Pentru artiști, colecționari, iubitori de artă și apropiații lor Claudia și Gabriel Kovats sunt oamenii care lucrează atât în spatele imaginilor cât și a multor expoziții organizate în România. Pasionați de artă, cu un interes special pentru fotografia de artă, Claudia și Gabriel Kovats lucrează de peste 16 ani pentru ca lucrările de artă să aibă cele mai potrivite rame și passepartout-uri, să aibă cele mai funcționale simeze și sisteme de prindere și ca edițiile limitate ale lucrărilor de artă să fie impecabil reproduse, autorizate și garantate în timp. Pentru publicul larg ei sunt cunoscuți cu numele de Kodex, fine art prints & frames.
Toată lumea a auzit de voi, Kodex, că înrămați… Dar puțini știu că faceți și ediții limitate. Ne puteți da detalii?
Claudia și Gabriel Kovats (Kodex): Da, ce-i drept înrămăm de vreo 16 ani, dar nu toată lumea știe, sperăm să afle cât mai mulți și de pe modernism.ro
Edițiile limitate. Bine zis, în România chiar că sunt „limitate” locurile unde poți face așa ceva. Edițiile limitate sunt create în primul rând din respect pentru clienți, în sensul că ai siguranța că autorul le semnează, le recunoaște ca fiind parte din creația sa, sunt elaborate într-un anume tiraj, de un laborator autorizat, cu o dimensiune și calitate ce le definește ca fiind unice. Poți alege o textură anume a hârtiei, poți avea un finisaj mat sau lucios, se poate lucra pe canvas sau pe hârtii baritate. Totul pentru ca mesajul sa fie cat mai bine transmis. În plus ai garanția că sunt realizate așa cum trebuie și în timp se păstrează.
Ce înseamnă reproduceri de artă și cum anume le puneți la dispoziție?
Claudia și Gabriel Kovats (Kodex): Reproducerea de artă, aici cu sensul de afiș, este disponibilă în sensul că punem la dispoziția clienților cataloage de artă de unde se pot comanda postere de diverse dimensiuni. Acestea sunt realizate de edituri din afara țării prin procedeu tipografic sau serigrafic și ulterior se pot înrăma.
Sunt și cazuri în care un colecționar dorește să își protejeze anumite lucrări și nu le expune pe pereții proprii. Totuși vrea să le vadă expuse și atunci se pot realiza reproduceri cât mai fidele și se pot înrăma similar cu cele originale.
Faceți și arhitectură de expoziție. Cum procedați? Care sunt cele mai importante spații pe care le-ați amenajat?
Claudia și Gabriel Kovats (Kodex): Sunt multe spații în București unde am montat simeze, atât galerii de artă cât și birouri, locuințe particulare, spații comerciale. O simeză montată corect trebuie să fie cât mai puțin vizibilă și să își dovedească utilitatea cu fiecare expoziție sau schimbare ce se dorește.
Arhitectura de expoziție este un domeniu mai vast, noi am fost solicitați să montăm simeze în diverse spații și apoi să așezăm lucrările pe simeze. Câteodată am avut indicații clare din partea autorului (verbale sau scrise), ca de exemplu la Institutul Cervantes unde au venit expoziții foto care au circulat prin mai multe țări, altă dată le-am așezat de comun acord cu artistul sau cu beneficiarul.
Am căutat de fiecare dată să găsim cele mai bune soluții de expunere, simeze veți întâlni în librăriile Cărturești, Galeria Ara Art, Galeria Rafael, Artmark, Grimberg, Galeria Senso, Ordinul Arhitecților, Ambasada Olandei, Boc Tower, Hotel Capital Plaza, Metropolis Centre și în multe alte locuri din București și din țară.
Și acum, back to frames…care este cea mai scumpă lucrare de artă pe care ați înrămat-o?
Claudia și Gabriel Kovats (Kodex): Scumpe sunt toate lucrările care vin la înrămat, depinde din ce punct de vedere… Nu suntem noi în măsură să ne pronunțăm asupra valorii lor, noi ne concentrăm să le înrămăm corect și cât mai bine.
Cu siguranță sunt lucrări pe care le vedeți la casele de licitații care se mai îngrijesc să le înrămeze, ele intră la noi în regim de urgență – adică sunt înrămate pe loc – și acest lucru este valabil și de fiecare dată când un client o cere sau dacă acest lucru îl considerăm necesar.
Cert este că lucrăm cu mare atenție și atelierul nostru este deschis clienților care vor să vadă cum „se face”. Cei care ne cunosc știu asta – și revin, unii clienți își aduc prietenii de mână la noi cu un zâmbet complice, cu bucuria simplă a unui om care a descoperit un loc frumos pe care vrea să îl arate și celuilalt.
Știm că lucrați cu o companie prestigioasă din Olanda, prezentă pe piață de 100 de ani, pentru passepartout. Cum poate ajuta un passepartout o lucrare?
Claudia și Gabriel Kovats (Kodex): Orice lucrare merită un passepartout. Asta și o înrămare corectă. 30% din valoarea unei lucrări este dată de modul în care este înrămată iar passepartout-ul intră în compoziția înrămării. Moorman Royal Karton, căci cu dumnealor lucrăm de 15 ani, sunt dedicați producerii passepartout-urilor de peste 100 de ani cu o afacere transmisă frumos și firesc din tată în fiu.
Gama de culori, texturi și cartoane este impresionantă iar preocuparea pentru calitate și produse noi este permanentă. Există și passepartout de lemn, din fericire există multe lucruri de calitate cu care lucrăm și ne îngrijim să asigurăm o gamă cât mai variată la un preț corect.
Sunteți printre cei care sprijină fotografii români contemporani? Cum vedeți dezvoltarea pieței de fotografie de artă în România în următorii trei ani?
Claudia și Gabriel Kovats (Kodex): Lucrăm cu mai mulți fotografi români, în special cu cei care sunt preocupați să și imprime o fotografie, care știu cât de importantă este hârtia cu care se lucrează, rezoluția, detaliile pe care le poți evidenția, cât de importante sunt discuțiile, probele, simulările.
Pe piața românească mai există un paradox: se achiziționează aparate foto ultra-performante, se fac foarte multe fotografii, se fac cursuri de fotografie, întruniri, seminarii, dar când este vorba de printul de artă, majoritatea îl ignoră cu veselie.
La noi aparatul foto este scump; apoi printul este făcut pe hârtia cea mai ieftină, PR-ul își face datoria și organizează un eveniment cu tot ce-i trebuie, printul să fie cât mai mic, că pentru imprimare nu sunt fonduri.
Părerea noastră este că ar trebui să existe o preocupare cu finalitate, adică fotografia – rodul muncii tale – pentru care ai cheltuit atâția bani, timp, kilometri, zile lipsă de acasă, poate că i-ai ignorat și pe cei dragi, fotografia, draga de ea, ce se întâmplă cu ea?
Se stochează frumos undeva bine, se mai pune eventual pe net sau se imprimă meschin, ieftin și toată strădania ta nu are sens. Clienții care cumpără fotografie nu o așează virtual pe perete și dacă nu este bine înrămată și dimensionată nu o cumpără. De ce să cumperi așa ?
Cei cațiva care vând fotografie de artă în Romania au respect pentru munca lor și se îngrijesc ca rodul muncii lor să merite tot ce este mai bun.
În următorii 3 ani? Există speranță, bineînțeles, să fie și la noi un firesc cu piața de fotografie.
Aveți artiști români preferați? Ne puteți spune niște nume?
Claudia și Gabriel Kovats (Kodex): Vedem zilnic o mulțime de lucrări, discutăm cu mulți artiști, adică avem privilegiul de a cunoaște artistul – dar și omul. Prin natura meseriei nostre trebuie să privim lucrarea – dar să gândim cum s-o înrămăm.
Ne este foarte drag Dl. Francisc Mraz și mulți dintre elevii dânsului, dar și Gyuri Ilinca, Șerban Mestecăneanu, Cornel Lazia, Dana și Ștefan Maitec, Dragoș Lumpan, Virgil Scripcariu, Sabina Ulubeanu, Cornel Brad, Romelo Pervolovici, Petru Lucaci, Roxana Trestioreanu, Roman Tolici, Tudor Marinescu, Nardin Giuliano, Camil Dumitrescu, Alex Găvan, Radu Igazsag, Dan Andrei, Vlad Eftenie, Cosmin Bumbuț, Ioana Cârlig, Marin Raica și lista este foarte lungă ….
Ce lucrări avem pe pereți? Ale soțului meu Gabriel, pentru că nu poți fi doctor de nebuni dacă nu te smintești și tu, poate paralela este cam bruscă și surprinzătoare, dar nu poți fi empatic cu clienții tăi dacă nu vorbești aceeași limbă cu ei și nu înțelegi ce așteptări au când îți calcă pragul.
Mai multe: www.kodex.ro, facebook.com/pages/Kodex
Recent Comments