Seria de expoziţii Young Romanian Art este deschisă în spaţiul noii galerii a Institutului Cultural Român din Veneţia, Italia. Prima expoziţie, intitulată După 20 de ani, reuneşte lucrările creativilor Michele Bressan, Suzana Dan, Nicoleta Esinescu, Vlad Nanca şi Mircea Nicolae.
După 20 de ani de la revoluţia din decembrie 1989, imaginile liderilor comunişti, dar şi discursul lor despre naţiune şi societate sînt relevante şi constituie un filtru semnificativ pentru orice investigaţie în istoria recentă. Printr-o serie de intervenţii la nivelul imaginilor ori a gesturilor, lucrările expuse pun în discuţie moştenirea vizuală şi istorică a tipurilor de discurs, uneori cu ajutorul ironiei ori a umorului.
Coroane de flori la monumente publice
Cele două coroane funerare, cu flori de plastic colorate în roşu, galben şi albastru au fost purtate în spate de cei doi artişti Vlad Nancă şi Mircea Nicolae, într-un circuit simbolic: între statuia lui Ştefan cel Mare din proximitatea clădirii Guvernului Republicii Moldova, statuia lui Lenin din Parcul Moldoexpo şi piedestalul gol al monumentului, aflaat în restaurare, din faţa Muzeului de Istorie din Chişinău, Republica Moldova.
Acţiunea reprezintă o reevaluare a ceremonialului consacrat al pelerinajului la monumentele publice. Autorii chestionează ritualul depunerii de coroane în faţa acestor monumente. Prin purtarea coroanelor funerare, sub formă de rucsaci ai unor potenţiali turişti, gesturile convenţionale asociate acestui ritual sînt deconstruite simbolic.
De remarcat este faptul că statuia lui Lenin din Parcul Moldoexpo a fost mutată din locul original – cel din faţa clădirii Guvernului Republicii Moldova, unde a stat în perioada sovietică. La fel, şi statuia lui Lenin a fost purtată printr-o serie de locuri succesive. Aceste mutări ale statuilor s-au datorat conflictului simbolic dintre ideologia sovietică, întruchipată de statuia lui Lenin, şi ideologia naţionalistă moldovenească, reprezentată de Ştefan cel Mare. Monumentele publice reprezintă un set de valori şi simboluri, iar statuile sînt mobile, instabile odată cu construirea/ deconstruirea spaţiului oraşului. De asemenea, acestea sînt repoziţionate în funcţie de puterea politică şi de mesajele sale ideologice. Acţiunea a avut loc la o zi după Ziua Independenţei Republicii Moldova şi la patru zile după comemorarea eliberării Moldovei de trupele armatei sovietice.
Podul de flori
O serie de fotografii documentează acţi unea „Podul de Flori“ în care steagul Uniunii Europene şi cel al Republicii Moldova au fost instalate şi apoi abandonate pe malurile unui mic rîu ce curge prin mijlocul unui lac secat din Parcul Valea Morilor, Chişinău. Lacul a fost golit de apă acum doi ani, pentru a se construi pe locul său un cartier rezidenţial.
Podul de Flori a fost creat la data de 6 mai 1990, ca un gest simbolic de celebrare a libertăţilor românilor ce trăiesc în Moldova sub regimul sovietic. Acest eveniment a fost celebrat prin aruncarea a sute de flori în apele rîului Prut. Pentru o anumită perioadă, cetăţenii celor două state puteau călători dincolo de graniţe doar cu buletinul. Astăzi Podul de Flori nu mai există.
Dincolo de nostalgia după relaţiile externe a „statelor surori“, această intervenţie evi den ţiază procesul creării de obiecte simbolice, cu existenţă abstractă. După ce acestea au fost depăşite de scopurile ce au servit mentalului colectiv, aceste relicve mentale nu mai sînt ţinute în viaţă de ideologia care le-a creat.
Lipstick& Bollywood Stalin
Cele două panouri intitulate Lypstick reprezintă imaginile oficiale ale cuplului Nicolae şi Elena Ceauşescu, ce evidenţiază, ironic, luxul produselor cosmetice folosite pentru retuşarea figurilor acestora. Lypstick este creaţia lui Michele Bressan&Mircea Nicolae.
Lucrarea Suzanei Dan, Bollywood Stalin, este, de fapt, bustul oficial al lui Stalin din perioada comunistă, pictat în acrilic şi acoperit cu foiţă de aur. În acest caz, cultul lui Stalin este adus la zi, fiind venerat ca obiect de consum de tip suvenir. Ba, mai mult, privit din spate, Stalin este pictat ca şi cum ar fi o bucată de carne.
Young Romanian Art este proiectul rezidenţei curatoriale şi artistice a lui Mircea Nicolae, la Institutul Cultural Român din Veneţia. Această serie de expoziţii săptămînale îşi propune să promoveze arta tînără românească în timpul Bienalei de Artă de la Veneţia.
Articol aparut in Observator Cultural, Numarul 486, 06-08-2009
Cosmin Nasui (BA-es in History of Art and Visual Arts&Design) has worked as art historian, curator, art critic, gallerist, cultural journalist, cultural manager for the last 20 years.
We use cookies to optimize our website and our service.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Recent Comments