Pentru Alice Iliescu provocarea artistică pornește îndeosebi din căutările pe care le face în domeniul graficii tradiționale. Tehnicile de multiplicare manuale fac obiectul prezentului proiect, iar imaginile ce reies se înscriu în gama abstractă a gestului și a tensiunilor cromatice.
Tehnic vorbind, tiparul înalt – linogravura, xilogravura – concurează în suprapuneri succesive, cu gravura pe materiale neconvenționale (rigips, placaj stratificat) care descriu suprafața pânzei. Relieful creat prin gravarea materialelor se imprimă pe o astfel de suprafață, obținându-se compoziții abstracte ce îmbină sintetic gestica, expresivitatea adâncimilor gravate și textura materialelor mai puțin consacrate în câmpul unor tehnici de gravură tradiționale.
Ceea ce aparent este citit ca imagine rudimentară a unui material prelucrat manual devine un detaliu indispensabil în spațiul bidimensional care face de această dată obiectul unui cadru mai degrabă pictural decât grafic, mai mult spontan în întreaga sa complexitate decât concentrat sau atent elaborat. Succesiunea de planuri picturale este, așadar, o suprapunere a suprafețelor reliefate într-un aspect generic puternic texturat. Natura lemnului, a pânzei-suport și a celoralte materiale folosite nu se relevă în sine ca structuri esențiale ci devin o a doua natură și o a doua substanță în imaginile nou create, rupându-se astfel de contextul inițial.
Structurile – grafisme și texturi- marchează tensiuni care în ansamblul lor aparțin unui spațiu dinamic, iar acest lucru nu se întâmplă nici într-un mod haotic și nici într-unul anume calculat. Factura picturală a acestor abordări relevă un plan în esență lipsit de relief și totodată încărcat de materialitate, asemeni urmelor trasate și a memoriei demne de natura lucrurilor.
Imaginile, în economia culorilor folosite, sunt unitare și pline de vitalitate. Chiar și în varianta de alb-negru, ele eliberează o energie vie, susținută de ansamblul gestual al traseelor lineare. Imprimările succesive în diverse tonalități susțin în mod analog trăiri interioare inspirate parcă de ritmurile muzicale și amintesc vag de ordinea complicată și efemeră a grădinilor zen.
Dr Olimpia Bera,
Curator Visual Kontakt
ASOCIAȚIA VISUAL KONTAKT
ROMÂNIA – ORADEA
Galeria Visual Kontakt – Strada Albacului nr. 54, Oradea
Laborator Visual Kontakt – Strada Republicii nr. 47, Oradea
Nr. tel.: 0040/745 – 205 729
E-mail: [email protected]
Site: http://www.visualkontakt.ro/
Facebook: https://www.facebook.com/visualkontakt.ro
Recent Comments