“Premiile Crama Oprișor pentru Desen Contemporan – Muzeul Național de Artă Contemporană București/ Ediția Națională”, unul dintre cele mai importante și consistente demersuri culturale de sprijinire și apreciere a tinerilor artiști, conceput și realizat de Crama Oprișor a ajuns la a treia ediție. Aceasta este și cea mai complexă dintre toate, având în vedere, pe de o parte caracterul național, care a adunat împreună artiști din toate zonele țării cu preocupări din aria desenului contemporan, pe de altă parte colaborarea cu Muzeul Național de Artă Contemporană București, instituție esențială  pentru artele vizuale din România și gazda expoziției finaliștilor.

Ne aflăm în Septembrie, ultima lună în care ne putem bucura împreună de un astfel de eveniment unicat. Dincolo de premianții meritorii, care au avut parte de o promovare intensă, specifică câștigătorilor, un rol definitoriu l-au avut și finaliștii ce au dat caracter și calitate întregii expuneri. Vă propunem o serie de interviuri cu aceștia, încercând să înțelegem mai bine nevoile lor artistice și viziunea în raport cu mediul contemporan.

Astfel în prima parte am ales trei tineri artiști ce aparțin a trei zone diferite: Ana Eudochia Pop, masterandă la secția Pictură a Universității de Artă și Design din Cluj Napoca/ Alexandru Daniel Florea, absolvent al Universității Naționale de Artă din București, secția Grafică/ Bogdan Matei, doctorand și asistent universitar la Universitatea de Vest din Timișoara- Facultatea de Arte și Design.

Care a fost momentul când te-ai hotărât să participi la acest concurs și care au fost motivațiile?

Ana Eudochia Pop – Am decis să particip la acest concurs în momentul în care am văzut anunțul online și am realizat că expoziția va fi găzduită la MNAC, un loc cu o semnificație deosebită în arta contemporană din România. Posibilitatea de a expune într-un asemenea cadru m-a motivat puternic să mă implic. În plus, aveam deja conturată o idee de triptic care simțeam că s-ar potrivi perfect în contextul acestei expoziții. A fost o provocare personală să finalizez lucrările într-un timp scurt, dar și o oportunitate de a prezenta ceva nou, creat special pentru acest concurs.

Alexandru Daniel Florea – Am participat, cu ani în urmă, la prima ediție a concursului. Știam că este o bună oportunitate de face o serie de lucrări noi și de a expune. Când am aflat că va fi organizat împreună cu MNAC, a fost o surprinză plăcută și o ambiție în plus.

Bogdan Matei  – Concursul a apărut la momentul potrivit pentru activitatea mea artistică. După o perioadă în care am explorat mai mult noile medii artistice, am decis să revin la desenul tradițional pentru a restabili o legătură cu acest mediu. Am decis să aplic la acest concurs pentru a încerca să-mi dau seama unde ma situez din punct de vedere al abordării desenului.

Ce crezi că face desenul tău să fie aparte în contextul general al artei contemporane?

Ana Eudochia Pop – Desenul meu nu se distinge printr-o intenție deliberată de a fi aparte, ci prin modul sincer și personal în care reflectă percepția mea asupra lumii. Nu urmăresc activ frumusețea sau compoziții deosebite; mă las inspirată de ceea ce mă înconjoară, iar aceste elemente mă găsesc pe mine. Fiecare lucrare devine astfel o manifestare a emoțiilor și a perspectivei mele asupra realității. Explorarea diverselor medii, de la cărbune pe lemn (precum în desenele expuse), până la peniță pe hârtie sau ulei pe pânză, îmi permite să las fiecare idee să dicteze forma de expresie. Unicitatea desenelor mele provine din această abordare autentică și flexibilă, în care nu mă consider doar un creator de imagini, ci un canal prin care esența latentă a subiectelor alese poate fi exprimată.

În contextul artei contemporane, cred că ceea ce diferențiază desenul meu este tocmai această capacitate de a oferi o perspectivă profund personală și de a surprinde esența emoțională a momentelor și locurilor care mă inspiră. Lucrările mele capătă astfel o calitate unică în peisajul artistic actual, datorită libertății de expresie și sensibilității cu care reușesc să surprind esența fundamentală a spațiilor într-un mod simplu, dar profund.

Alexandru Daniel Florea – Raportul și relația dintre desen și suport; împreună cu modul în care mă folosesc în desen de absențe, găuri, goluri. Lucrez mult cu materiale găsite. Ținând cont de structura și uneori de utilitatea lor anterioară, încerc să obțin acorduri între materialul pe care îl folosesc și tipul de desen (figurativ, non-narativ) pe care îl fac. Cred că este un mod de a lucra și de a obține imagini gândit până la capăt și irepetabil.

Bogdan Matei  – Nu m-am gândit niciodată să atașez această etichetă practicii mele. Cred că este vorba de a participa prin demersul meu la o altă fațetă a modului în care abordăm desenul din punct de vedere estetic sau conceptual.

Cum a fost experiența de a participa la proiectul Premiile Crama Oprișor pentru Desen Contemporan- Muzeul Național de Artă Contemporană București/ Ediția Națională” și de a expune la cea mai importantă instituție de artă contemporană din România?

Ana Eudochia Pop – Participarea la proiectul „Premiile Crama Oprișor pentru Desen Contemporan” a fost o experiență valoroasă pentru mine. Să-mi văd lucrările expuse la MNAC, o instituție de referință în arta contemporană românească, a fost nu doar o onoare, ci și o provocare. Am dorit să mă asigur că desenele mele sunt prezentate la cel mai înalt standard, ceea ce a implicat și prima mea experiență cu un atelier profesionist de înrămare.

Această oportunitate m-a motivat să îmi mențin munca la un nivel superior, atât din punct de vedere artistic, cât și în ceea ce privește detaliile de prezentare. Sunt recunoscătoare pentru această ocazie și consider că a contribuit semnificativ la dezvoltarea mea ca artist.

Alexandru Daniel Florea – Etapele de înscriere și de selecție au fost ușor de parcurs. Am primit răspunsuri clare și rapide când am cerut informații suplimentare. 

MNAC, indiscutabil, operează la cel mai înalt nivel de profesionalism și este un reper în arta contemporană din România. In condițiile astea pentru mine miza cea mare era să fiu ales printre finaliștii acestui concurs. Sunt încântat, onorat și recunoscător că am fost selectat. Și ca mi s-a oferit șansa să expun aici alături de alți tineri artiști aflați și ei la început de drum. Am simțit că lucrările mele au fost, cu adevărat, apreciate și că, în cele din urmă, m-am ridicat la înălțimea provocării concursului.

Bogdan Matei  – Cred că este important, ca tânăr artist, să aplici la astfel de manifestări. Mult mai important este să nu îți faci un țel din colecționa premii, ci să încerci să înțelegi cum îți impactează prezentul și viitorul aceste evenimente.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.