Asociația Pantograf continuă să aducă în prim-plan poveștile și emoțiile care însoțesc sinagogile, spații sacre bogate în mister și tradiție, prin cel mai nou proiect – Ecoul Sinagogilor.

Ecoul Sinagogilor își propune să stimuleze crearea și prezentarea publică de compoziții muzicale noi, create special cu această ocazie, inspirate de ritualurile și practicile ciclului vieții, care să pună în valoare patrimoniul material și imaterial al comunității evreiești. Piesele vor fi compuse de renumitul compozitor și virtuoz al viorii Alexander Bălănescu, alături de prim-cantorul cultului mozaic Emanuel Pusztai. Ulterior, în prima săptămână din septembrie, aceste lucrări vor putea fi audiate în cadrul unor concerte din Timișoara, precum și din alte orașe învecinate. Totodată, Alexander Bălănescu va înregistra la vioară solo, în Sinagoga din Fabric, o lucrare muzicală pentru a continua să evidențieze frumusețea unui monument acestui monument aflat însă într-o stare de degradare.

Astfel, între 10 – 12 iulie, Alexander Bălănescu, Emanuel Pusztai și Nicholas Holland, violencelistul Cvartetului Bălănescu, se vor întâlni la Timișoara pentru repetiții, iar una dintre sesiuni va fi deschisă celor pasionați de muzică și cultura evreiască.

Sesiunea deschisă celor preocupați de observarea și înțelegerea procesului creativ și colaborativ al acestui trio extrem de talentat va avea loc miercuri, 12 iulie, între 18-20, în Sala Orpheum, a Facultății de Muzică și Teatru. Locurile sunt limitate și pot fi rezervate prin completarea următorului formular: https://forms.gle/rNXdpde43KfXwnCx6

Despre muzicieni

Alexander Bălănescu este un compozitor prolific, precum și unul dintre cei mai vizionari violoniști ai timpului nostru. Este, de asemenea, liderul Cvartetului Bălănescu, pe care l-a înființat în 1987, și din a cărui poziție a revoluționat repertoriul și relația cu audiența, transformând cvartetul de coarde într-o entitate muzicală cu adevărat captivantă. Pe parcursul carierei sale, Bălănescu a colaborat cu artiști din diverse domenii, cum ar fi dansul unde a lucrat cu Pina Bausch, Meryl Tankard, Jochen Ulrich, Virgilio Sieni; teatrul, unde a lucrat cu Pippo Delbono, Matthew Dunster, Chiara Guidi, și filmul, pentru care a fost recompensat de trei ori cu Premiul Gopo pentru cea mai bună coloană sonoră originală, în 2007 pentru „Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii” (r. Cătălin Mitulescu), în 2016 pentru „Muntele magic” (r. Anca Damian), iar anul acesta, împreună cu Ada Milea, pentru „Insula” (r. Anca Damian). Bălănescu și-a dezvoltat propriile opere, printre care Treibgut/Flotsam, o coproducție între Internationales Donaufest și Theater Ulm, ce a avut premiera în iulie 2016, și „Moby Dick”, inspirată după romanul omonim, al lui Herman Melville, a cărei premieră a avut loc în septembrie 2021, fiind o colaborare cu regizorul Robert Sturm, director artistic al companiei Pina Bausch, și marele sculptor și designer Tony Cragg. În 2020, contribuția lui Bălănescu la viața culturală a României a fost recunoscută prin acordarea titlului de Cavaler al Artelor și decorarea cu Ordinul Merit Cultural de către președintele României.

Emanuel Pusztai este un talentat muzician care a început studiul pianului de la o vârstă fragedă, sub îndrumarea profesoarei Ligia Chereș. Pasiunea sa pentru muzică l-a dus în fața publicului în recitaluri și concerte, unde și-a câștigat admirația și aprecierea tuturor. A participat și la competiții internaționale de pian precum Sofia Cosma și Alma Cornea Ionescu, obținând diverse premii și având ocazia de a se apropia de mentorul său, talentatul pianist Daniel Goiți. În afara carierei sale de pianist solist, Emanuel Pusztai a explorat și alte genuri muzicale, prin formația Klezmer și prin muzica cantorială. A avut, de asemenea, oportunitatea de a concerta atât în țară, cât și în străinătate, datorită implicării sale în programul cultural oferit de Comunitatea Evreiască. De-a lungul timpului, Emanuel și-a demonstrat talentul și în muzica vocală, colaborând cu Filarmonica de Stat Arad și interpretând în rol de solist lucrări remarcabile precum „Chichester Psalms de Leonard Bernstein”, sub bagheta dirijorului Robert Max. Emanuel și-a dezvoltat abilitățile de acompaniator și și-a extins orizonturile în lumea concertistică, unde s-a remarcat prin interpretarea „Concertului pentru Pian și Orchestră în Re Major” de Haydn și a „Concertului pentru Pian și Orchestră No. 2” de Mendelssohn, alături de Orchestra Liceului și Orchestra Filarmonicii Arad. Acestor recitaluri și concerte li se alătură numeroase concerte cantoriale cu diverse tematici, inclusiv cele liturgice, culturale și Klezmer, în diverse orașe din țară, precum și din străinătate, unde Emanuel a cântat în calitate de Prim Cantor al Federației Comunităților Evreiești din România. Repertoriul său cantorial cuprinde lucrări liturgice semnate de compozitori consacrați precum Y. Rosenblatt, Salomone Rossi, Louis Lewandowski, S. Rosowski, Shlomo Carlebach și Velvel Pasternak.

Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Grow Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii și este co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.