Din 15 iunie până în 15 septembrie, Muzeul de Artă Modernă din Viena abordează prin ampla expoziţie Reflecting Fashion – Art and Fashion since Modernism poziţia modei în artă din 1900 şi până azi (trecând prin modernismul vienez, suprarealism, pop-art). ICR Viena are plăcerea de a sprijini poziţia articulată de Daniel Knorr în cadrul expoziţiei curatoriate de Susanne Neuburger care  include, printre altele, lucrări de Giacomo Balla, Joseph Beuys, Yayoi Kusama, Cindy Sherman, Regina Möller, Mai-Thu Perret, Florian Pumhösl, Nedko Solakov.

Curator: Susanne Neuburger în colaborare cu Barbara Rüdiger

Sperietori (2012)

Daniel Knorr recreează îmbrăcămintea cuplului regal Marie Antoinette – Louis XVI şi expune figurile celor doi pe „eşafodajul” a două sperietori.

Lucrarea lui Knorr articulează „materializarea” unei percepţii subiective a istoriei, concentrându-se asupra momentului momentului în care feudalismul a fost evacuat de Revoluţia Franceză, fundamentul primei sctructuri democratice din Europe. Este momentul naşterii „egalităţii” drept categorie absolută a democraţiei, dar şi a „gustului” (“Goût) drept un instrument democratic, accesibil tuturor cetăţenilor.  În 1860 “gustul înalt” era definit de “Haute Couture” şi era însoţit de apariţia primelor case de modă pariziene. Lucrarea vizitează reprezentarea potrivit căreia Haute Couture anunţă un reviriment feudalist şi stimulează segregarea socială.

Marie Antoinette este vieneza care deschide drumul nostalgiei feudale. Viviene Westwood este prima creatoare care a lucrat efectiv cu imaginea acesteia, dar e de amintit şi filmul în care este portretizată de Sofia Coppola, fără a mai aminti de nenumăratele bloguri, articole de presă, cărţi şi creaţii vestimentare care o omagiază postum.

Scopul lucrării este acela de a reprezenta „subiectiv“ momentul istoric, deviind în acelaşi timp percepţia punctuală de marea istorie. Istoria este un elemnt ce permite organizarea structurată a gândirii/reflecţiei şi conduce la o schemă. Această schemă este o percepţie punctuală (eliberată de emoţie şi subiectivitate) şi vizează Istoria drept o formă sistemică perpetuată constant prin tradiţie. Lucrarea este o sinteză între evenimente istorice, materializarea unui moment revoluţionar şi un material subversiv. Interpretarea corectă a lucrării presupune cunoaşterea canonului nostru preceptiv contemporan. În cazul pierderii sau disoluţiei acestuia va deveni necesară o nouă hermeneutică a “sperietorilor regale”.

Daniel Knorr s-a născut în 1968, la Bucureşti şi trăieşte în Berlin. Artistul participă în 2012 la alte două expoziţii în Viena, în Technisches Museum şi Kunsthalle (Karlsplatz project space).

De asemenea, expoziţia va include şi lucrarea “ART IS WORK (schema)” a colectivului artistic român Apparatus 22”, prezent suplimentar în Museumsquartier cu o serie de 5 performance-uri (15.06., 04.08., 08.08., 22.08. şi 05.09.) în cadrul festivalului cultural “MQ Summer of Fashion”.