Un interviu cu Alexandru Ghilduș și Mihnea Ghilduș, în cadrul proiectului „Antreprenoriat artistic colectiv în România” , susținut de Oana Nasui

Dr. Alexandru Ghilduș este designer industrial, profesor la catedra de Design al Universității Naționale de Artă București, Președinte al Societății de Designeri Români (SDPR), Fost Președinte al Uniunii Artiștilor din România – UAP (1999 – 2002), Expert Design Consiliul Internațional al Societăților de Design Industrial. A format o echipă de profesioniști în domeniul proiectării și tratării sticlei optice, oferind produse competitive atât pieței internaționale, cât și pieței românești (sursa bio ghildush.ro).

Dr. Mihnea Ghilduș este designer de produs, fondator Dizainar.ro, director de creație la DZNR Studio, lector universitar la UAD Cluj-Napoca. Format ca designer de produs la Universitatea Națională de Arte, București, și-a continuat drumul educațional la Academia de Arte și Design din Stuttgart, Germania, unde a obținut masterul în Studii Integrale. În 2014 și-a scris doctoratul în design medical la București, unde a ținut prelegeri ca și conferențiar în perioada 2008-2016. Începând cu anul 2022, ocupă funcția de Lector la Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca. În 2012 a înființat Dizainăr, concept-store de design românesc pe care îl administrează din perspectiva Creative Director, alături de o echipă de specialiști în comunicare și design. (sursa bio și foto Linkedin Mihnea Ghilduș)

Oana Nasui este cercetător cultural.

Interviul realizat cu Mihnea și Alexandru Ghilduș oferă o perspectivă complexă asupra evoluției designului românesc, atât din punct de vedere istoric, cât și contemporan.

Discuția începe cu prezentarea platformei Dizainăr, un proiect inițiat acum 12 ani de Mihnea Ghilduș, care promovează exclusiv designeri români de produs. Magazinul-galerie funcționează atât fizic, cât și online, comercializând obiecte de mobilier, corpuri de iluminat și diverse accesorii pentru casă, toate create de designeri locali.

Alexandru Ghilduș aduce în discuție perspectiva istorică, vorbind despre începuturile designului în România, în special despre perioada în care a lucrat la IOR (Industria Optică Română) în anii ’70-’80. El evidențiază importanța sistemului de brevete și inovații din acea perioadă, când România era pe locul doi în Europa după RDG în domeniul opticii.

O parte a interviului se concentrează pe educația în design, cu Mihnea Ghilduș împărtășind experiența sa ca profesor la Universitatea de Artă și Design din Cluj. El subliniază diferențele între abordările educaționale din diferite centre universitare și importanța conectării studenților cu practica reală din domeniu.

Discuția abordează și subiectul drepturilor de autor și al protecției designului, evidențiind provocările actuale ale pieței românești, unde costurile de brevetare sunt adesea disproporționate în raport cu potențialul de vânzare al produselor. Se discută despre serie limitată versus producție de masă și despre dilemele specifice designului românesc contemporan.

Un aspect important abordat este relația dintre artă și design, cu ambii interlocutori subliniind că, deși granițele dintre cele două domenii au devenit mai fluide, există diferențe fundamentale în abordare: designul răspunde unor nevoi sociale concrete, în timp ce arta poate fi mai personală și mai puțin constrânsă de funcționalitate.

Interviul se încheie cu o reflecție asupra identității designului românesc contemporan, care este descris ca fiind onest, adaptabil și caracterizat de o anumită improvizație creativă.

Se subliniază necesitatea dezvoltării unei industrii mai puternice și a unui ecosistem de design mai matur pentru a putea vorbi despre o amprentă națională distinctă în design. În ansamblu, interviul oferă o imagine cuprinzătoare a provocărilor și oportunităților din domeniul designului românesc, punând în lumină atât realizările istorice, cât și direcțiile de dezvoltare contemporane.

///

„Antreprenoriat artistic colectiv în România” este un proiect implementat de Asociația MAIA în parteneriat cu platforma Formare Culturală. Acesta se produce între martie și noiembrie 2024 și rămâne disponibil online. Cadrul de cercetare al proiectului se referă la evoluțiile atelierelor de creație colectivă din ultimii 50 de ani din România.

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional

Mai multe despre proiect, aici: https://formareculturala.ro/antreprenoriat-artistic-colectiv/

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.