Facultatea de Arte Vizuale și Design, Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iași, organizează în luna noiembrie expoziția “Around the Square”, a studenților secțiilor Grafică, Pictură, Pedagogia Artelor Plastice și Decorative, Arte Texile la Galeria “Duke Hall” a Universității “ James Madison” din Harrisonburg, Virginia, Statele Unite ale Americii, alături de cadrele didactice coordonatoare. Prin amploarea sa, peste 1000 de lucrări, acest eveniment își propune să prezinte o parte din creația artistică a tinerilor studenți din Iași, stabilind astfel un dialog între generații și culturi și o amplă colaborare între cele două instituții academice de profil.

Cu acest proiect, cei peste 100 de participanți au fost invitați să exprime, preponderent prin portret, înțelegerea conceptului de identitate. Mai precis, dacă o expresie definește constructul uman, societal, cu încărcătura specifică spațiului și culturii sau comunică, prin ipostaze universale, reflexii ale auto-identificării, existente în orice spațiu și timp, cu numitor comun  decantarea prin linie și culoarea a straturilor de percepere a acesteia.

Pe de o parte, tranzițiile la nivelul sinelui, amprentat de societate, istorie și politică, de zonele incerte pendulează ȋntre trecut şi viitor, iar pe de altă parte, fiecare piesă a puzzle-ului identitar, descompune existența în trei registre ale figurativului: recogniscibil, reprezentat și înțeles.

Asemenea unor jurnale ale personalității, fiecare poveste construiește un cadru intim de interpretare, depășind narațiunea simbolică,  imaginea, fie portret, fragmente micro ale unui posibil univers natural, în fapt, extensii ale sinelui, fac ca imaginea să devină un vehicul atât de auto-reflectare dar şi de critică socială, de asumare a unor identități eterogene.

Scrise precum o poveste la persoana I, lucrările spun povestea „eu-lui”. Ȋn fața diferitelor ipostaze, teme, obsesii, portretele nu mai pot fi fie citite doar ca auto-reprezentări. Fie că e vorba de un „eu” disimulat, estompat, mutilat, romantic, suprarealist, expresionist, reinterpretări ale unor simboluri cheie ale vizualului, ori care s-a conturat sub forma unor capsule ce emerg dintr-un posibil big-bang, fragmente de natură ori carcase lipsite de viață, decupaje sau siluete bi sau tridimensionale, oglinzi ȋn care ne suprapunem  idealul social realului uman, fiecare imagine este o investigație şi nu o reprezentare unică, general valabilă a identității.

Toate firele epice, cu nenumăratele semnificații vizuale, sunt atât forme de documentare și arhivare, dar, mai ales, un mod de a reconsidera stereotipurile prin depăşirea modurilor inloculate sau asumate de percepere a realității, acceptând varietatea de adevăruri din portretele artiştilor ca posibile variante de substituire a propriului eu.  Până unde privim şi dacă, odată compus puzzle-ul în minte, putem jongla cu straturile privirii pentru a observa întregul, ține de depășirea hărții peisajului interior, afectiv, spre înglobarea și înțelegerea unei hărți a globalului, în care identitateaeste o realitate colectivă.

Curatori: Maria Bilașevschi, Ioana Palamar, Andrei Alexandru Pantea