Muzeul de Artă Cluj-Napoca găzduiește expoziția “DANGALE – o simbolistică inedită a Scaunelor Transilvane” a artistului visual Lucian Muntean, expoziție de grafică, caligrafie, pictură și carte de artă, în cadrul Festivalului ROCADA ARTELOR, ediția a III-a, 2024, Cluj-Napoca – cu tema “Cultura sub presiune”

Invitat: Florin Gherasim – Muzeul de Artă Cluj Napoca

Coordonator festival: Remus Câmpean

Vernisajul a avut loc sâmbătă, 8 iunie, ora 17.00, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Piaţa Unirii nr. 30.

Expoziția poate fi vizitată până pe 16 iunie 2024.

DANGALE e un cuvânt cu care suntem mai puțin familiarizați. Este cu atât mai surprinzător să aflăm că DANGALELE au reprezentat un sistem grafic de „management” al satelor celor 7 Scaune Transilvane. Dar și mai uimitor este să realizăm că aceste simboluri au un ascendent istoric și temporal până în îndepărtata Mongolie, sau chiar în țara Soarelui Răsare, Japonia.

Despre toate acestea, cu artistul plastic Lucian MUNTEAN, care face o recosntrucție documentată din punct de vedere grafic și istoric.

***

Galerie de imagini de la vernisaj – fotografii de Nicu Cherciu

***

Despre proiect:

Timp de sute de ani, începând de prin sec. XII, fiecare localitate transilvăneană avea semnul caracteristic, marca proprie, cu care erau înfierate vitele din turme sau care desemna limitele de hotar ale proprietăților respectivei comunități. Aceste semne, care au fost arhicunoscute de către toată lumea, folosite de generații, au fost date uitării treptat, începând cu perioada 1949 – 1962 când a avut loc procesul de colectivizare impus de regimul comunist și confiscare a proprietăților particulare. În prezent aceste semne sunt aproape necunoscute, nemaiștiindu-se nimic de ele și de semnificația lor.

Într-un demers documentar artistul vizual Lucian Muntean (n. 1974 la Sighișoara) a redescoperit o parte din vechile dangale în 2012, apoi printr-o cercetare amănunțită a găsit aceste semne menționate în vechi arhive, în documente de la 1826.

Au fost identificate dangalele – semnele specifice din peste 200 de localități din Ardeal grupate în districtele numite “scaune”, după vechea împărțire teritorială: Brașov, Sibiu, Mediaș, Nocrich, Sighișoara, Rupea, Cincu, Sebeș, Miercurea Sibiului, Orăștie și Bistrița.

***

Galerie de imagini – Dangale – caligrafie pe hârtie japoneză de orez, tuș solid de Nara.

Aprofundând timp de 12 ani această temă, autorul a remarcat o asemănare a unor simboluri cu unele din caligrafia orientală, chineză și japoneză, precum și cu semne ale unor “tamgha” din Mongolia. Asemănarea cu cele orientale este mai evidentă la localitățile din estul transilvaniei, iar la cele dinspre vest și nord se remarcă mai degrabă o influență occidentală, fiind folosite litere majuscule, inițialele numemor localităților.

Toponimia asociată fiecărui semn este scrisă în limba română, germană și maghiară, aspect care în anumite cazuri, poate sugera care au fost primii întemeietori ai localității.

Aceste dangale sunt prezentate într-o abordare artistică printr-o reprezentare grafică specifică stilului caligrafiei orientale, fiind pictate cu tuș pe hârtie. În 2012 a fost făcută o carte de artă unicat, care a fost expusă ulterior la PostModernism Museum – București în 2015 și apoi la Expoziția Aniversară 300 ani Samuel von Brukenthal – Sibiu, 2021. În 2024 a fost realizată o documentare în Japonia.

***

Vedeo: Dangale – carte unicat – Caligrafie, ilustrație, tuș, acuarelă, colaj, 34x22x4 cm, autor Lucian Muntean, 2012. Legătorie și coperta Răzvan Supuran, Atelierul de carte @MTR, 2012. Legătorie japoneză – corp carte, legătorie coptă – coperta, letterpress, gravură în piele, material copertă – piele reciclată dintr-un șorț de fierar.

Acest proiect, care implică publicarea cărții pe această temă, poate avea o relevanță în istoria transilvăneană, marcând multicultralismul de secole din această zonă. 

Dangale – pictură Acril pe hârtie 120×100 cm și 70×50 cm

Mai multe detalii: www.lucianmuntean.ro/dangale