Expoziţia de sculptură şi desen „În inima ritualului creativ al artistului Florin Codre”
curatoare: Doina Lemny
Galeria Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia
27 februarie – 12 martie 2024
Galeria Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia găzduieşte, în perioada 27 februarie – 12 martie 2024, expoziţia de sculptură şi desen „În inima ritualului creativ al artistului Florin Codre”, curator Doina Lemny.
Vernisajul va avea loc în data de 27 februarie 2024, de la ora 18:00.
Expoziţia va fi deschisă publicului de marţi până sâmbătă, în intervalul orar 17:00–19:00.
„La cei 80 de ani ai săi, Florin Codre îşi continuă lucrul cu tenacitate şi entuziasm pentru a dezvălui secretul materiei prin crearea unor forme organice care i-au devenit proprii de câteva decenii. Foarte ataşat de lemn încă din tinereţe, îşi propune să pună în evidenţă structura acestui material: mai multe celule organizate ca într-un stup se împletesc cu regularitate matematică. Această creaţie subtilă şi meticuloasă evocă experienţele unor arhitecţi, precum Franck Gehry sau Zaha Hadid care, inspirându-se din forme naturale şi din viaţa vegetală, folosesc inteligenţa artificială pentru a compune mari ansambluri utilitare.
Această expoziţie organizată într-un spaţiu restrâns se prezintă ca un eşantion al muncii sale din ultimii ani desfăşurate în moşia sa din Normandia – care îi permite să se aventureze într-un spaţiu fără limite şi să-şi exprime puterea şi dragostea pentru natură şi pentru cai. Vor fi expuse câteva piese din lemn şi bronz, preluând subiecte dragi precum coloane, noduri, totemuri, însoţite de videoclipuri care evocă lucrările sale de anvergură în permanentă evoluţie şi vor invita vizitatorul să descopere arta lui Florin Codre, care continuă să creeze în tăcerea naturii normande.” (Doina Lemny)
Florin Codre, unul dintre cei mai importanţi sculptori români actuali, are în spate o carieră artistică prestigioasă, validată de lucrări de artă monumentală în spaţiul public, expoziţii personale şi participări la expoziţii importante precum la Bienala de Artă de la Veneţia în Pavilionul internaţional (1986 şi 1988) şi în Pavilionul României (1976 şi 1982), lucrări în colecţii muzeale din Europa, Statele Unite şi Israel. Este prezentat în cataloage publicate de edituri prestigioase precum Electa sau Treccani. În 1981, la Milano a fost publicat catalogul „Codre – Sculture 1971–1981”, care cuprinde texte de Carlo Tognoli, Guido Aghina, Giulio Carlo Argan, Maurizio Fagiolo dell’Arco, Andrei Pleşu, Ruggero Orlando, Achille Bonito Oliva, Paolo Portoghesi, Eugen Drăguţescu, Ion Frunzetti. De-a lungul timpului, despre Florin Codre au scris, printre alţii, Horia Horsia, Cristina Angelescu, Virgil Mocanu, Ion Grigorescu, Ion Prut, Dan Hăulică, Vito Apuleo, Enzo Bilardello, Arturo Carlo Quintavalle, Augusta Monferini, Franco Belardinelli, John Francis Lane, Derna Querel, Edith Schloss, Mario de Candia, Costanzo Costantini, Francesco Vincitorio, Gianni Bisiach.
Doina Lemny este doctor în istoria artei, muzeograf–cercetător la Muzeul Naţional de artă modernă – Centre Pompidou din Paris, specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului XX. Co-curatoare a celor şapte expoziţii tematice la Atelierul Brâncuşi din 1998 în 2002. A fost curatoarea expoziţiei „Antoine Pevsner dans les collections du Musée national d’art moderne” (2001), „La dation Brancusi” (2003), „Henri Gaudier-Brzeska. Collection du musée national d’art moderne” (2009), „Matisse–Palady et La Blouse roumaine”, „Brâncuşi. La sublimation de la forme” (Bozar, Bruxelles 2019–2020), „Brâncuşi: Surse româneşti şi perspective universale / Romanian Sources and Universal Perspectives” (Timişoara, 2023) şi a coordonat cataloagele publicate cu ocazia organizării expoziţiilor.
Este autoarea mai multor volume, printre care: Lizica Codréano, une danseuse roumaine dans l’avant-garde parisienne, Lyon, Fage, 2011; Brâncuşi, au-delà de toutes les frontières, Lyon, Fage, 2012; Brâncuşi, Paris, éditions du Centre Pompidou, 2012 (reeditat 2024); Correspondance Brâncuşi & Duchamp, Paris, Dilecta, 2017; Brâncuşi et Marthe ou l’histoire d’amour entre Tantan et Tonton, Lyon, Fage, 2017; Matisse–Pallady et La Blouse roumaine. Une amitié sous la censure (ediţie bilingvă franceză–română), Lyon, Fage, 2019; Brâncuşi : la chose vraie, Paris, Gourcuff–Gradenigo, 2022; Brâncuşi et ses muses, Paris, Gourcuff–Gradenigo, 2023; Brâncuşi: l’art c’est la vérité absolue, Strasbourg, Editions de l’atelier contemporain, 2024, precum şi a numeroase studii şi articole de istoria artei.

Recent Comments