Orthodox is Better (1) Orthodox is Better (2) Orthodox is Better (3) Orthodox is Better (4) Orthodox is Better (5)

Asociaţia Visual Kontakt Oradea va organiza miercuri, 13 noiembrie 2013, de la ora 19:00, vernisajul Orthodox is better în cadrul galeriei „Laborator.Visual.Kontakt” – Str. Republicii nr 47, Oradea şi la care vă invităm să ne onoraţi cu prezenţa.

Fenomenul ortodox din România ultimelor două decenii a provocat dezbateri care, prin numărul mare de participanți, au ajuns să reprezinte toate categoriile sociale, politice, intelectuale și generaționale ale societății românești. Din acest punct de vedere, România s-a sincronizat cu țările ortodoxe din regiune, situații similare manifestându-se în Bulgaria, Serbia și Federația Rusă.

Revigorarea ortodoxiei cunoaște azi o dezvoltare paradoxală: Biserica Ortodoxă Română lansează cele mai ample proiecte ecumenice, sociale, arhitectonice și, foarte important, financiare ale existenței sale moderne, antrenând populația la o scară fără precedent, în paralel cu publicarea accelerață și într-o concentrație din nou fără precedent a scandalurilor și abuzurilor reprezentanților săi.

În anul 2013, putem spune că BOR a atins un apogeu al susținerii și totodată al contestării rolului său în societate. O atare stare de fapt nu poate sugera altceva decât polarizarea societății, însă scindarea în ”tabere” ideologice nu a produs, în ultimii 20 de ani, decât sporadice discuții pe fond. Unul dintre primii observatori care au menționat fenomenul, istoricul Lucian Boia, a fost aspru criticat și catalogat drept dușman al ortodoxiei, în ciuda poziției sale neutre. În același timp, contestatarii confundă deseori pozițiile doctrinare legitime și fundamentale ale BOR cu înclinațiile și activismul de dreapta sau stânga extremă a cadrelor sale și ale mișcărilor politice laice care își revendică o ideologie ortodoxă.

Poziții principiale precum discursul secular al deputatului Remus Cernea (eclipsat de prestația sa politică) sau admiterea firească a rolului istoric jucat de BOR în devenirea societății românești se pierd în zgomotul de fond al extremelor și al unei inflații de poziții gratuite și imperative, exprimate în majoritatea forurilor – politică, presă, artă, internet etc.

Greu de contestat este însă manifestarea politică și socială a BOR, depășind deseori limitele ecumenice și asumându-și roluri structurale specifice instituțiilor de stat. Cozile de mai mulți kilometri din timpul cultului relicvelor, pozițiile de dreapta extremă față de care BOR nu se distanțează suficient de vehement, precum și deteriorarea statistică a standardelor educaționale și de calitate a vieții în România relevă tare sociale profunde, imposibil de formulat în pozițiile superficiale și absolutiste ale așa-zisei dezbateri.

În acest context, proiectul Orthodox is Better nu este într-atât o critică la adresa BOR, cât o punere în lumină critică a sterilei dispute care îi înconjoară activitatea. Pornind de la premisa că într-o societate democratică raportul dintre religie și secularitate trebuie să fie aprioric tranșat, Visual Kontakt nu percepe doar formele pe care le ia discursul ca fiind aberante, ci însăși existența și perpetuarea dezbaterii ca absurditate. Desfășurându-se așadar într-un nonsens conceptual, proiectul e o trecere în revistă a unor hibrizi incompatibili cu viața care, deși nu au consistență ontologică, se manifestă ideatic în societate și obiectual – în galerie. Dacă în societatea română dialogul este alăturarea forțată a două entități auto-suficiente, Orthodox is Better propune sinteze laice-bisericești, producând obiecte, spații și proiecții arhitecturale care reunesc forțat pozițiile ce nu caută concilierea, într-o discuție care, conceptual, nu poate exista. Blasfemia, instrument preferat al retoricii anticlericale, se întâlnește cu monumentalitatea, opulența și simetria formelor canonice, iar principii doctrinare ecumenice se regăsesc integrate în obiecte și situații de uz cotidian, strecurându-se și apropriindu-și teritorii seculare. Obiecte-concept produc sinteze ideatice, urmărind funcții imposibile sau inutile, al căror unic scop e să reconcilieze modernitatea industrială și relativistă cu dogma și canonul.

Proiectul ”Orthodox is better” se desfășoară într-un cadru expozițional ce permite intuirea elementului religios la o scară monumentală. Multitudinea de machete arhitecturale sugerează aglomerarea de idei și de posibilități viabile în cadrul transformării ansamblelor orășenești în edificii bisericești. Machetarea ca procedeu în cadrul proiectului este un simulacru al puterii pe care instituția Bisericii Ortodoxe Române o are asupra mentalului colectiv ca for decizional în viața publică românescă.

Infuzia fenomenului religios este sugerată prin eclectismul absurd al unei frize ce redă la rândul său o arhitectură făurită în spiritul funcționalității moderne și postmoderne. Troița românească transformată în monument de beton, garajul și blocurile, benzinăria și supermarketul sunt doar câteva dintre elementele ce conviețuiesc în spațiul contemporan. Elementul unificator ce survine simbolic în cadrul public este conform credinței că o instituție precum cea a bisericii poate interveni ca putere legiuitoare în viețile noastre, independent de orientarea spirituală individuală.

Exponatele propuse în cadrul ”Orthodox is better” sunt metafore ale suprapunerii unui spirit românesc prin tradiție ortodox și predilecta lipsă a lucidității unui popor în gestionarea situațiilor de criză socială și politică semnalate de-a lungul istoriei. Discrepanța prezentă în această stare de fapt este evocată în spațiul Laborator Visual Kontakt, care invită la un exercițiu de imaginație în ce privește incluziunea fenomenului religios în cel laic și posibilele consecințe ce ne-ar putea face să trăim din plin mitul peșterii lui Platon.

 

dr. Olimpia Bera,

Curator galeria Visual Kontakt & Gabriel Miloia