Toamna Muzicală ClujeanăFall into Classic

Concertul de deschidere – dirijor Gregory Vajda

Vineri, 13 octombrie 2023, ora 19

Colegiul Academic

Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”

Gregory Vajda dirijor

Valentin Răduţiu violoncel

Cornel Groza dirijorul corului

Johannes Brahms

Uvertura tragică, op. 81

Ernest Bloch

Schelomo: rapsodie ebraică pentru violoncel şi orchestră

Béla Bartók

Mandarinul miraculos, pantomimă într-un act, op. 19

Dirijorul maghiar Gregory Vajda revine la pupitrul Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania” vineri, 13 octombrie 2023, cu începere de la ora 19.00 la Auditorium Maximum, când va dirija Concertul de deschidere a Toamnei Muzicale Clujene, ed. a 56-a. Solistul serii va fi violoncelistul Valentin Răduţiu. Având titlul generic Fall into Classic, ediția din acest an a Toamnei Muzicale Clujene a pregătit melomanilor o serie de surprize și întâlniri excepționale cu instrumentiști și soliști de mare valoare. Programul serii de vineri va aduce în atenția iubitorilor muzicii clasice lucrări semnate de Johannes Brahms, Ernest Bloch și Béla Bartók.  

Despre lucrări

Uvertura tragică op. 81, este o lucrare pentru orchestră simfonică scrisă de Johannes Brahms în vara anului 1880. Brahms a așezat în titlu cuvântul tragic pentru a sublinia caracterul turbulent al piesei, în esență o mișcare simfonică de sine stătătoare, în contrast cu efervescența unei compoziții similare, scrise în același an, și anume Uvertura Festivalului Academic. În ciuda denumirii sale, Uvertura tragică nu se supune niciunui program dramatic specific. Brahms a rezumat diferența efectivă de caracter dintre cele două uverturi declarând că  „una râde, cealaltă plânge”.

Ernest Bloch a fost un compozitor american de origine elvețiană, de renume, cu o activitate muzicală bogată, recunoscut ca fiind cel mai mare compozitor elvețian. Activitatea sa componistică a fost dublată de cea academică, aceasta din urmă culminând cu recunoașterea sa drept profesor emerit al Universității California din Berkley 1952. Schelomo: rapsodie ebraică pentru violoncel și orchestră este lucrarea care închide Ciclul Ebraic, o serie de compoziții prin care Ernest Bloch încerca, în prima decadă a secolului XX, să își descopere identitatea muzicală. Acesta a fost modul prin care Bloch a dat glas interpretării personale referitoare la ceea ce credea el că ar trebui să fie muzica evreiască. Vorbind în 1932 despre creația sa, Bloch a descris-o ca fiind o acțiune de psihanaliză a procesului său inconștient de creație, afirmând că violoncelul solo din Schelomo este întruchiparea regelui Solomon și că orchestra reprezintă lumea din jurul său, precum și experiențele sale de viață.

La origine un balet pantomimă într-un act, Mandarinul miraculos compus de Béla Bartók a avut premiera în noiembrie 1926, la Opera din Köln, și a provocat un scandal major, fiind ulterior interzis din motive morale. Deși a avut mai mult succes la premiera de la Praga, lucrarea a fost interpretată sub forma unei suite de concert, care păstrează aproximativ două treimi din muzica pantomimei originale.

Despre dirijor

Gregory Vajda

Dirijorul și compozitorul Gregory Vajda a fost numit, în 2011, directorul muzical al Orchestrei Simfonice din Huntsville, Alabama, iar în 2022 dirijorul principal al Orchestrei Simfonice „Savaria” din Szombathely, Ungaria. Ca dirijor și compozitor, a fost numit Artist în rezidență a ansamblului de muzica nou „Ars nova” din Franța (2021/2023). Este, de asemenea, directorul artistic al ansamblului de muzică nouă UMZE din Ungaria, precum și directorul de programe al Fundatiei de Muzică Contemporană „Péter Eötvös” de la Budapesta. A fost dirijor principal, apoi dirijor invitat principal al Orchestrei Simfonice Radio din Budapesta, director artistic al Festivalului și Concursului International de Operă „Armel” din Budapesta (2014/2019). Pentru activitatea sa, a fost distins cu Premiul de Artă „Gundel” (2001). Premiul „Bartók-Pásztory” (2018), Premiul „Artisjus” pentru Artă Interpretativă (2020).

În această stagiune, Gregory Vajda va reveni la Filarmonica de Stat „Transilvania”, iar mai apoi va dirija Ansamblul UMZE într-o serie de concerte din cadrul Festivalului Anual al Societății Internaționale pentru Muzică Contemporană (ISCM), Johannesburg, Africa de Sud. Va dirija concertul care aniversează 60 de ani de activitate ai Ansamblului „Ars Nova” la Teatrul Auditoriumului din Poitiers, Franța. Totodată, va relua participarea în cadrul producțiilor Salute to Vienna, de la Lincoln Center, New York, dar și în New Jersey. În februarie 2024, Gregory Vajda va dirija baletele lui Bartók la Opera din Budapesta.

Printre cele mai importante orchestre cu care a colaborat de-a lungul carierei, regăsim Opera din Atlanta, Orchestra Simfonică din Baltimore, Ensemble Intercontemporain, Orchestra Simfonică Radio din Frankfurt, Opera de Stat din Hamburg, Orchestra de Cameră „Klangforum” din Viena, Opera și Orchestra Simfonică din Montréal, Opera din Palermo, Orchestra Simfonică din Seattle, Orchestra de Cameră „St. Paul”, Orchestra Simfonică din Toronto. A fost invitat la festivaluri ca „Mostly Mozart” de la Lincoln Center New York, „Wiener Festwochen” și Festivalul de la Salzburg (unde, în 2018, a dirijat Orchestra Filarmonicii și Corul Operei de Stat din Viena, cu un program alcătuit din Patru piese pentru orchestră, Cantata profana și Castelul Prințului Barbă-Albastră de Bartók). A înregistrat discuri pentru casele ECM, BMC (Budapest Music Center) și Hungaroton Classics.

Născut la Budapesta și fiu al celebrei soprane Veronika Kincses, Gregory Vajda a studiat compoziția la Academia de Muzică „Franz Liszt”, cu prof. Ervin Lukáes. A fost de asemenea discipol al celebrului compozitor și dirijor Péter Eötvös.

Despre solist

Valentin Răduţiu

___________________________________________________________________________

Considerat ca fiind „unul dintre marile talente violoncelistice ale timpului nostru (Süddeutsche Zeitung, 15.10.2013), violoncelistul Valentin Răduțiu s-a născut la München și a primit primele lecții de violoncel de la tatăl său la vârsta de șase ani. Ulterior, a studiat la Salzburg, Viena și Berlin cu Clemens Hagen, Heinrich Schiff și David Geringas.

Valentin Răduțiu a câștigat numeroase concursuri naționale și internaționale, a fost distins de mai multe ori la concursul „Jugend musiziert” și la Concursul Dotzauer din Dresda și a obținut premiul I la Concursul Internațional Karl Davidov din Riga. În 2011 a fost distins cu Premiul Muzical al German Business, unul dintre cele mai importante premii pentru tinerii muzicieni în devenire din Germania. În 2012, a obținut premiul al doilea la Concursul Internațional Enescu din București.

Valentin Răduțiu a cântat în compania unor orchestre importante precum Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Deutsche Radiophilharmonie Saarbrücken, Symphonieorchester a MDR Leipzig și SWR Stuttgart, Camerata Salzburg, Orchestra Filarmonicii George Enescu și Orchestra Simfonică Radio din București, Hong Kong Sinfonietta, World Youth Symphony Orchestra, ș.a. și a fost pe scene precum cele de la Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Philharmonic Hall Riga, Konserthuset Stockholm, Ateneul Român din București, Hong Kong City Hall, ș.a. De-a lungul timpului a colaborat cu dirijori precum Wolfram Christ, Gustavo Gimeno, Pablo Gonzales, Stanislaw Kochanowski, Case Scaglione, Leoš Svárovsky și Radoslaw Szulc. A fost prezent și în numeroase festivaluri, printre care Schleswig-Holstein Musik Festival, Heidelberger Frühling, Cellobiennale Amsterdam, Honk Kong Arts Festival, SoNoRo, Fürstensaal Classix, Klangspuren Tirol.

Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.

Filarmonica de Stat „Transilvania”

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.