curator Anca Mihuleţ

4 – 24 octombrie 2010

vernisaj luni, 4 octombrie, orele 17.00

Sibiu, str. Tribunei, nr. 6

Cu multă responsabilitate şi în acelaşi timp cu umor, Pavel Brăila (1971, Chişinău. Trăieşte şi lucrează la Chişinău şi Berlin.) examinează modelul social şi politic european din ultimii 15 ani. În timp ce artiştii consideră discuţia din jurul  contextului european instabil ca fiind prea politică şi lipsită de inspiraţie, Pavel Brăila descoperă situaţii cărora le insuflă intensitatea experienţei trăite. Cel mai adesea, Moldova este punctul de pornire – nu într-o formă strict simbolică sau inspiraţională, ci în raport cu  intimitatea spaţiului, a acţiunilor zilnice şi a profilurilor psihologice.

În lucrări mai vechi, cum ar fi Shoes for Europe (2002) sau Baron’s Hill (2004 – 2005), artistul a pornit de la realităţile zilnice din Moldova, de la nivelul în care extremele se înfruntă şi se creează noi posibilităţi. Cele două lucrări au implicat multă cercetare de teren şi multe evaluări; emoţiile au fost lăsate  la o parte pentru a crea un produs vizual finit, care să nu fie deloc vulnerabil sau efemer. Pavel Brăila extinde mereu spaţiul în care se simte liber, creându-şi implicit un refugiu conceptual. În acest spaţiu, artistul interacţionează cu istoria personală. Filmul Eurolines Catering or Homesick (2006) combină componenta domestică, aproape sacră cu marea lume europeană. Pentru un proiect în Berlin, artistul şi-a rugat mama să gătească un meniu autentic moldovenesc şi să îl trimită cu autobuzul în Germania. Prin urmare, Pavel Brăila a documentat întregul proces – de la selectarea ingredientelor de bază, la intensitatea pregătirilor şi până la sosirea pachetului la Berlin.

CHIŞINĂU – SIBIU – BRĂILA este prima expoziţie personală a lui Pavel Brăila în România, context în care vor fi  prezentate ultimele sale instalaţii video – Fresh News, Kick Off şi Chişinău – un oraş dificil de pronunţat. Pentru Fresh News, artistul a urmărit şi selectat rarele şi stânjenitoarele momente de tăcere ale mai multor prezentatori de ştiri, pe care le-a proiectat în conjuncţie cu un cerc format din 20 de ventilatoare pornite. Registrul conceptual se schimbă în cazul lucrării Kick Off – artistul loveşte o minge udă de uşa gri a unui garaj, amintind de jocurile copilăriei. Însă acum nu traiectoria mingii contează, ci urmele efemere pe care le lasă pe vopseaua veche. În final, mingea loveşte cu putere camera de luat vederi şi o răstoarnă, anulând acţiunea şi imaginea în acelaşi timp.

Chişinău – un oraş dificil de pronunţat face parte din proiectul Odyssey MD-2010, o documentare a vieţii zilnice din Moldova pe parcursul unui an. În urma unei cercetări la Arhivele Naţionale, Pavel Brăila a descoperit că de la prăbuşirea U.R.S.S.,  în Moldova nu s-au mai colecţionat sau produs materiale vizuale care să documenteze noua istorie a ţării…aproape ca şi cum Moldova ar fi încetat să mai existe. Titlul filmului a fost dat de diferitele variante de a pronunţa şi scrie numele oraşului Chişinău – francezii îl numesc ‘Schischino’, germanii ‘Shizinau’, ruşii ‘Kishiniov’, iar românii ‘Kiʃi’nəw’.

Spre deosebire de alţi artişti din generaţia lui, cu o carieră bine controlată, Pavel Brăila a preferat mereu să-şi murdărească puţin mâinile şi să aleagă un circuit deschis, în care noile impulsuri sunt folosite pentru a crea lucrări imprevizibile.

Foto: Pavel Braila, Fresh News, 2010, Video projection, fans, variable dimentions, courtesy the artist

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.