Another East: Romanian Painting
Romanian Cultural Institute, New York
May 18–June 9, 2019

Another East, cel mai amplu proiect expoziţional de artă contemporană românească din ultimii ani, începe la New York

Institutul Cultural Român de la New York în colaborare cu Universitatea Națională de Arte din București (UNARTE) organizează, la New York, unul dintre cele mai mari proiecte expoziționale româneşti realizate în Statele Unite în ultimii ani. Intitulată Another East pentru a marca o viziune alternativă, lipsită de prejudecăți, asupra creativității est-europene, expoziția cuprinde o serie de lucrări de pictură semnate de 11 artiști profesori și va fi prezentată la Galeria RIVAA, în perioada 18 mai – 9 iunie 2019.

“Another East” este un proiect curatoriat de Cătălin Bălescu, Rectorul UNARTE, însoțit de o perspectivă critică oferită de criticul de artă Cristian-Robert Velescu. Expoziția reunește toţi membrii Departamentului de Pictură al UNARTE, artiști de referință cu o activitate prodigioasă, nu de puține ori dezvoltată și în domenii conexe picturii, asociați așa-numitei „Școli de la București”. Cei 11 artiști sunt: Ion Anghel, Cezar Atodiresei, Cătălin Bălescu, Traian Boldea, Marcel Bunea, Petru Lucaci, George Mircea, George Moscal, Alexandru Rădvan, Mihai Sîrbulescu și Andrei Tudoran.

Vernisajul va avea loc sâmbată, 18 mai 2019, de la ora 18:00, iar expoziția va rămâne deschisă până în data de 9 iunie 2019. Inaugurarea expoziției va fi precedată, la ora 17:00, de o dezbatere moderată de curatoarea Adriana Blidaru, la care vor participa artiștii Cătălin Bălescu, Alexandru Rădvan, Andrei Tudoran și criticul de artă Cristian Robert Velescu, în care se va discuta despre ideea curatorială care a stat la baza proiectului, formula estetică a operelor prezentate, creativitatea est-europeană în general, diversitatea spațiului artistic românesc, precum și provocările receptării artei româneşti în străinătate.

Expoziția “Another East” lansează o invitație la descoperirea unei dimensiuni diferite a artei vizuale și a culturii din Europa de Est. Titlul nu se referă la un posibil conținut politic al lucrărilor, ci semnalează anumite particularități culturale, estetice și chiar emoționale care îi disting pe artiștii est-europeni. De asemenea, prin corespondențele profunde dintre lucrări, dincolo de diversitatea mijloacelor și formulelor plastice, expoziția evocă atmosfera Bucureștiului și a Universității Naționale de Arte din București, în mod tradițional, încă de la înființarea sa acum mai bine de 150 de ani, un spațiu al libertății de exprimare și al căutărilor originale.

Proiectul face parte din strategia ICR New York de promovare în spațiul nord-american a artiștilor români contemporani de primă mărime, în proiecte individuale colective apte să exprime diversitatea spațiului vizual românesc, precum și racordarea acestuia la marile curente artistice actuale.

 Pentru mai multe informaţii despre eveniment, vă invităm să accesaţi site-ul ICR şi pagina de Facebook a ICRNY.

/////

Press preview & artist talk: May 18, 5–6pm 
Opening: May 18, 6–9pm 

Rivaa Gallery 
Roosevelt Island, 527 Main Street 
10044 New York, NY 

Exhibitors: Ion Anghel, Cezar Atodiresei, Catalin Balescu, Traian Boldea, Marcel Bunea, Petru Lucaci, George Mircea, George Moscal, Alexandru Rădvan, Mihai Sirbulescu, Andrei Tudoran.

Curated by: Catalin Balescu
Art critic: Cristian Robert Velescu

The Romanian Cultural Institute in New York is pleased to announce the group exhibition Another East which runs May 18 through June 9, and which features the works of 11 artists, all professors from the Painting Department of the National University of Arts in Bucharest.

Another East reflects the specific discourses that have formed around and through the Painting Department of the National University of Arts Bucharest. Curated by Catalin Balescu, and accompanied by a text written by art critic Cristian Robert Velescu, the exhibition brings together a group of professors that have been, and continue to be, a crucial influence on multiple generations of Romanian artists.

The exhibition oscillates between figuration and abstraction; while some of these artistic practices display their complete autonomy from the politics of representation by embracing the history of Abstraction, others incorporate a figuration inspired by mythologies, religion, as well as from the secular everyday.

Furthermore, the exhibition is an open invitation for the visitors to reconsider their preconceptions of an East they think they know, in order to experience an unquestionably less familiar East—one that is authentic, alive and transformative nonetheless.

For instance, Cezar Atodiresei, revisits the pioneering language of abstract art through geometric, decorative, and intensive explorations of surfaces, to conduct research on urban architecture and to reveal the idea of “the citadel” as the true theme of “the artist.” Similarly,Marcel Bunea, inspired by Plato’s incorruptible Realm of Ideas, is interested in chromatic exercises and in the universality of geometry, elevated beyond the rational laws of nature.

George Mircea and Mircea Sarbulescu also have a more classic approach to painting: their paintings, through their decorative qualities and the bold use of textures and colors, can be perceived as post-impressionist adaptations, contemporary through their subject and topography.

The youngest artist in the exhibition, Andrei Tudoran, breaks from abstraction and uses photorealism as a mimetic and deceiving effect, only to further create alterations, glitches, or superimpositions directly on the paintings. His brushstrokes and his palette of colors, are in dialogue with the work of his former professor, George Moscal, whose work in the exhibition, draws closer to surrealism, by collapsing illusions of space, landscapes, and flat visual elements.

Similarly, oscillating between abstraction and figuration, and further using mixed media in layered compositions to highlight this contrast, are Petru Lucaci and Ion Anghel, two painters who have had a long history of using photography, respectively found objects in their work.

Meanwhile, the painters Alexandru Radvan, Catalin Balescu and Traian Boldea (student of Balescu, prior to becoming himself a professor at the University) adopt a fully figurative approach. They show a keen interest in surrealism, mythologies, and religious iconographies, working through their distinctive formal styles, to reinterpret and even challengethese narratives.

The exhibition layers multiple visual local traditions that have been fused together with major Western art historical canons. Most importantly, Another East proposes a bird’s-eye view on a specific academic and temporal context, which brings about a diversity of strategies that alternate between abstraction and figuration. These strategies have served as tools for multiple generations of artists, for interpreting, adopting, as well as critically considering the period of Modernism and Post-Modernism in relation to Romanian art discourses, and more specifically, in relation to the discourse surrounding the National University of Arts in Bucharest.

Event organized by The Romanian Cultural Institute in New York and UNARTE.
200 E 38th St, New York, NY 10016