Galeria AnnArt vă invită la expoziția Ștefan Câlția:Minute uitate –  al cărei vernisaj va avea loc miercuri, 3 aprilie 2013, ora 19:00, în cele trei săli ale galeriei de pe Kiseleff.

Expozitia reunește un fond valoros de 45  de lucrări recente (2011-2013) – pictură în ulei – și își propune să prezinte o temă mai puțin cunoscută din opera lui Ștefan Câlția – natura statică.

Această temă apare în mod constant în sfera de preocupări ale lui Ștefan Câlția, în abordări inedite și proaspete. Fiind pasionat de istoria obiectelor moștenite în familie, cu o încărcătură sentimentală aparte și  cu un plus de prețiozitate prin povestea pe care o poartă, naturile statice ale lui Câlția combină două universuri apropiate artistului: lumea vegetală și lumea obiectelor.

Temă de căpătâi în opera clasicului Jean-Baptiste-Siméon Chardin, a mult îndrăgiților maeștri olandezi sau a unor exponenți ai modernității secolului XX, natura statică revine uneori și în opera unor artiști români contemporani apropiați de tactilitate, de realismul și profunzimea unei imagini statice, neînsuflețite – Horia Bernea, Corneliu Baba, Horea Paștina, Sorin Ilfoveanu etc.

Expoziția Minute uitate este curatoriată de Simona Vilău și porneste de la un concept schițat de curator împreună cu Matei Câlția și Gabriela Massaci: noutatea abordării rezidă în structura cu locații multiple a expoziției: fondul principal de lucrări se află în sălile AnnArt, unde se găsește și un proiect de ‚memorie multimediatică’ a temei iar șase lucrări sunt găzduite în șase locații-partenere, reședințe private ale unor prieteni, cunoscuți sau necunoscuți ai artistului sau ai galeriei. Vladimir Bulat, Irina & Eugen Ciocan, Cristian Dumitrescu, Augustin Ioan, Ioan Bogdan Lefter,  Monica și Paul Timofei vor găzdui pe parcursul a patru săptămâni câte o lucrare, creând-le un mediu unic și diferit de coabitare de familie, pe care îl vor documenta pe parcurs într-o modalitate liber aleasă. Making-of-ul acestui proiect va fi scenariul unui scurt film realizat de AnnArt, și prezentat la finalul expoziției.

Pictura lui Ştefan Câlţia a rămas şi rămâne fidelă unei tradiţii a lucrului în liniştea atelierului şi în vecinătatea silenţioasă a obiectelor familiare, însufleţite parcă de trecerea timpului şi a istoriei dobândite pe parcurs. Bucuria tactilului şi a descoperirilor fiecărei zi sunt două dintre trăsăturile esenţiale ale energiei sale creatoare, din care se naşte în vervă materia smălţuită a picturii sale dense şi grave. Fie că reprezintă natura palpitândă, mugurii de primăvară gata să izbucnească în flori, lujerii plăpânzi ai unor noi începuturi sau alăturarea neiertătoare a vegetalului cu amorful dur al suprafeţelor obiectuale, pictorul le însufleţeşte cu aceeaşi forţă vitală şi cu aceeaşi profunzime, pe care le regăsim în cele mai complicate scene din lumea personajelor sale.” (Simona Vilău, curator)

La vernisaj se va lansa și catalogul expoziției, publicat de AnnArt în ediție bilingvă, într-un tiraj de 500 de exemplare, cu o serie scurtă de 11 exemplare unicat, cu semnătura-sigiliu a artistului. Catalogul va primi, la finalul expoziției, și suplimentul documentar al proiectului de expunere în spațiile partenere. Un fragment din catalog va fi disponibil în format digital pe website-ul AnnArt, din 4 aprilie.

Expoziția Minute uitate este a doua personală Câlția organizată de către AnnArt în ultima jumătate de an, după participările artistului la proiectele expoziționale de grup ale galeriei – Caiet de planuri,  în 2011/12 și Mica artă mare, în 2012/13 – precum și personala Stejar pentru Rege, flori pentru Regină, în noiembrie 2012, realizată în parteneriat cu Galeria Posibilă.

Expoziția este deschisă pentru public în perioada 4 aprilie  – 11 mai 2013, întreg fondul de lucrări fiind disponibil pentru vânzare.

AnnArt Gallery s-a înfiinţat în mai 2011 și s-a poziţionat ca un susţinător dedicat al artei contemporane; promovează și vinde artiști consacraţi și talente emergente deopotrivă. Oferă programe de educaţie și consiliere pentru iubitorii de artă – privitori sau colecționari. Publică o serie de cataloage privind opera artiștilor din portofoliu și acordă anual un premiu destinat tinerilor artiști. Situată în zona Kiseleff/ Arcul de Triumf, galeria este o conversie în cheie contemporană a unui spațiu de patrimoniu – la primul etaj al unei clădiri din anii ′30 semnată de arhitectul francez Ernest Doneaud. www.annartgallery.ro

 

Despre misterul real

Sunt aproape convinsă că domnul Ştefan Câlţia locuieşte de ani mulţi bine ascuns. Degeaba e asediat de colecţionari fermecaţi şi de colecţionari calculaţi, degeaba îl interpretează curatori tineri şi vârstnici;  degeaba se adjudecă fără greş toate lucrările lui prin licitaţii, degeaba spune poveştile astea care te înrobesc prin înţelepciune şi farmec şi degeaba sunt lucrările lui în muzee mari ale lumii şi tot degeaba a devenit personaj iconic  al culturii române. Domnul Câlţia este cooperant şi plin de bunavoinţă faţă de acest destin rar şi preţios, pe deplin meritat de altfel.  Dar el de fapt stă ascuns.

Din acest ascunziş trimite scrisori. Eu ştiu de unele mici, pătrate şi scrise în culori de ulei şi de altele foarte mari, îndoite în cate trei sau cinci foi şi rostogilite de-a lungul peretelui, rezemate de duşumele şi urcate apoi pe tavan; sunt scrise în linii curbe, cu peniţă şi tuş înnegurat.  Îmi pare bine că există scrisorile acestea – pentru că dăcă ne luăm răgazul aparte,  desluşim câte ceva despre lumea misterioasă şi pe de-antregul adevărată în care stă el ascuns.  În această lume putem vedea peisaje cu ierburi verde-mătăsoase şi arbori desfrunziţi,  dealuri cu soare şi văgăune cu fior de umbră. Adesea ne întâlnim cu aceste faimoase de-acum personaje pe care le cunoaşte domnul Câlţia –  prinţese cu ochii bulbucaţi, pescari aduşi de spate, clovni cu par alb şi maimuţe cu jabou. Răsar de te-miri-unde călători cu câte un peşte în braţe şi o broască istovită în cârcă. Trec pe ape, strânse de-a valma într-un butoi-barcă, făpturi cu solzi şi pene şi pâlnie pe cap. Noroc că uneori zboară  pe loc şi câte o pasăre mică şi frumos-întrupată şi mai trece o vietate cu guler-talger pe care stă aşezată căsuţa de-acasă. Din câte ştiu, toţi cei atinşi de enigma spaimoasă desenată de Câlţia citesc cu nesat acest fel de scrisori (sunt tablouri) şi cer mereu altele, doar-doar s-ar putea prinde întreg adevărul şi domoli neliniştea.

Avem şi noi la galeria AnnArt antecedente cu domnul Ştefan Câlţia. Oana Bratiloveanu, proprietarul galeriei,  îl colecţionează de ani buni, atent, felurit şi imaginativ –  şi nu dă semne că ar fi dispusă să se oprească.  Eu l-am cunoscut unilateral, stând acum zece ani, timp de un an, sub privirea întoarsă spre sine a unei prinţese cu diademă în frunte şi broască în palmă şi ramă 60 x 50.  Ataşament puternic – drept care invitaţie promptă către pictor, încă de la deschiderea galeriei AnnArt  în mai 2011, să facă împreună cu noi un program de expoziţii complementar celui susţinut de Galeria Posibilă.

Aşa o primă participare la Caiet de Planuri în decembrie 2011, când unica lucrare, Fată cu sânziene, a fost cumpărată prima, aşa 160 pe 160 cm cum era ea şi cu o cotă puternică de preţ.  Apoi a urmat o personală extrasă elegant din seria Şapte povestiri cu Ştefan Câlţia şi curatoriată de Adrian Buga: Sejar pentru Rege, Flori pentru Regină  din noiembrie 2012 la AnnArt ne-a dat prilejul să arătăm în premieră seria de 91 de gravuri menite în dar Regelui Mihai. În plus, ne-a prilejuit o noapte de privire atentă asupra celor 91 de plăci de gravură din zinc, pe care le-am aşezat pe perete, ca nişte cahle mat-argintii ale unei sobe nemaivăzute.

Iar acum – Minute uitate, o expozitie cu altfel de scrisori-tablou trimise din locul secret de ascunziş: tehnic se cheamă naturi statice, în fapt sunt lucrări cu alt fel de personaje şi alt fel de peisaje: obiecte banale ce ne înconjoară în casă, aşezate cuminte pe masa acoperită cu faţa-de-masă şi pe rafturi de lemn, însoţite de cortine de catifea, ca pe o mică scenă de teatru:  vase de lut cu flori, borcane cu marmeladă, carafe din sticlă, mere, gutui şi ferigi – o lume plină de miez pe care am încredinţat-o spre explorare curatorului Simona Vilău. Expoziţia  are o construcţie aparte, la care am lucrat împreună şi cu Matei Câlţia şi va ocupa cele trei săli ale galeriei AnnArt plus câte un loc anume în şapte reşedinţe private, unde şapte familii de prieteni vechi şi nou-nouţi ai lui Ştefan Câlţia vor primi în gazdă câte o lucrare , vor primi vizitatori şi vor ţine un liber- jurnal al acestor întâlniri. Catalogul de faţă va primi, la capătul expoziţiei, un fascicol de carte cu această nouă poveste. Mulţumiri discrete tuturor acum – şi detaliate la capătul călătoriei spre ascunziş.

P.S. Sigur că şi iese din locul ascuns, domnul Câlţia !  Îl veţi recunoaşte lesne: poartă o armură blândă – cu barbă albă şi ochi albaştri şi un sorţ de pânză îngroşat de multe culori de ulei. Poartă neabătut de grijă lucrărilor lui, nu le lasă să fie bruscate în scenarii şi montări ‘moderne’ şi le pregăteşte pentru drumuri însemnate. Îmi aminteşte de Rothko, culmea ! cu mistuitoarea lui frământare când trebuia să lase lucrările singure în vreo (faimoasă) galerie, cu teama că lumina nu va fi cea bună şi nici privitorul atent şi sensibil cum trebuie. Noi avem încredere că va fi bine aici.

Gabriela Massaci  Director AnnArt