Schiţe de blockbuster
de Horaţiu Damian

www.agerkult.ro

În trena TIFF (Transilvania International Film Festival) şi într-o atmosferă amintind vag de Eyes Wide Shut s-a deschis, în Piano Cazola Gallery din Cluj-Napoca, expoziţia Chris Baker-A.I. Putem vedea, reunite la un loc, 48 de schiţe din cele peste 600 realizate pentru scenografia unuia dintre proiectele dragi lui Stanley Kubrick- filmul Artificial Intelligence. Până la urmă, Steven Spielberg va finaliza pelicula în 2001, la doi ani după moartea lui Kubrick.

Producătorul Jan Harlan, colaboratorul regizorului în ultimele 3 decenii ale vieţii acestuia, a venit la vernisaj cu câteva amănunte interesante despre colaborarea designer-regizor. În acel an 1995, Kubrick lucra simultan atât la conceptul de scenografie care face obiectul expoziţiei, cât şi la dezvoltarea proiectului Eyes Wide Shut, în colaborare cu scenarisul Frederic Raphael.

Există o amprentă fin de XX-eme siècle în expoziţie. Baker lucra schiţele după discuţii telefonice  cu regizorul. Uneori, în spaţiul a trei ore materializa un concept convenit astfel şi îşi trimitea rezultatul muncii prin fax. Urmau alte observaţii telefonice şi noi versiuni.

Nu puţine din schiţe poartă înscrise pe ele mărturiile textuale ale acestor conferinţe telefonice sui-generis, faxul devenind un martor privilegiat şi interfaţă a creaţiei artistice. Cât priveşte schiţele, mă pasionează paralela care se poate face între cele ale unui Leonardo, Michelangelo sau Dürer şi aceste viitoare puncte de plecare pentru o ficţiune hipertehnologizată de secol al XXI-lea.

Expoziţia este deschisă până în 20 iunie, de luni până sâmbătă.

Fotografii: © Horaţiu Damian