Prezența artistului Mihai Țopescu în cadrul expoziției internaționale de artă, La Biennale di Venezia 2015, Personal Structures – Palazzo Bembo, Veneția

Proiectul „Sacrificiul” al artistului Mihai Țopescu continuă după trei ani de lucru pe această temă, cu participarea la cea de-a 56-a ediție a Expoziției Internaționale de artă – la Biennale di Venezia 2015, în cadrul expoziției Personal Structures de la Palazzo Bembo. Mihai Țopescu, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, este absolvent al Facultății de Arte Ion Andreescu din Cluj, promoția 1981 și a fost elevul maestrului Mircea Spătaru. În prezent traiește și lucrează în Târgu -Jiu. Este unul dintre artiștii români cei mai dinamici, cu participări expoziționale în țară și în străinatate, simpozioane, concursuri, expoziții de grup sau personale. Este un remarcabil artist al sticlei, din generația ’80, care a contribuit din plin la impunera acestui material între cele major expresive ale sculpturii, dincolo de rolul său în domeniul de definiție al artelor decorative. Lucrările lui Mihai Țopescu le găsim în muzee de artă din: Dusseldorf, Coburg, Germania; Albenga, Italia; Ebeltoft Danemarca; colecția Parlamentului European, Bruxelles; Craiova, România; Praga, Cehia ca și în colecții private. „Mihai Țopescu este inspirat de condiția umană, dramele și bucuriile pe care le subântinde aceasta, de tipologiile umane, de mituri și istoria culturii. Vocația pentru experiment, activată mai ales în zona relațiilor dintre tehnică și expresie, îl caracterizează de la începutul consistentului său traseu artistic.” – Adrian Guță

Mihai Topescu

Proiectul Sacrificiul a debutat în 2013 la Centrul Cultural Palatele Brâncovenești – Mogoșoaia. Acolo, inspirat de încărcătura istorică a locului, a realizat o abordare generală a temei, care, deși veche, rămâne în continuare foarte ofertantă. Proiectul s-a concretizat printr-o expoziție și un „performance” care au constituit un punct de referință, ce reprezintă două strategii mediatice referențiale, aparent diferite: pe de o parte filmul performance-lui, iar pe de altă parte, o serie de sculpturi ce întregește proiectul. Acest demers personal, în acord cu propunerea actualului concept de „existență în timp și spațiu”, constituie o bună raportare la sintagma generoasă a Bienalei. Prezentarea temei, nu doar că păstrează caracterul proteic inițial, dar și consonează mai clar cu sensibilitatea artistului orientată pe coordonatele spiritualității creștine și legată de un fapt istoric. Sculpturile prin intermediul cărora transmite mesajul au fost concepute din elemente care să potențeze valoarea simbolică, proces al suferinței și al devenirii. Sunt expuse șase ovoide ce reprezintă capete de martiri, realizate din lemn, în care sunt bătute mii de cuie din fier sau sticlă, simboluri ale suferinței. Este în cele din urmă „Conditio humana” a relației dintre: a fi, a pieri și a deveni, iar nu a relatiei: a deveni, a fi și a pieri. În acela și timp, Mihai Țopescu va expune la Piccola Galleria dell’Instituto Romeno di Venezia, în perioada 4 – 30 mai, o continuare a proiectului Sacrificiul, prezent la Palazzo Bembo. Expoziția cuprinde cinci sculpturi din ciclul Sacrificiul și trei video-uri. Întâlnirea dintre obiect și film generează un puternic efect emoțional, producând, o relație complementară cu încărcături simbolice. Sunt trei propuneri de film: SacrifICE – apă, SacriFACE – pământ (nisip) și SacriFIRE – foc. Același portret (autoportret) se dizolvă, curge, arde, totul transformându-se în materialul din care a fost făcut. Panta rhei: totul curge. Mult prea repede. Totuși, nimic nu poate fi mai aproape de adevăr. Video-urile, SacrifICE – apă, SacriFACE – pământ (nisip) și SacriFIRE – foc, prezintă o transformare prin mijloacele sacrificiului simbolic până la abandonarea de sine a subiectului.

UNIUNEA ARTIȘTILOR PLASTICI FILIALA TÂRGU-JIU

Resize of 02