Călătorii fragile, de la Fântâna lui Marcel Duchamp la Pâlnia lui Vasile Rață – Galeria Palatului Culturii din Bistrița

În noua galerie de la subsolul Palatului Culturii din Bistrița artistul Vasile Rață, distins în ultimii ani cu importante premii în România și Republica Moldova, a deschis între 25.11.2022-11.01.2023,  expoziția Călătorii fragile. Amplul perimetru al galeriei este dominat de ritmurile golurilor și plinurilor ca într-o sală hipostilă în care spațialul dematerializează strutura și imprimă efectul suspendării masei de zidărie. Lucrările de pictură, obiectele și proiecția video, care compun expoziționalul, au fost distribuite de artist în acest spațiu al confruntării dintre spațialitate și non-spațialitate după principiul coridoarelor de trafic, cu o intuiție a minutelor lungi sau a minutelor scurte prin care vizitatorul poate să fie actorul unei parcurgeri cursive, al traversării rapide sau descoperirii instalației artistice prin perspective cu centre de interes multiplicate.

Ne-am obișnuit ca Vasile Rață să se focuzeze pe obiectul banal și să-l întoarcă pe toate fețele, dar totodată să-l trecă dincolo de funcționalitate și forma estetică, să-l trasfere într-o dimensiune ce stimulează reflecția. Pictat în proporții supradimensionate și interpretări cromatice gestualizate prin concepte stilizate,  pâlnia, leicuța, tolcerașul, dobândește în ochii publicului o dimensiune socratică, un piedestal al marilor subiecte.

Interpretarea muzeală este completată cu o analitică prelucrare video care își informează și manipulează spectatorul spre o interpretare multiplicată, dincolo de forma accesibilă promovată la prima vedere.  Minorul turbion format de lichidul turnat în conul pâlniei este atât de familiar pentru fiecare dintre noi, încât nu-l mai privim cu adevărat, știm cum arată, și totuși! Prin filmulețul realizat perpendicular pe această imagine a pâlniei prin care curge cu concentricitate apa, artistul obține o instalație hipnotică, un happening stimulator și captivant ca desfășurare. Prelucrarea cu flux și reflux, deschide parcă o nouă dimensiune, iar spațialitatea continuității din adâncime se dublează cu efectul de refulare a vacuității spațiale. Dar, oare există o dimensiune a refulării spațiale, sau artistul ne invită într-o metarealitate? Centripetul și centrifugul devin fațete ale unei dimensiuni oglindite, iar artistul construiește o buclă în care vedem lumea când cu susul în jos, când cu josul în sus. Proiectată la scară amplă și sonorizată expresiv banala pâlnie din recuzita bucătăriei irită senzații și expresii în care se amestecă realitățile artistice cu realitățile vieții, iar emițătorul și receptorul se confundă și se întrețin reciproc.

Expoziția Călătorii fragile amorsează prin dinamica indistinctului comparații între pasivul Fântânii lui Marcel Duchamp și dinamica Pâlnie a lui Vasile Rață, într-un concept de activism meditativ surescitat prin tehnicile actualizate ale artelor vizuale. Expoziția deschisă de artistul plastic Marcel Lupșe și istoricul de artă Vasile Duda este prezentată cu un catalog, în stilul Vasile Rață, susținut de Complexul Muzeal Național Moldova și Editura Charmides din Bistrița, cu un text de specialitate semnat de criticul Maria Bilașevschi.