dsc_25671Editorial de Andrei Jecza

Suntem într-o fază de experiment în care facem un fel de testare a publicului, de obişnuire şi invăţare a publicului nostru cu noul format, discurs şi demers de gândire curatorial-expoziţională. Cuvinte ca preview, fast forward, young fresh art, shock, prevernisaj, puls, impuls, semnal, interval, ce mi-au bântuit prin cap în ultimele două săptămani, căutau o soluţie pentru rezolvarea plăcutului compromis la care am ajuns cu această ocazie. Revista «1mp artă contemporană» apare la fiecare eveniment major al galeriei noastre. În intervalul dintre desfacerea unei expoziţii şi pregătirea următorului proiect expoziţional, propunem publicului galeriei noastre o expoziţie de două săptămani, care să prezinte, în premieră pentru Timişoara, câteun artist foarte tanăr, care va urma să colaboreze în viitor, pe diferite proiecte, cu galeria noastră. În acest spaţiu temporal dintre expoziţii, introducem, aşadar, un Interval concentrat, condensat în jurul unui proiect interesant sau provocator de artă contemporană.

Între cele două evenimente majore, insoţite de câte un metru pătrat de „hârtie”, About bodies şi Young Democracy, Young Art, introducem acum, pentru expoziţia lui Daniel Brici, Povesti din drum, o publicaţie, cu o formă asemănătoare celei obişnuite, pe o suprafaţă de jumătate de metru pătrat de „hârtie”. O revistă ce prezintă activitatea noastră, sau a altor galerii din ţară, artişti care vor urma să expună la galeria JECZA sau evenimente ale partenerilor noştri.

Conceptul curatorial de la care porneşte expoziţia este legat de ambivalenţa tematică care îl preocupă pe artistul Daniel Brici, ambivalenţă ilustrată chiar de subiectul ales de artist. Pe de-o parte, poveştile pe care ni le povesteşte Brici sunt romantice, vorbesc de istoria unui popor, a unei culturi nomade, prezintă o viziune melancolică asupra simplităţii şi fericirii, relevată de personajele lui Brici, pe de altă parte, tematica abordată de artist anunţă cu acuitate o problemă sociopolitică extrem de gravă şi alarmantă. Aceste “poveşti din drum” ascund, deseori, realităţi terifiante, reţele întregi mafiote care exploatează persoane ca cele ilustrate de Brici, de etnie rroma. Daniel Brici deschide astfel o poartă a semnificaţiilor plurivalente, legate de aceste comunităţi marginale, dar foarte prezente, în diverse forme, în contextul prezent, autohton şi străin. Daniel Brici creează poveşti şi lasă poveştile să se nască, creează imagini şi imaginile nasc stereotipii, preconcepţii, sentimente şi resentimente. Daniel Brici creează şi deschide o lume relativ tabu pană acum în interesul artistic contemporan.

Această provocare mă interesează, pe această realitate am construit acest proiect expoziţional şi, bineînteles, pe acest fenomen ce pendulează între provocare şi melancolie, sentiment şi resentiment mizez.

Citeste sau downloadeaza “1mp de arta contemporana” nr.2

Imagini din expozitia “Poveşti din drum” a lui Daniel Brici deschisa la Galeria Jecza

dsc_2570dsc_2571dsc_2572dsc_2573dsc_2576dsc_2574dsc_2577dsc_2578