Pe data de 11 decembrie, ora 11.00, au loc Palatul Mogoşoaia / Gheţărie vernisajul expoziţiei de pictură, grafică, fotografie, obiect și sculptură, “Salonul Profesorilor de Artă din judeţul Ilfov – Numinos”, curator Mihai Plămădeală și simpozionul “Artă & Educaţie”, proiecte realizate de Badea Mihnea Cristian cu sprijinul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Ilfov, director Alexandrina Niţă.  

Artiștii expozanți sunt Cătălin Mocanu, Dumitru Ciumeică, Emilian Săvinescu, Eugenia Irimia, Georgeta Melnic, Iuliana Arsene, Mihaela Mocanu, Mihai Boboc, Mihnea Cristian Badea, Roxana Popescu.

André Malraux spunea despre romani că erau atei, dar superstițioși, dându-l exemplu pe Cezar, care “nu credea în zei, dar credea în Roma”. Interpretarea sacră a realității, cu sau fără conținut moral, începând de la spațiu, timp și până la acțiuni ori rezultatele acestora, este un factor identitar al nostru ca oameni.

Dincolo de a fi “maladie constitutivă” sau subiect de natură antropologică, numinosul se poate constitui și în temă artistică, respectiv muzeologică. Salonului Profesorilor de Artă din judeţul Ilfov (2024) aduce în prim-plan ideea de transcendență, în ipostaze teozofice, teologice sau cotidiene. Este vorba despre formularea artistică a unor interogații privind faptul de a fi, de a exista în raport atât cu cele văzute, cât și cu cele nevăzute.

Expozanții nu sunt doar artiști, absolvenți ai unor instituții de învățământ superior în acest domeniu, ci și profesori, adică formatori ai generațiilor viitoare de “sacerdoți ai imaginilor”. Expoziția reunește lucrări extrem de diverse, realizate după chipul și asemănarea celor care le-au creat, dar complementare din punct de vedere tematic. Organizată în perioada sărbătorilor de iarnă (numite popular “Cârnilegile”), aceasta reprezintă un veritabil dar pentru iubitorul de artă, pelerinul cultural sau vizitatorul ocazional.

Important, consideră criticul de artă, este faptul că artiștii nu au lucrat special pentru acest proiect tematic, ci conform propriilor idei creatoare, fondul de lucrări determinând tema (respectiv, titlul) și nu invers. Nu în ultimul rând, importanța culturală a evenimentului propus de organizatori, parteneri și participanți depășește granițele esteticului, contribuind la rezistența prin cultură în fața multiplelor provocări diurne subculturale, uneori chiar anticulturale, majoritatea de proveniență consumeristă ori hibridă.  

Mihai Plămădeală, critic de artă, curator

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.