Fotograf Camelia Ciobotariu

Expozița deschisă în perioada 6.04 – 30.04.2022

„Prezenta expoziţie doreşte să evidenţieze realitatea actului creativ al propriului demers şi totodată a particulariţii vieţii personale. Cu alte cuvinte această expoziţie personală îşi propune să prezinte publicului, prin lucrarile de faţă, totalitatea mijloacelor de expresivitate care au făcut posibilă realizarea prezentei simeze.

Personal, am considerat astfel o obligaţie morală includerea spaţiului din cardul căruia îmi desfăşor activitatea profesională şi viata personală din prezent în mediul sătesc, mai precis a reliefa munca artistului ca vieţuitor rural cu atelierul la sat.
Lucrările expuse au fost concepute sub influenţa diverselor spaţii creatoare care au servit şi influenţat imaginea finală a fiecarei lucrări în parte deşi constantă din punct de vedere tematic. Periodic, locaţia atelierului s-a schimbat voit sau nu, realizându-se astfel un fond al traversării dinamice al acestuia, care a condus vizibil către diversitatea a compoziţiilor de faţă.
Astfel în anul 2018 atelierul a fost situat în centrul urban al Clujului – distinct de spaţiul locuibil al artistului în cauză, în anul 2019 atelierul l-a constituit spaţiul de rezidenţă din statul Luxembourg, în anul 2020 atelierul a reprezentat propria locuinţă fiind sub influenţa izolării pandemice la oraş iar în anii 2021 şi 2022 atelierul a fost ataşat locuinţei proprii din mediul rural.

Prin prezentele mutări fizice ale spaţiului sau interiorului în primul rând creativ iar apoi personal au avut loc nenumarate modificări vizibile atât pe pânză cât şi pe hârtie deoarece subiectul spaţiului personal pentru mine constituie nu doar un subiect tematic profesional cât şi un interes de libertate şi simţire creatoare şi inspiraţională pentru viaţa cotidiană, expusă şi utilizată ulterior în arta creată.

Lucrările de faţă prezintă spaţii de interioare ce constituie un mixt ideal de îmbinare a tuturor trăirilor interioare proprii cu ilustrarea unor personaje aparţinând memoriilor trecutului personal, şi a spaţiilor diverse de atelier, însă însoţit în peramanenţă de ursul de pluş, ca simbol cheie al pătrunderii atât în trecut cât şi acces către lumea imaginată a viitorului compozit din mintea artistului.

Expoziţia este imparţită în două registre, unul de culoare şi altul de grafică. În ambele direcţii tehnice, tematica este aceeaşi iar descrierea fiecărui registru este evidenţiat de subtilităţile liniare şi cromatice distincte ale fiecarei lucrări în parte.
Detaliile decorurilor din spaţiile unei case sunt captivante prin existenţa sticlei de vitrină care conferă transparenţă şi implicit sinceritate, seninătate, inocenţă adresată publicului. Astfel se aduc în prim plan cadre care adesea ar putea fi opturate. Prin intermediul acestei prezentări, imaginea idealizată a jucăriei ursuleţului de pluş reuşeşte să fie privită într-un spaţiu mult mai închis decât cel al unei camere, respectiv într-un spaţiu de vitrină sau al unei cutii cu vizor de plexiglass.
Majoritatea lucrărilor descriu încastrări ale ursului de pluş în spatii limitate.

Se constituie astfel evidenţierea interiorului palpabil şi uşor observabil, unde spaţiul interior nu este acoperit de orice formă opacă, ci este încastrat de sticlă, reuşind să ofere privitorului posibilitatea dezvăluirii conţinutului dinăuntrul acestuia. Atât interiorul arhitectural cât şi cel al vitrinei, conduc cu gândul atât la sensul propriu cât şi cel la figurat al temenului “transparent”, care deseori conturează şi relevă slăbiciunile cu care omul se luptă până în punctul în care cedează şi ajunge să fie fidel lui însuşi.

Lucrările oferă secvenţe, particularităţi sau decoruri de cameră cu sau fără personaje, atât umane cât şi de pluş- ursuleţul, ca reprezentant al lumii copilăriei.

Interioarele abordate în desenele grafice de faţă constituie medii de desfăşurare a vieţii personale, reale surse de inspiraţie pentru actul creativ ca urmare a libertătii spaţiale oferite, mai cu seamă camerele decorate în stil uşor tradiţional românesc cu elemente de mobilier vechi.

Surprinderea unor astfel de fotografii care au servit drept schiţă pentru prezentul demers artistic de grafică, a venit ca o dorinţă a imortalizării în timp a spaţiului tradiţional existent totuşi în epoca contemporană. Menţionez acest fapt deoarece deşi aparent interiorul de cameră este suprins astfel doar pentru fotografie, în realitate camera de acest stil este încă vie în casele satului ardelenesc.

Prin urmare, prezenta expoziţie reprezintă un rezumat complex al muncii de atelier aferent ultimilor ani în care principalul focus îl constituie schimbarea sau diversitatea spaţială a locului creator şi de vieţuire a artistului. Spre deosebire de anii anteriori, unde atenţia creativă a fost arondată în primul rând tematicii spaţiului copilăriei. De această dată, aspectul şi-a atins scopul şi anume realizarea atelierului creator de acasă, şi nu oriunde ci chiar în libertatea spaţiului sătesc tradiţional respectiv Giula, com. Borşa, Cluj.

Această expoziţie concluzionează un capitol pictural al dmersului personal artistic, care la rândul său anunţă deschiderea sau începutul unui nou capitol în care picturile vor marca aceeaşi abordare tematică şi cromatică însă vor înfatişa uşoare modificări asupra personajelor şi registrului compoziţional.” – dr. Mihaela Mihalache.

Expoziţia: MIHAELA MIHALACHE. Transmigrația spațiului
Artist: Mihaela Mihalache
Locul desfăşurării: Muzeul de Artă Contemporană, str. Tribunei, nr. 6
Durata: 6.04.-30.04.2022
Vernisaj: 6 aprilie, ora 14.00
Curator: Dr. Iulia Mesea
Text oferit de curatorul expoziției:

„Ursulețul de pluș și vitrina sunt cele două metafore, prezentate separat sau combinate, leitmotiv al lucrărilor din expoziția Transmigrația spațiului, semnată de Mihaela Mihalache, deschisă la Muzeul de Artă Contemporană al Muzeului Național Brukenthal. Cele două elemente simbolizează intimitatea spațiului privat și creativ și, respectiv, disponibilitatea de comunicare, sinceritatea, transparența pe care artista le propune între mesajul său și spectator.

Pentru Mihaela Mihalache personalizarea și asumarea spațiului în care trăiește este imperativă. Legătura pe care o stabilește cu acesta se definește printr-un admirabil firesc și are loc prin receptori speciali, deosebit de sensibili, cu care îi identifică trăsăturile fundamentale. Configurația unui anume loc și limitările acestuia declanșează procesul de identificare a eului interior, spațiul real, spațiul subiectiv și sinele artistei intrând astfel într-un incitant dialog. Fiecare spațiu parcurs presupune fenomenul de Transmigrație (titlul expoziției), respectiv o în-suflețire, o redefinire determinată de factorul temporal și de cel uman.

Lucrările prezentate în expoziție sunt o translare în plan artistic a parcursului pictoriței prin patru spații de locuit, în ultimii ani: în anul 2018, atelierul din centrul urban al Clujului, în 2019, atelierul spaţiului de rezidenţă din Luxembourg, în anul 2020 atelierul din propria locuinţă în condițiile izolării din timpul pandemiei, iar în anii 2021 şi 2022 atelierul ataşat locuinţei proprii din mediul rural. Ca locuitor al acestor încăperi, ursulețul de pluș devine simbol cheie pentru comunicarea cu trecutul, precum și cale de acces către viitor prin intermediul imaginației artistei.

În lumini și umbre de interior, cu deschideri și obturări, cu transparențe și matizări, încărcate de amintiri și găzduind mereu speranțe de viitor, conținând nevoia de intimitate și siguranță, dar și stropul de teamă de limitări și nevoie de libertate, încăperile din lucrările de pictură și grafică prezentate se re-construiesc împreună în sala pe ale cărei simeze sunt instalate acum, creând un nou spațiu pe care artista și-l asumă și în care ne invită să o cunoaștem prin intermediul operelor sale.
Absolventă a Universității Naţionale de Arte, Bucureşti, specializarea pictură, Mihaela Mihalache a obținut Masterul în Arte Vizuale în 2016, apoi, în 2019, Doctoratul în Arte Vizuale, cu teza „Studiul spaţiului de interior în arta şi cultura vizuală”, la Universitatea de Artă şi Design, Cluj-Napoca. În anul 2018 a fost Coordonator al proiectului cultural FabZine, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca, iar în 2019 a beneficiat de Rezidență artistică în cadrul programului Artiști în rezidenţă pus la dispoziție de Ministerul Culturii din Marele Ducat de Luxemburg, Annexes du Château de Bourglinster.

A participat la numeroase expoziții de grup, începând cu anul 2012, în țară și străinătate și a deschis expoziții personale la Târgu Mureş (2021), New York – expoziție on-line (2020), Cluj-Napoca și Luxemburg, Kirchberg, Londra și Praga (2018, 2019) și București (2016).” – Dr. Iulia Mesea