Gabriela Drinceanu – expozitia personala de sculptura, intitulata “Inaripati” la Tinny Griffon Gallery din Nurnberg, Germania.

Artistul prezent cu o expozitie personala, Beflügelt (Inaripat) la Tiny Griffon Gallery, Gabriela Drinceanu, e deja cunoscut in intreaga Europa pentru discursul sau artistic, centrat pe visul ancestral de a zbura si pe redarea diverselor ipostaze ale inaripatilor cu chip uman.
Gabriela Drinceanu apartine artei figurative. Aceasta clasificare spune insa prea putin despre valoarea de simbol continuta in fiecare lucrare a sa.
Simbolistica sculpturilor si graficii sale transcede miturile ancestrale legate de zbor, desi prezenta acestora este foarte importanta.
Aceste mituri sunt oarecum universale, regasindu-se si in mitologia populara romaneasca, spatiu cultural caruia Gabriela Drinceanu ii apartine.
O alta dimensiune simbolica meritand sa fie amintita o reprezinta puterea, intensitatea mesajului artistic transmis privitorului.
Lucrarile Gabrielei Drinceanu au capacitatea de a impresiona si de a emotiona deopotriva.
Un element cheie al mesajului sau artistic este umanitatea, conditia umana interogata sub aspect mitologic, impregnata de sacralitate.
Inaripatii Gabrielei Drinceanu au toate elementele efortului uman, au miscarile naturale sau contorsionate specifice corpului, au suferinta proprie omului.
Nu sunt supra-oameni, nu sunt intangibili.
Chiar seria de ingeri nu are seninatatea fapturilor celeste, ci zbaterea, inclestarea proprie omului.
Astfel, sacrul si profanul se impletesc nu doar in numele lucrarilor, care transmit explicit dualitatea personajelor, ci mai ales in dinamica si arhitectura compozitionala.
Nu in ultim rand, sculpturile sunt supuse si unei analize structurale, legata de modalitatea alcatuirii acestora si de materialele folosite.
In ceea ce priveste structura lucrarilor, este remarcabila naratiunea circulara a acestora.
“Povestea’ fiecarei lucrari este complet relevata doar dupa o rotatie intreaga, nici un unghi nefiind parasit intamplarii sau nedestinat analizei mesajului.
Va invitam sa inconjurati fiecare lucrare sau sa cautati unghiuri diferite de contemplare; veti fi surprinsi de descoperirile pe care le puteti face.
Un singur ‘punct de observatie’ dezvaluie un mesaj plastic si artistic incomplet si e departe de a pune in valoare simbolistica atat de complexa a fiecarei sculpturi.
Detaliilor spatiale care invita la reflectie li se adauga si simbolurile dezvaluite de materialele folosite.
Desi lemnul este materialul dominant si creeaza structura si formele lucrarilor, fierul e, de asemenea, prezent, cu formele sale uneori voit lipsite de suplete, un simbol al stabilitatii si al imobilitatii in punctul de sprijin sau un reper pentru lucrarile sau partile de lucrari in care este folosit.
Colajele, vopseaua, culoarea – aplicate pe lemn – redefinesc structura acestuia si incarca de simboluri noi taietura neslefuita.
Desenele si, mai ales, insemnele indica o directie clara privitorului, invitand, fara echivoc, la atentie asupra unor detalii care ar fi scapat, poate, privirii.
Dinamica antropologica a inaripatilor, fireasca si nefireasca deopotriva, mistica si laica, puternica, dar indicand de atatea ori slabiciune, este principala directie de urmarit, atat in lucrarile de sculptura, cat si in cele de grafica, complementare primelor.
Este ceea ce atrage atentia si o face unica pe Gabriela Drinceanu, unul dintre cei mai interesanti artisti ai generatiei sale, si unul dintre cei mai curajosi.

text: Dr. Cristina Simion, curatorul expozitiei

01 Einladung G. Drinceanu 02 imagine expozitie 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15