WANDA MIHULEAC

ECOLOGICA

finisaj: miercuri, 15 mai, ora 18

Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție publică de interes județean, care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, are deosebita plăcere de a vă invita la finisajul expoziției „Ecologica”, a artistei Wanda Mihuleac. În cadrul finisajului va avea loc masa rotundă intitulată „Imaginea ca cercetare (post)grafică” și lansarea filmului „Wanda Mihuleac. Portrait d’artiste/ texte d’Anca Vasiliu”.

Finisajul expoziției va avea loc miercuri, 15 mai 2024, de la ora 18, în cadrul expoziției Ecologica de la sediul Muzeului de Artă Cluj-Napoca. Cu această ocazie vor lua cuvântul prof. univ. dr. Lucian Nastasă-Kovács, manager al Muzeului de Artă Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Ion Pop, conf. univ. dr. Horea Avram (departamentul de Cinema & Media, Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca; președinte al Asociației Internaționale a Criticilor de Artă, AICA, România), critic de artă și curator, conf. univ. dr. Mara Rațiu, teoretician al artei (Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca) și dr. Dan Breaz, curatorul expoziției. Invitatul special al finisajului este reputatul scriitor, critic și istoric de artă, curator, Magda Cârneci, redactor-șef al revistei Arta.

Wanda Mihuleac este un artist vizionar, deschizător de drumuri, fiind recunoscută pentru contribuția sa exemplară la fenomenul artistic contemporan. Lucrările pe care le prezentăm pentru prima dată publicului la Cluj-Napoca în expoziția „Ecologica” dezvăluie, prin insolite formulări vizuale, caracterul sincron cu preocupările artiștilor europeni pentru arta cu mesaj ecologic, arta conceptuală și pentru vizualitatea experimentală post-grafică. Prin demersul său artistic, Wanda Mihuleac se individualizeză și printr-o libertate de inovație care depășește tehnicile grafice tradiționale, dezvăluind o autentică sensibilitate contemporană. Atenția sa prospectivă prelucrează o mare varietate de direcții stilistice ale epocii sale, pe care le investighează potrivit unui filtru estetic inconfundabil. Există o extraordinară varietate a direcţiilor estetice în această perioadă: mec-art, arte povera, land-art, body-art, happening, environment, asamblajul, minimal art – direcţii care au stârnit interesul artiştilor după 1960; arta conceptuală, eco-art, arta sociologică, hiperrealismul american, figuraţia onirică şi arta străzii – direcţii care au stimulat actul creator odată cu începutul anilor 1970; neoexpresionismul, intermedialismul şi posmodernismul – orientări semnificative pentru sensibilitatea anilor 1980; arta video, arta conceptuală, instalaţia, performance-ul, neo-ortodoxismul – catalizatori ai creativităţii anilor 1990. Fără a pierde din vedere metamorfozele estetice prezentate anterior, lucrările donate de Wanda Mihuleac Muzeului de Artă Cluj-Napoca ilustrează atât preocuparea pentru o nouă perspectivă asupra sensului creativităţii artistice, cât şi pentru înţelegerea specificului acestei creativităţi prin relaţie cu propriile sale tradiţii. Modalităţile de realizare a acestor deziderate vizează recucerirea legăturilor cu o contemporaneitate internaţională aflată într-o continuă transformare şi, respectiv, revitalizarea raporturilor cu arta modernă românească şi europeană.

Cariera artistică excepțională a artistei Wanda Mihuleac s-a desfășurat atât în țară, unde a studiat la Universitatea Națională de Artă din București între 1964-1970, cât și în străinătate, începând cu studiile sale de specialitate la Universitatea din Paris-1 Panthéon-Sorbonne, pe care le-a urmat între 1993 și 1994. Locuiește și creează în Franța începând cu 1988. A debutat în anul 1970, în cadrul unei expoziţii anuale de grafică. Pe durata cuprinsă între 1971 şi 1975, Wanda Mihuleac a participat la saloane de grafică, expoziţii colective şi expoziţii de artă românească organizate la Bayreuth, Tokyo, Moscova, Bruxelles, Havana, Florida, Buenos-Aires, Bremen, Berlin, Roma, Copenhaga, New York, Bagdad, Florenţa sau Veneţia.

Expoziția intitulată sugestiv „Ecologica” include treizeci și opt de lucrări de grafică, realizate în intervalul 1976-1989, donate de către Wanda Mihuleac Muzeului de Artă Cluj-Napoca în anul 2023. Lucrările donate sintetizează o largă paletă de preocupări artistice specifice perioadei. În plan național, pe parcursul anilor 1970 asistăm la o deplasare a interesului unor artiști înspre spiritul științific al matematicii și spiritul teoretic al filosofiei, ceea ce constiuie una dintre direcțiile conceptualismului din arta românească. În acest sens, demersul Wandei Mihuleac este relevant pentru interogarea datelor ontologice ale spațiului înconjurător, dar și pentru relația care se stabilește între acest spațiu potențial infinit și subiectivitatea creatoare. Astfel, devine evident rolul de pionierat pe care l-a jucat Wanda Mihuleac în domeniul artei cu mesaj ecologic.

Aceleași serii de lucrări donate mai sunt semnificative și pentru tendințele artistice care au înnoit arta internațională în a doua jumătate a secolului XX, atât prin reinterpretarea mediului însuși prin care se exprimă o operă de artă, cât și prin capacitatea excepțională de formulare a unei concepții coerente și originale, referitoare la probleme sociale sau politice emblematice pentru momentul istoric traversat. Expoziția „Ecologica” include două filme realizate de Wanda Mihuleac, „Panta Rei” (1975) și „Reconstrucție de peisaj” (1978), care fac parte din colecția Centrului Pompidou. Celor treizeci și opt de lucrări li se alătură o instalație și o lucrare de pictură, care vor figura în expoziție grație colaborării cu colecționarul Flaviu Cicirean.

Rezonanța internațională a preocupărilor artistei Wanda Mihuleac s-a făcut simțită de timpuriu, astfel încât a expus între 1977 și 1985 alături de grupul Junij de la Jjubljana și, ca și artiștii acestui grup, ea înțelege spațiul înconjurător ca matrice conceptuală și teren experimental, ceea ce o apropie de creațiile unor Christo, Luis Camnitzer sau Nils Udo. Wanda Mihuleac s-a impus în cadrul generaţiei sale și prin soliditatea constructivă deosebită a imaginii, artista reuşind astfel să depăşească unele impasuri repetitiv-anacronice ale dialogului figurativ-abstract. De asemenea, a reprezentat România la Bienala de la Paris din 1982, cu o instalație de mari dimensiuni intitulată „Proiect psihoecologic”.

În selecția actualei expoziții mesajul ecologic este exprimat prin titluri și imagini care prelucrează următoarele arii tematice: reconstrucții de peisaj, proiecte pentru o insulă, proiecte de peisaj și insule sau geometria secretă care se află în spatele imaginilor naturii. Lucrările donate Muzeului de Artă Cluj-Napoca sunt mărturii prețioase cu privire la preocupările artistei Wanda Mihuleac, încă de la mijlocul anilor ’70 cu privire la raporturile semantice dintre concepte precum spațiu, timp, memorie, locuire și peisaj.

Artista a organizat expoziții tematice care s-au făcut remarcate în peisajul cultural al anilor 1970-1980. În cadrul cenaclului Atelier 35 a organizat primele evenimente expoziționale care tematizează explorări de factură conceptuală, cum a fost „Situație și concept” (1974), pentru ca ulterior, pe parcursul anilor 1980, să urmărească aceleași explorări în expoziții precum „Scrierea” (1980), „Starea proiectivă a desenului” (1981), „Spațiul-obiect” (1982) sau „Spațiul-oglindă” (1986). Prin aceste expoziții, Wanda Mihuleac a devenit una dintre primele exemple de artist-curator din România.

Donația valorificată prin expoziția „Ecologica” reprezintă o ocazie rară și o oportunitate unică, având în vedere că Wanda Mihuleac este un artist de excepție atât la nivel național, cât și la nivel internațional. În plan național, opera artistei Wanda Mihuleac este esențială pentru întemeierea curentului conceptualist, pentru arta cu mesaj ecologic, respectiv pentru arta video, domenii în care artista a avut un rol de pionierat.

Expoziția rămâne deschisă publicului spre vizitare până în data de 19 mai 2024, de miercuri până duminică inclusiv, în intervalul orar 10:00-17:00.