Luminița Țăranu

“Indistinti confini – Ovidio e la METAMORFOSI”

Accademia di Romania in Roma

Sala de Expozitii

26 noiembrie 2025 – 7 decembrie 2025

Inaugurare miercuri 26 noiembrie ore 18:00

Accademia di Romania in Roma prezintă expoziția personală de artă contemporană „Indistinti confini – Ovidio e la METAMORFOSI” a artistei Luminiţa Ţăranu.

Expoziția este promovată de Accademia di Romania, Institutul Cultural Român, Ambasada României în Republica Italiană, Malta și San Marino, Societatea Dante Alighieri in Italia și Comitetul de la București al Societății Dante Alighieri.

Instalația, pe care artistă a creat-o pentru această ocazie, interpretează, prin tehnica desenului pe hârtie, opera poetului roman Ovidiu, “Metamotfosi” /„Metamorfoze”,  capodoperă literară a lumii clasice latine.

Catalogul expoziției se bucură de textul critic al cunoscutului istoric și critic de artă Prof. Univ. Alessandro Masi, Secretar General al Societății Dante Alighieri din Italia.

Proiectul grafic al catalogului și proiectul de montaj al expoziției sânt realizate de Arhitectul Pietro Bagli Pennacchiotti.

Textul instituțional este semnat de Prof. Univ. Oana Boșca – Malin, vicedirectoare la Accademia di Romania in Roma.

Dorința de a realiza acest proiect pornește de la faptul că firul conductor al parcursului artistic al Luminiței Țăranu, început în ultimul an de studiu la Universitatea Națională de Arte din București, se bazează pe conceptul de metamorfoză ca transformare dialectică, al mutației și al metaforei ca succesiv stadiu poetic. Acest concept a devenit ulterior metodă de lucru și experimentare, având originea în litografiile și gravurile pe metal din 1987, pentru care i-a fost acordată Bursa Uniunii Artiștilor Plastici din România.

Laitmotivul expoziției este primul vers din opera lui Ovidiu: “L’estro mi spinge a narrare di forme mutate in corpi nuovi.” / “In nova fert animus mutatas dicere formas corpora”. “Metamorfosi” / „Inspirația mă împinge să povestesc despre forme transformate în corpuri noi.” Libro primo – Le età del mondo / Vârstele lumii.

Artista, născută în Romania și stabilită în Italia din 1987, a creat instalația in mod special pentru Sala de Expoziții, la Accademia di Romania in Roma, considerând că este spațiul ideal pentru elaborarea unui argument care găsește rădăcini istorice și culturale comune între România și Italia, amintind că Publiu Ovidiu Nasone, născut la Sulmona in 43 î.Hr, a petrecut ultima parte a vieții, până în anul 17 d.Hr., la Tomis, în Dacia, pe atunci un mic port la Pontul Euxin, unde marele poet a fost exilat de împăratul Octavian Augustus, în anul 8 d.Hr.

Compusă din foi mari verticale de hârtie Fabriano, cu dimensiunile de 1,50 x 3,30 m fiecare, instalația pe care artista o prezintă publicului într-o formă inedită este inspirată din structura compozițională a operei lui Ovidiu: continuitatea poveștilor miturilor, împletite în dubla spirală, care generează metamorfoze și contiguitatea „tabourilor” care se genereaza unele din altele.

„Poemul rapidității”, astfel definește opera lui Ovidu, Italo Calvino, în eseul său „Gli indistinti confini”, prezentare din care care artista s-a ispirat pentru titlul expoziției, alegând desenul (în cărbune și grafit) ca tehnică artistică: direct și rapid, „acut” și detaliat, a carui prospețime, tipică experienței, se apropie de natura vie și umană a acțiunii.

Alessandro Masi, critic și istoric de artă, scrie în catalog: „A descompune lumea în fragmente – am scris într-un precedent text critic dedicat artistei – a recompune fragmente ale lumii într-un act unic, este scopul suprem al artei Luminiței Țăranu.” Este totul din totul care trăiește în noi, care pulsează, este ceea ce se agită și agită conștiința noastra și care este conținut în operele sale conform unei ordini tautologice compulsive. Caracterul ei o ajută, dar și mai mult, este asistată de o metodicitate aproape obsesivă atât pentru particular, cât și pentru general, pentru mare, cât și pentru mic, pentru ceea ce este jos și pentru ceea ce este sus, determinând-o să scaleze ordinea mărimilor cu o dezarmantă, exasperantă, aparentă ingenuitate. Și cu aceeași metodă construiește (creează) detaliile operelor sale, aproape ca și cum ar fi piese ale unei ceasornicării, ale unui mecanism perfect, atât de perfect sunt interconexionate între ele si incastrate una intr-alta, atât de funcționale și estetic impecabile.”

Impresionată de modernitatea „Metamorfozelor”, de libertatea vizionară a lui Ovidiu în crearea lumii, implicând mituri și istorie, artista interpretează „indistinctele frontiere” / “indistinti confini” ca spații nemărginite de osmoză fluidă care, pe lângă faptul că evocă Geneza, dezvăluie conceptul actual al vieții într-o lume fără bariere geografice și spirituale.

Alessandro Masi scrie: „Povestirile se succed in mod evident, la fel ca și celelalte lucrări care le însoțesc, până când, inspirată de metamorfoze – declară Luminița Țăranu, „devenite iconice, atât pentru importanța lor poetică, cât și pentru genialitatea lor de opere milenare, am incercat să reconstruiesc acel raport postclasic dintre corpul anatomic și corpul ca operă de artă, ținând cont de raportul om-natură și construind în desen metamorfozele și mutațiile mele, ca fruct al acestei cercetări.”

„Cu această nouă sfidă însă –  scrie Alessandro Masi – Luminița Țăranu ne demonstrează cum totul este mai simplu, mai evident, mai flagrant, ca acel deget îndreptat spre «regele nud» si pe care ea ni-l dezvăluie prin intermediul paginilor vertiginos de frumoase ale literaturii tuturor timpurilor: «Metamorfozele» lui Ovidiu!”

Luminiţa Ţăranu s-a născut la Lugoj, România, în 1960. A absolvit “Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu” din Bucureşti cu Octav Grigorescu. Titlu echivalent acordat de Accademia di Belle Arti din Bologna în 1993.

În 1987 a câștigat Bursa Națională a Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru desen, gravură și litografie.

Din 1987 locuiește și lucrează în Italia.

Firul conducător al parcursului său artistic este „metamorfoza”, care devine și o metodă de lucru și cercetare, atât în ​​formă grafică și picturală, cât și în construcția de instalații mega – obiectuale, digitale și performanțe. Lucrează pe conceptul de timp prin intermediul memoriei subiective și al memoriei obiective, creind raportul conectiv dintre antic și contemporan, interpretând materia arheologică, acesta fiind un punct central al cercetărilor sale de mulți ani de zile. A lucrat la concepte precum: raportul postclasic între corpul uman din punct de vedere anatomic și corpul uman ca operă de artă („Instalația picturală Corpul uman”); structurile; evocările mentale și materice care fac referință la valoarea evocatoare a corpului uman și la raportul dintre valoarea spirituală istorico-simbolică și valoarea evocatoare a materiilor care îl rafigurează; problema crizei de mediu, recuperarea echilibrului valorilor și conceptul de multiculturalism (proiectul UOMOMUCCA – COWMAN of the world); inserarea restaurării, care atribuie operei sale dimensiunea abstractă a timpului printr-un act controlat de distrugere parțială și recuperarea acestuia prin tratarea lacunelor – lipsă: la calitatea spațială a operei sale se adaugă calitatea temporala, o imaginară inversare în timp; timpul subiectiv (mega-instalațiile obiectuale „Superslides” și „Megabox”); raportul om – natură (plansele anatomice care propun litografiile și gravurile cu Metamorfozele și desenele și picturile cu Vaci).

Pe lângă premiile obținute în Italia, în 2018 i-a fost acordat „Premiul de Excelență” – „100 pentru Centenar” din partea Guvernului Român (10 personalități românești în Italia) pentru activitatea sa artistică.

A realizat numeroase expoziții personale în muzee publice și private și a participat la numeroase expoziții de grup și colective în muzee, spații publice și galerii, atât în ​​Italia, cât și în străinătate. Printre cele mai importante expoziții personale:

2024 – 2023: Columna mutatio – LA SPIRALE, Museo Nazionale Romano – Terme di Diocleziano, Chiostro piccolo della Certosa di Santa Maria degli Angeli, Roma. Parte artistica contemporanea della grande mostra di archeologia “Dacia. L’ultima frontiera della romanità”.

2022: METAMORFOSI, sede dell’Ambasciata di Romania in Italia, inaugurata in occasione della Notte dei Musei a Roma.

2022: ITINERARIA, MuseoCivico Umberto Mastroianni, Marino (RM).

2021: METAMORFOSI – ITINERARIA PICTA. Fregio – Project room, Istituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica di Venezia, Nuova Galleria e Piccola Galleria

2017/2018: Columna mutãtio – LA SPIRALE, Mercati di Traiano – Museo dei Fori Imperiali, Roma. Progetto di rappresentanza dell’Ambasciata di Romania in Italia

2016: METAMORFOSI, Spazio COMEL Arte Contemporanea, Latina.

2014/2013 Columna mutātio – Itineraria picta METAMORFOSI, Mercati di Traiano – Museo dei Fori Imperiali, Roma, parte artistica della mostra “Columna – Arte, Tracciati, Transmedia, Omaggio alla Colonna di Traiano”.

2006: Metamorfosi – IL MONDO A COLORI, Accademia di Romania in Roma e Istituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica di Venezia.

2004: Metamorfosi – EVOCAZIONI, Accademia di Romania in Roma e Palazzo Borghese, Monte Porzio Catone (RM).

2002: Metamorfosi – Percorsi, MAGI’900 – Museo delle Eccellenze artistiche e storiche del’900 G. Bargellini, Pieve di Cento (BO).

2002: Doppio4Verso, Sala degli Archi, Museo Civico Tuscolano “Scuderie Aldobrandini”, Frascati.

1991: Dipinti e Superdiapositive, Galleria Yanica, Roma.

1991: Pittura, grafica e oggetto, Accademia di Romania in Roma.

1990: METAMORFOSI, Palazzo Valentini, Terme di Traiano, Roma.

1988: Trittico, Centro di ricerca e arte sperimentale Luigi Di Sarro, Roma; Galleria Atelier, Carrara; Palazzo Rospigliosi, Zagarolo.

1988: Metamorfosi, Palazzo Rospigliosi, Zagarolo.

1987: Metamorfosi, Palazzo Borghese, Monte Porzio Catone (RM).

www.luminitataranu.com

SCHEDA INFO

Expozitie de                                   “Indistinti confini – Ovidio e la METAMORFOSI”

artă contemporană                                                                         

Artista                                            Luminița Țăranu 

Luogo                                            Accademia di Romania in Roma

                                                     Sala de Expoziții

                                                     Viale delle Belle arti 110   Roma, 00197

Durata                                          de la 26 noiembrie 2025 la 7 decembrie 2025

Inaugurare                                    miercuri 26 noiembre 2025, ore 18:00

Orario                                            de luni pâna vineri ore 15:00 / 18:00;  

sâmbătă și duminică ore 11:00 / 13:00 și ore 14:00 / 18:00

                                                    Intrarea gratuită

Promovată de                               Accademia di Romania în Roma, Institutul Cultural Român, Ambasada României în Republica Italiană, Malta și San Marino, Societatea Dante Alighieri în Italia, Comitetul din București al Societății Dante Alighieri

Info Expozitie                                Tel. 06.3201594 ( zilnic intre orele 9.00 – 16.00)

                                                     [email protected]

                                                     www.accadromania.it

Catalog în italiană                    Cu textul critic de Prof. Univ. Alessandro Masi, critic și istoric de artă,  Secretar General al Socieţătii Dante Alighieri în Italia

Altre texte de:

Dr. Oana Boșca – Malin, vicedirectoare, coordinatoare a programelor de promoție culturală la Accademia di Romania in Roma

Proiectul de montaj al expoziţiei     Arh. Pietro Bagli Pennacchiotti

și al catalogului

SPONSOR EXPOZIȚIE                 Gruppo POUCHAIN

ȘI CATALOG                                  www. gruppo-pouchain.com

SPONSOR TEHNIC                   FABRIANO           www.fabriano.com

EXPOZITIE pentru hârtie

Media Partner                              Radio România Actualități

                                                      Radio România Cultural

                                                      Radio România Internațional

                                                      Orizonturi Culturale italo-române; Orzzonti Culturali italo-romeni

                                                      RoZoom Press

                                                      Revista ARTA

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.