In cadrul emisiunii „Sinteza zilei“ difuzata de postul Antena 3 miercuri, 29 august 2012, a fost prezentat un presupus „document devastator al Curtii de Conturi“, pe baza caruia realizatorul emisiunii si invitatii sai au formulat acuzatii in legatura cu activitatea Institutului Cultural Roman din perioada 2008 – 2012.

Materialul prezentat – in realitate, un montaj in care sunt incluse fragmente din documente elaborate de Curtea de Conturi in urma controalelor efectuate – atribuie Curtii de Conturi si informatii neadevarate care nu se regasesc in niciunul dintre rapoartele prezentate dupa controalele efectuate de institutie la ICR.

Un exemplu flagrant este afirmatia ca „in timp ca tuturor le-au scazut salariile cu 25% si pensiile au fost taiate, conducerea ICR a marit salariile celor angajati cu 30%“. In realitate, de la 1 iulie 2010, salariile personalului si conducerii ICR s-au redus cu 25%, asa cum s-a intamplat in tot sistemul bugetar, in conformitate cu Legea nr. 118/2010. Realizatorul emisiunii „Sinteza zilei“ reia astfel o dezinformare care a mai fost difuzata de postul Antena 3 si careia i s-a raspuns la data respectiva. Modul in care acestei minciuni i se da, prin procedeul colajului, aparenta unui act oficial a fost deja exersata de Antena 3 cu prilejul atacurilor la adresa programelor ICR New York.

La fel de falsa este informatia ca tirajele volumelor traduse cu sprijinul ICR ar fi depozitate, pe stoc, la sediul institutiei. In realitate, fiecare aparitie este difuzata in strainatate, pe pietele respective, tirajele neajungand in niciun moment la sediul ICR. Filozofia programelor de sprijinire a traducerii si publicarii culturii romane scrise in strainatate a fost tocmai deschiderea catre editurile straine, care aleg titlurile propuse spre cofinantare. Intrucat realizatorul emisiunii face trimitere la domnul Catalin Avramescu („Cine au fost autorii preferati ai ICR-ului – era un domn expert in canibalism (…) a scris carti, sigur, publicate de ICR in mai multe limbi“), mentionam ca intre cele peste 330 de aparitii sprijinite de ICR figureaza o singura lucrare semnata de autorul in cauza. Este vorba despre volumul Filozoful crud: o istorie a canibalismului, aparut la prestigioasa editura a Universitatii Princeton (SUA).

In privinta itinerarii expozitiei „Culorile avangardei“ la Lisabona si Praga, in 2009, acuzatiile privesc lipsa unor documente justificative care „sa confirme desfasurarea expozitiei si a serviciilor de transport“.  Precizam ca in ambele cazuri au fost prezentate procesele verbale de receptie, iar expozitiile respective s-au bucurat de importante ecouri in presa si un numar semnificativ de vizitatori. Este vorba despre unul dintre cele mai importante proiecte derulate de ICR in colaborare cu parteneri de anvergura  din tara si din strainatate. Observatiile Curtii de Conturi s-au referit la aspecte procedurale si nu la o presupusa frauda.

Toate aceste dezinformari culmineaza cu calomnia ca bugetul ICR ar fi fost utilizat in scopuri politice („E dovada ca dl Basescu nu i-a platit pe acesti oameni din banii domniei sale (…) ci au preferat sa dea tot din bugetul Statului“; „Basismul e din bani publici“). Cei care o profereaza nu pot prezenta nimic care sa o sustina. Pentru lipsa de temei a unei asemenea acuzatii pot depune marturie creatorii de valori artistice si culturale din Romania, cei care au inceput sa se bucure, in ultimii ani, de vizibilitatea pe care o merita.

Serviciul Presa