„- Bună ziua! Aveți ceva pe mov? Am o poșetă nouă pe mov, cu cristale mov și lila. Și aș vrea niște cercei și un colier și niște brățări cu elastic, să nu ma chinui. Să le închid de una singură, că n-am răbdare. Aurii, aurii, bineînteles, poșeta are inele aurii și pantofii au și ei niște catarame aurii, se poartă iarăși auriul anul acesta.

– Bună ziua! Am văzut la televizor ultima colecție a brand-ului dumneavoastră. Am văzut acolo niște accesorii draguțe,cu piele ecologică și cristale transparente. Le-ați adus deja în magazin? Să mai aștept câteva luni, spuneți? Dar ce aveți acum? Doar lucrurile de acum un sezon? Lucrurile de acum un sezon sunt cele mai vechi lucruri din lume, mai vechi decât cele de acum 20 de ani, care sunt vintage…O să intru pe internet să văd cum rezolv repede problema asta.

– Bună ziua, câte grame are inelul din vitrină? Cel din mijloc de pe rândul trei. Nu, nu acela, cel asemănător de lânga el, din dreapta, cu pietre albe și negre. 18 carate, spuneți?De ce nu le aduceți pe toate de 14 carate? Și ce dacă e italianesc? Sunt mai ieftine de 14 carate, nu? Și tot aur e, nu? Ziceți că sunt briliante albe și briliante negre? Și de unde știu eu asta? Aveti certificat pentru pietre? Păi ăsta e un certificat de-al dumneavoastră, pot să scriu și eu un certificat ca acesta. Hai, domnule, că nu pentru certificat îl cumpar. Mie când îmi place ceva nu mă mai uit după certificate. Îmi spune ochiul ce e de calitate și ce nu…”

Gablonțuri – bijuterii de o seară.
Fashion – bijuterii pentru un sezon.
Bijuterii cumpărate la gram.
Bijuterii de brand – pompate cu marketing și advertising.
Dar nu doar atât. Mai e o „soră” mai nebună, dusă mai mult pe la școală – bijuteria de autor. Făcută de oamenii care de obicei au ceva de spus, care au păreri despre lucruri în general și despre bijuteria pe care ei o fac, în special. Adica sunt artiști? De ce nu pictează? Sau de ce nu sculptează?Fac bijuterii ca și cum ar picta, sau ca și cum ar sculpta. Nu fac bijuterii evaluabile cu calendarul (a trecut sezonul?) sau cu cântarul (cât e manopera pe gram la dumneavoastră?). Autorii de bijuterii se ocupă cu despicatul firului în patru și cu lămurirea diferenței dintre valoros și prețios (citat din memorie din Vlad Gherghiceanu).


Ce e important la o bijuterie de autor? Cu siguranță nu valoarea intrinsecă a materialelor.  Aceasta ar fi partea prețioasă a bijuteriei și de asta se ocupă evaluatorii care au ca instrumente de măsură cântarul și metrul. Și prețul aurului crește, crește, deci e bine!
Valoarea unei bijuterii de autor ține de idee, de puterea autorului ei de a comunica ceva prin ea, de felul în care formele și materialele contribuie la un sens sau la o stare. Valoarea ei ține de inovație și originalitate, de depășirea cutumelor tehnice și înglobarea lor într-un concept, de încercarea de a depăși nevoia ca lucrurile să aibă valoare în sine.
Și cum să port eu o bijuterie ca asta? Ca și cum aș purta un tablou? Nu neapărat. Dar să o alegi ca și cum ai alege un tablou. Unul pentru casa ta. Unul cu care să trăiești în casă.

Și te rog, te rog mult, nu îți asorta bijuteriile cu hainele. Lasă-te purtat de bijuteria de autor!

 

articol de David Sandu, designer

scoaladebijuteriecontemporana.ro