Joi, 14 martie 2019, ora 18, va avea loc la Atelier Patru din Cluj-Napoca, expozitia personala a artistei Angela Capotorto, Beyond The Fourth Wall , curator: Iolanda Anastasiei.

Expoziția Beyond The Fourth Wall a Angelei Capotorto reprezintă intenția artistei de a căuta punctele de conexiune dintre artist și audiență prin încercarea de a depăși limitele celui     de-al patrulea zid. Cu o aluzie directă la conceptul de al patrulea zid din lumea teatrului, Angela Capotorto dorește să spargă linia invizibilă imaginată care separă artiștii de public. În timp ce spectatorii pot vedea prin acest „zid”, convenția presupune că actorii nu pot. În cazul de față, artista se identifică cu un actor ce dorește să devină o parte din audiență și reușește să facă asta prin integrarea publicului în procesul său creativ. Pentru  a doborî „zidul” invizibil dintre lucrările ei și privitor, Angela face apel la ideea de a-i include pe ceilalți în elaborarea obiectului artistic. Prin urmare, proiectul Beyond The Fourth Wall apare ca un rezultat al împărțirii și al disponibilității.

O materializare a acestei intenții poate fi regăsită în lucrarea ce poartă titlul proiectului, lucrare ce ocupă o parte semnificativă în economia expoziției. Aceasta a apărut  în urma unui asamblaj din bucăți de material textil de culori și texturi diferite realizate într-o manieră atipică. Inițial, artista a oferit diferitor peroane bucățile de material alb și le-a cerut să le introducă în mașina de spălat alături de celelalte haine iar ceea ce a rezultat, în urma spălării, au fost mici porțiuni de material cu o textură similară acuarelei. Ulterior, fiecare piesă a fost legată de cealaltă prin coasere, iar tot acest ritual a fost perceput de artistă ca un exercițiu al răbdării și meditației. Cusătura roșie leagă bucățile una de cealaltă și formează o linie care devine tot mai dificil de urmărit. Toate piesele alăturate ajung să reprezinte, asemenea unei hărți, un teritoriu. Printr-o astfel de „hartă”, artista, de origine italiană, face trimitere de fapt la locul ce i-a devenit o a doua casă și unde a pus bazele proiectului Beyond The Fourth Wall: România.

Următoarele două lucrări ale expoziției, Top și Toc, plasează artista în poziția unui spectator ce observă societatea românească. Cu o oarecare distanță, Angela Capotorto remarcă legile nescrise ale adaptării, deprinderile colective, preferințele față de un anumit obiect vestimentar sau comportament. Obiectele sale din bronz vor să ne apropie de senzația unui rol social contrafăcut. În schimb, tehnica raku și cea în sticlă vin să arate cât de ușor o formă atât de solidă precum bronzul poate să devină extrem de fragilă. Gratiile false care înconjoară obiectele sunt o demonstrație a pozițiilor sociale impuse și a modului în care singularitatea unei persoane devine (aproape întotdeauna) colectivă.

Prin expoziția Beyond The Fourth Wall, Angela Capotorto ne vorbește nu doar despre experiența sa de observator, ci și despre condiția sa de a se adapta la mediul românesc în decursul celor doi ani petrecuți aici. Ea face trimitere atât la depășirea zidurilor induse social, cât și la distrugerea zidurilor clădite de noi înșine. Pentru aceasta, integrarea persoanelor din jur în demersul său artistic este o formă de invitare într-un plan al reflecției, dar, totodată,  și o formă de investigare a relației ce poate fi creată între un subiect și altul. – Iolanda Anastasiei