Vă invităm cu drag la vernisajul expoziției Thiemann-Etüde a artistului Nemere Kerezsi, joi, 12 mai, de la ora 18:00.

Vedem furnici refugiindu-se în pasajele subterane, cărând coconii pe care-i aduc la căldura de la suprafață. În câteva minute scena se golește. Intrusul este camera și, evident, persoana care o manevrează. Furnicile își vedeau probabil fără grijă de treburile lor matinale sub lespedea încălzită atunci când artistul, cu un gest spontan, lipsit de răutate dar totuși intruziv, a ridicat mica piatră care reprezintă monumentul funerar al cercetașului aerian german Walter Thiemann, decedat la 26 de ani în 1917, la Brăila.

În interacțiunea dintre om și natură, fiecare pas uman are consecințe; aceasta este una dintre definițiile antropogenului. Această metaforă a intruziunii, surprinsă de camera video, este însă valabilă și pentru relațiile dintre oameni: prin simpla noastră existență, intervenim constant vrând-nevrând în viața altora. Cu toții suntem afectați de viețile celorlalți. Implicarea poate fi directă sau indirectă, benefică sau devastatoare. Când se manifestă într-o relație directă între doi oameni, poate duce la alianță și în cele din urmă la construirea unei comunități.

Această conștiință a interdependenței, dar și căutarea unei legături sau alianțe reprezintă programul artistului, el fiind convins că acolo unde nu există comunitate, există doar indiferență (Legământ). Acest program pătrunde lucrările din expoziție, care ne introduc în creația de peste douăzeci de ani a lui Nemere Kerezsi. Lucrările se bazează pe observația realității imediate și adesea sunt rezultatul unor lungi și aprofundate cercetări.

Mai multe lucrări iau în vizor intervenția omului în natură (În stupină) sau intervențiile în societatea umană (Thiemann-Etüde, Caprices de Berlin). Cele din urmă duc discursul artistului pe o scară istorică largă, de la promisiunea biblică a unui nou legământ după potop, simbolizat de fenomenele optice ale haloului, studiate de artist cu migală științifică, până la așteptarea, în locuri emblematice din Berlin ale traumei istorice cauzate atât de naziști, cât și de sovietici, apariției acestui semn. În ultima lucrare din expoziție – video-ul realizat în luna aprilie la Brăila –, drona care scanează orașul de sus de la port până la luminile regiunii de la granița cu Ucraina poate fi deopotrivă instrument artistic și militar.

Dedicăm expoziția memoriei istoricului de artă László Beke (1944-2022), cel care a fost un activist al prieteniei și creării de legături.

Nemere Kerezsi s-a născut în 1979 la Sfântu Gheorghe, în România. În prezent locuiește și lucrează la Berlin. A studiat grafică intermedia, sculptură și arte vizuale la Universitatea de Arte din Budapesta. Tot acolo și-a încheiat studiile doctorale în 2010. A fost asistent la clasa de sculptură a lui György Jovánovics la Universitatea de Arte de la Budapesta. Nemere a câștigat mai multe premii pentru artă vizuală, a participat la numeroase expoziții personale și de grup în  Elveția, Franța, Irlanda de Nord, Japonia, România, Regatul Unit și Ungaria. A luat parte la programe de creație și de cercetare în Germania, Grecia, Islanda, Polonia, Slovenia și Statele Unite. În prezent, cercetările sale artistice se situează în tematica memoriei locurilor, a exploatării resurselor naturale, a fenomenelor optice din atmosferă, și cercetarea chestiunii spațiului vital ideal și a adaptării în viața albinelor.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.