Borderline Art Space găzduiește miercuri, 29 mai, începând cu ora 19, deschiderea expoziției artiștilor Leopold Kessler (AT) și Tudor Pătrașcu (RO). Curatoriată de Cristian Nae, expoziția este intitulată „Spații care ne visează” și poate fi vizionată până pe 1 iulie 2024.

Argument curatorial:

Ce fel de „altfel de spații” mai poate genera arta ? În anul 1967, Michel Foucault prezenta la Paris conferința „Altfel de spații”, propunând ideea potrivit căreia alături de distopii și utopii (care există potențial, sub forma unor ficțiuni) sau de virtualități, există în jurul nostru heterotopii. Acestea sunt spații reale, concrete, care se disting prin funcționarea lor diferită și își delimitează astfel locul propriu în interiorul câmpului social organizat după reguli standardizate. Însă el nu putea prevedea în detaliu transformările profunde pe care le va cunoaște viața socială cu aproximativ o jumătate de secol mai târziu.

Ca urmare a intensificării comunicării publicitare, generalizării consumului și interiorizării formelor de control exercitate la nivelul cel mai intim asupra dorințelor și imaginației consumatorilor (deveniți producători) în societățile capitaliste avansate, heterotopiile amintite de Foucault în acea conferință – inclusiv spațiul de libertate imaginativă și anomie socială specific artei – au devenit ele însele mașinării producătoare de semne care pot fi ușor transformate în marfă. Trăim într-un soi de simulare totală, fără urmă de exterioritate, în care subiecții sunt invitați să viseze confortabil la satisfacerea următoarelor dorințe pe care capitalul le produce, iar timpul devine el însuși un bun comercializabil.

Proiectele artistice concepute de Tudor Pătrașcu și Leopold Kessler explorează utopia unei lumi confortabile, un spațiu imaginar al bunăstării depline, în care indivizii sunt hrăniți cu iluzii asemeni personajelor din filmul surorilor Wachowski „The Matrix”, în timp ce rețeaua de producție capitalistă le consumă insidios energia fantasmatică pentru a se auto-întreține. Proiectul expozițional pregătit pentru Borderline Art Space propune un imaginar populat cu fantasmele brandurilor și ale împlinirii de sine, ilustrând totodată falimentul formelor de critică socială și al proiectului revoluționar al avangardelor artistice, din care pare să nu mai fi rămas decât o altă formă de limbaj vizual exploatabilă sub forma unor semne golite de potențialitatea lor politică inițială.

Promisiunea unei vieți comunitare autentice, precum și a colectivității lipsită de fricțiuni este demistificată brutal de lucrările video ale lui Leopold Kessler – înregistrări ale unor performance-uri colective realizate în spațiul public, unul dintre acestea fiind realizată în Iași cu ocazia acestei expoziții. Acestea contrapunctează desenele cu ajutorul cărora Tudor Pătrașcu (re)proiectează lumea ca pe un spațiu fracturat, construit din fragmente suprapuse, în care comunicarea autentică este înlocuită de branduri și logo-uri, iar limbajul artistic pare a se constitui la nivelul abstracției geometrice ca simulacru al unei realități concrete demult dispărute.  În acest sens, spațiul expozițional transformă atât artiștii cât și publicul însuși în personaje imaginate, visate de spațiul halucinant al matricei capitaliste.

Leopold Kessler (n. 1976, München) trăiește și lucrează în Viena. A absolvit Academia de Arte Frumoase din München (1996-1998) și Academia de Arte Frumoase din Viena (1998-2004). Lucrările sale au fost expuse în expoziții personale la Malmo Konsthall, Bunkier Sztuki din Cracovia și Secession din Viena. A fost invitat să participe la expoziții de grup la Broad Art Museum, Michigan State University, Palais de Tokyo și la Appel, Amsterdam. A participat la a 3-a ediție a Bienalei din Singapore, la a 10-a ediție a Bienalei de la Lyon și la Manifesta 05 din San Sebastian. Intervențiile lui Leopold Kessler în apparatus-ul legal, serviciile comerciale și spațiile publice se bazează pe observații ingenioase și umoristice ale vieții urbane și arată o conștientizare acută a sistemelor lumii care mențin societatea actuală în funcțiune. Lucrările lui Kessler oferă, de asemenea, o perspectivă unică asupra psihogeografiei. El nu reorganizează orașul prin retorica miracolelor halucinante sau a romantismului revoluționar, ci prin perspectiva muncii, infrastructurii și întreținerii, transformând aceste sisteme într-un cadru pentru comedii negre urbane.

Tudor Pătrașcu (n. 1979) trăiește și lucrează în Iași. Între 2014 și 2021 a activat ca membru al duo-ului artistic Anticamera. Proiectele sale artistice au făcut parte din expoziții precum: “Detalii comune I O expoziție în schimbare”, Borderline Art Space (2022), “Colecția viitoare”, Galeria apARTe Iaşi (2021); “Venim de departe și ne aflăm foarte departe”, Galeria White Cuib, Cluj-Napoca (2021); “Jurnal de virus”, Galeria White Cuib, Cluj-Napoca (2020); “Show off 2”, MATCA artspace, Cluj-Napoca (2019); Bienala Creația Tânără Europeană, Montrouge, Franța (2019); “BOOKS + PAPERS II”, Christine König Gallery, Viena (2019); “Memoria ca Viziune”, Centrul Cultural Clujean, Cluj-Napoca (2018); “Work presentation by Artists in Residence 02/2018”, în cadrul programului Artist-in-Residence KulturKontakt, Cancelaria Federală a Austriei, Viena (2018); “Transcultural Emancipation”, FLUC, Vienna (2018); “Flag Down The Flag”, Fundația Art Encounters, Timişoara (2018); “VOID. Whiskey. Tango. Foxtrot”, Galeria apARTe Iaşi (2017); “MASSA CONFUSA / EVERY FRAGMENT IS A WHOLE”, Galeria N. Tonitza, Galeria Theodor Pallady, Iași (2016); “Trecutul continuu”, N. Tonitza Gallery, Iași (2014).

Expoziția este organizată de Borderline Art Space prin Asociația Culturală AltIași și face parte din proiectul „Comunitatea Inactivă”, co-finanțat de AFCN. Partener: forumul cultural austriac. Sponsor: Gramma. Parteneri media: TVR Iași, Radio România Cultural, Suplimentul de cultură, Ziarul de Iași, Modernism.ro.