă ce îi îngăduie pictorului-părinte să-și reîntâlnească pentru scurt timp copiii spirituali, picturi de care cândva s-a despărțit.

Andrei Rosetti își construiește expoziția ca notă introductivă. APROPIERI este aparent, o selecție a mai multor tatonări din anii scurși de la ultima sa expoziție personală din Deva – COTELE APELOR. APROPIERI pare să evite proiectul articulat conceptual în favoarea unor căutări orientate spre posibilitățile culorii. A dedica aceste căutări unuia din primii săi profesori este un răspuns peste timp pentru încurajarea primită de la profesorul său undeva prin 1995, când Tengheru identifica – într-un prim studiu-test de portret – temelia simțului culorii, început bun pentru reluarea hotărâtă a studiului picturii.

Cele două expoziții sunt deschise (în dialog) începând de vineri 18 decembrie 2020 și vor putea fi vizitate în perioada 18 decembrie 2020 – 17 ianuarie 2021, zilnic în intervalul orar 10:00 – 18:00.

Accesul în incinta galeriei va fi permis unui număr limitat de persoane. Purtarea măştii de protecţie, care trebuie să acopere nasul şi gura, este obligatorie. Recomandăm folosirea dezinfectantului pentru mâini, pus la dispoziţie de către galerie, păstrarea distanţării fizice de cel puţin 2 m şi respectarea indicaţiilor personalului Galeriei Naționale de Artă FORMA din Deva.