Opening on April 3, 2019, 19.00

Titlul expoziției ar putea fi denumirea unui blockbuster SF, a unei cărți ce dezbate contradictorii teorii cosmogonice sau a unui articol despre existențialism. În universul creativ al lui Mihai Plătică, acest titlu trimite la fotografia cu mediul interstelar făcută de Hubble Space Telescope și e, totodată, o structură mentală pe care sunt construitte exponatele. Structura este rezultatul alchimic al distilării reperelor culturale și înțelesurilor ascunse.

Pillars of Creation este și numele unei lucrări conceptuale, care se dovedește esențială pentru demersul proiectului. Pe o imagine descărcată de pe spacetelescope.org și imprimată, s-a aplicat un strat de vopsea verde Chroma Key. Analizarea cu raze Roentgen ar releva procesul de ayering. Forma abstractă devine un filtru simbolic prin care artistul ne invită să percepem altfel universul lui creativ.
/
Toate exponatele realizate în ultimii doi ani și jumătate reflectă preocupările lui Mihai Plătică în zonele de inspirație legate de cercetări arheologice sau studierea descoperirilor NASA.
\
O mașină mortuară abandonată într-o livadă lângă Mavrovouni (lucrare intitulată Funeral car), un arbore solitar, țârmul stâncos al Peninsulei Mani, capturi dintr-un observator astronomic sunt lumi/imagini/fragmente care compun un storyboard al lui Mihai Plătică.
|
Lucrările și instalațiile au câteva elemente vizuale ce oferă chei de lectură. Arbori în zone stâncoase – Selve Oscura – cu simbolismul lor complex, vorbesc despre spațiul de aici și de aievea, memorie și uitare, Topos securizant și încărcătură istorică. Poate nu întâmplător casa din Cluj a artistului gravitează în jurul unui Axis Mundi – un măslin plantat într-un imens ghiveci ceramic.

Legendele Greciei antice ori trimiterile la textele biblice sunt straturi de semnificații care dau consistență unor fotografii ca Nocturne Landscape sau The Tree of Life. În marea agitată cu ale ei valuri care izbesc stâncile din Mani, linia de orizont topită în ceață și aburi este surprinsă cu ajutorul unor aparate analogice sau digitale din anii ’90 – Drifting boat. Fotografiile par a se ancora în simbolismul din Breaking the Waves a lui Lars von Trier. În capodopera cinematografică, valurile și platforma petrolieră din Marea Nordului reverberează convulsiile sufletești ale personajelor Bess McNeill și Jan Nyman.

În tema muzica sferelor – stele și planete brodate pe bolta cerească, elemente saturniene și eclipse reale sau provocate de suprapunerea unui layer negru în Photoshop – Orbit, compun hărți cosmice. Lucrările Space Map sau Wormhole au corespondent terestru cartografia structurilor din fotografiile Moffete 1 și 2.
Alimentele sigilate folosite de astronauții de la NASA au fost achiziționate de artist de pe magazine online. Ele devin, în contextul expoziției, legături conceptuale între teluric și astral. Sunt riguros poziționate pe cutii metalice de depozitare, folosite în aeronave, obiectul Tuna Noodle fiind grăitor în acest sens.
/
Absența oamenilor, fascinant aspect al lucrărilor lui Mihai Plătică, conferă, paradoxal, o tulburătoare emoție. Artistul creează pe de o parte un labirint ideatic și, totodată, o puternică sinteză formală, lipsită de complicații inutile.
\
Fotografiile din Mani au fost suprinse în excursii făcute împreună cu familia lui. De altfel, întreaga celulă a familiei poate fi văzută ca un Pillar of creation – de la macrocosmos Solar luminosity la microcosmos Gravity și înapoi… Dintr-o dată proiectul îmbracă încă un layer personal.
 

Lucian Broscățean

Lucian Broscățean este fashion & costume designer și predă, din 2008, în cadrul Departamentului Modă Design Vestimentar la UAD. Proiectele de Fashion/Art pe care le realizează au ca puncte de plecare diversitatea contextelor contemporane și imersări în aspecte ale istoriei culturii.

:BARIL, Strada Fabricii de Chibrituri 9A, Cluj-Napoca