lm__0977Daca reprezentarea sensibilitatii erotice poate parea prinsa traditional in capcana cuplului, Alexandru Radvan elibereza vizual excitatia imaginatiei de inhibitii. Depasind granitele moralei ori ale bunului gust pudibond si platind astfel pretul multor acuzatii cu roseata in obraji, Radvan apropie erotismul de violenta desprinzåndu-l de candoare ori de gratie. 

In strånsa relatie cu reprezentarea actului sexual aflat la preludiu ori la climax sunt reprezentate obiecte taioase precum cutite sau cioburi de vase sparte. Moliciunea carnii corpurilor nude este pusa in contrast cu ascutisul lamelor de cutit ce participa la actul sexual. Prezenta acestora plaseaza indirect actiunea in antichitatea greco-romana, pentru a nu fi prea virulent ori brutal interpretate ca abuzuri contemporane.

 Linia desenului este taioasa, in timp ce formele corpurilor sunt butucanoase. Hasura regulata a unei umbre balanseaza fuga unei linii ce traseaza conturul unui sån, ori al unui påntec. Expresiile ascutite ori chiar lipsa de interes pentru personalizarea portretelor lasa si mai mult loc desfasurarii tensiunilor sexuale. La intunericul anonimatului Adami sI Eve isi descarca fiintele animalice intr-un repertoriu de agresiuni libidinale.

 Unirea corpurilor in actul sexual este rezolvata vizual prin intermediul closeup-urilor ori prin incadrari compozitionale indraznete. De cele mai multe ori sexualitatea artei lui Radvan nu idealizeaza, ci mai curånd deformeaza. |n cåteva cazuri eroticul este reprezentat chiar in aspectele sale bolnavicioase, perverse. Organele sexuale zemoase ale unor corpuri hranite de vicii nocturne dezvolta ideea de erotism devastator si distructiv. Rezultatele vizuale sunt pe atåt de directe, pe cåt e reprezentarea de frusta si de nemiloasa. Alaturi de partenerii cuplului apar motive zoomorfe precum caii, ori in alte cazuri lebada ce adauga expresivitati ce trimit spre alte reprezentari ale istoriei artei. 

De la primii oameni, Adam & Eva, la sarutul, imbratisarea, mångaierea unui sån, la strångerile de corpuri in contactul sexual, apoi la primul strigat si påna la oamenii noptii, erotismul este o generoasa constanta a artei lui Alexandru Radvan.

 Exozitia “Wond’ring aloud “ este un capac  bine insurubat peste o selectie de lucrari , in general desene ce apartin unor cicluri si etape de creatie diferite din 2001 pâna în prezent: Eroi 2001, Cântarea Cântarilor 2001-2002, Desene pentru Petronius 2002, Erotic 2003-2004, Monumentul femeii obisnuite 2005, Wond’ring aloud 2007-2008, Zei 2009.

Alexandru Radvan, Wond’ring aloud, Anaid Art Gallery, Bucuresti

Articol publicat in 1mp de arta contemporana