Expoziție de cercetare ,,Arhitectura socialistă în Bucureşti”

Producător: PostModernism Museum din Bucureşti, România

Co-producător: Fundaţia Domeniul Otetelişanu prin programul Artoteca

Colecţia privată: Daniel Balint

Până pe 1 mai 2016

Adresă: SWAN Technology Park, clădirea Kingston, Şos. Bucureşti Nord nr, 15-23, Pipera, Bucureşti, România

Program: http://postmodernism.ro/socialist-architecture-in-bucharest/

 

Cercetare curatorială

Cercetarea aprofundată a expoziţiei ,, Arhitectura socialistă în Bucureşti”, co-produsă de PostModernism Museum și Fundaţia Domeniul Otetelişanu prin programul Artoteca, se bazează pe expunerea simultană de documente originale, desene, fotografii, planuri din Arhiva Horia Maicu, ce acum face parte din colecţia privată Daniel Balint.

Horia Maicu (Harry Goldstein până în 1947) este un arhitect de renume, arhitectul şef al Bucureştiului între anii 1958 – 1969, care şi-a lăsat amprenta pe multe dintre clădirile iconice ale realismului socialist în Bucureşti, clădiri încă funcţionale, precum Teatrul Naţional, Casa Scânteii (acum Casa Presei Libere) sau Sala Palatului.

Sala Palatului. Arhitecți H. Maicu, T.Ricci, I.Serban, R.  Belea

Sala Palatului. Arhitecți H. Maicu, T.Ricci, I.Serban, R. Belea

Casa Scânteii 1950-51 Arhitecți H. Maicu, N.Badescu, M.  Locar, M. Alifanti

Casa Scânteii 1950-51 Arhitecți H. Maicu, N.Badescu, M. Locar, M. Alifanti

În premieră, în cadrul expoziției, sunt prezentate schiţe desenate de mână, atent detaliate.

În continuare, fotografii şi schiţe ale călătoriilor de lucru ale lui Maicu în Italia şi Franţa şi serii de fotografii documentare ale sit-urilor uriaşe de construcţie ale clădirilor sunt înfăţişate într-o panoramă dinamică. Fluxul expoziţiei continuă cu prezentarea a 6 interviuri video excepţionale realizate în 2015, cu arhitecţi (acum seniori) români, ce trăiau şi lucrau pe timpul Bucureştiului comunist: arh. Romeo Balea, arh. Alexandru Budişteanu, arh. Mihail Caffe, arh. Emanoil Mihăilescu, arh. Sorin Vasilescu și arh. Vintilă Săvulescu.

Arhiva Horia Maicu a fost descoperită de către Daniel Balint în anul 2014, fiind cercetată de Fundaţia Domeniul Otetelişanu prin programul Artoteca în 2015. În 2016, PostModernism Museum din Bucureşti realizează o cercetare curatorială asupra arhitecturii socialiste româneşti în capitală, având ca studiu de caz selecţii excepţionale din Arhiva Horia Maicu şi materiale derivate.

Context istoric

După terminarea celui de-al Doilea Război Mondial, România a devenit stat stalinist totalitarist. Sub influenţă sovietică, ţara a suferit schimbări drastice. Regimul politic era grupat într-un singur, unic partid la conducere, şi anume Partidul Comunist Român.

Reinventarea, noul mod de a fi, noua putere, acestea erau principalele aspecte ale regimului sovietic sub Gheorghe Gheorghiu Dej (1947-1965). Arhitectura era una dintre principalele zone responsabile de aceste schimbări majore şi arhitecţii începuseră să construiască design-uri noi pentru clădirile din oraşe. Ca şi capitală a României, cunoscut ca „Micul Paris” în perioada interbelică, Bucureştiul era un pion vital pentru promovarea şi sporirea noii puterii instalate şi a instituţiilor sale.

Sistematizarea în România era un program de urbanizare executat sub regimul comunist al lui Nicolae Ceauşescu (1965-1989). Ceauşescu a fost impresionat de mobilizarea ideologică a lui Kim II-Sung din Coreea de Nord în timpul vizitei sale în Asia în 1971, începând campania la scurt timp după aceea. (PostModernism Museum acoperă arta şi cultura din perioada anului 1971 în cadrul proiectului curatorial „Înainte şi după revoluţia culturală în România: 1971”  ).

Unul dintre cei mai importanţi arihtecţi ai acestei perioade, Horia Maicu a fost responsabil de construirea unora dintre cele mai iconice şi impactante clădiri – instituţii din oraş: Teatrul Naţional, Casa Scânteii (acum Casa Presei Libere), Sala Palatului, alături de planuri de urbanizare şi vaste cartiere importante: 1 Mai, Mihai Bravu, Balta Albă, Colentina, Drumul Taberei printre altele.

///

Interviurile expoziţiei „Arhitectura Socialistă în Bucureşti” sunt realizate în 2015 în cadrul proiectului ,,Bucureşti. Bloc. Cetate” organizat de  Fundația Domeniul Otetelişanu prin programul Artoteca.

 

Liderul echipei: Claudia Zidaru

Directol artistic: Andrei Draghici

Regizor: Cristian Cocos

Editor audio-video: Liviu Baesanu

Muzica: Basic 08 – I am wearing my dancing pants

 

Proiectul curatorial „Arhitectura Socialistă în Bucureşti” face parte din DARE – program de Documentare, Arhivare, Reevaluare şi Expunere a artei produse în România între 1945-1990, realizată de Muzeul PostModernism.

În 2015, PostModernism Museuma iniţiat un program de 5 ani de Documentare, Arhivare Reevaluare şi de Expunere a artei produse în România între 1945-1990, numit DARE.

Programul constă într-o serie de cercetări ce analizează relaţia dintre artiştii români şi diverse ideologii politice şi climaturi sociale în cadrul perioadelor istorice de după război şi a celor comuniste, 1946-1989. Până în prezent, nici o altă instituţie publică sau privată din România şi-a asumat iniţiativa de recuperare pentru această perioadă istorică.

PostModernism Museum reprezintă o inițiativă privată a unui grup de curatori şi manageri culturali, cu sediul în Bucureşti, România. PMM este membru al Reţelei Globale de Muzee Private – prima şi singura de acest fel.

www.postmodernism.ro
www.facebook.com/PostModernismMuseum