1. Daniel Munteanu, ce înseamnă poem vizual?
Un poem vizual are o alcătuire similară unui film de scurt metraj și poate intra și in categoria de ‘video art’. El este insă mai mult decât suma parților lui – imagini fotografice impresioniste legate intr-o curgere neîntreruptă, coloana sonoră (muzică și sound design) și textul care este rostit/recitat în momente cheie. În lipsa oricărei din aceste trei parți nu se poate considera atinsă forma de poem vizual.
Poemul vizual are o structură non-narativă si mai degrabă liric-vizuală, după cum sugerează denumirea, el nu își grabește desfașurarea și este prilej de reflecție și de meditație.
2. Cum creati un poem vizual?
Modalitatea de lucru pornește de obicei de la o serie de imagini pregătite special, care apoi se împart pe capitole/secțiuni si fiecare secțiune este ordonată intern pentru ca firul imaginilor să ducă ochiul privitorului atât compozițional de la cadru la cadru cât și in mod semnificativ – legătura dintre cadre are un sens si urmarește o poveste, dar în maniera poetică.
De obicei textul (întotdeauna original, al autorului) este ales separat din ‘Jurnal de Luptă’ o carte nepublicată de fragmente de natură spirituală, filosofică și literară, alteori este scris special pentru respectivul poem, cum este cazul seriei de haiku inspirate de vizita mea in Kyoto, pentru poemul ‘Zen Tale. Dupa aceea textul este recitat/rostit și înregistrat în condiții de studio, prelucrat și așezat exact în locurile lăsate goale în compoziția de ansamblu a poemului – ca în niste ferestre sau firide ce așteaptă goale. Acest proces este uneori reiterant, trecând de la o formă la alta și ajustând imaginea în funcție de muzică sau textul în funcție de imagine.
Narațiunea/voice over are un rol important în atmosfera finală a poemului si este cheia mesajului audio-video. Odată cu al treilea poem, Zen Tale, am realizat și efecte speciale ce dau mai mult dinamism poemului.
3. Cum alegeți artiștii / creativii cu care lucrați în colaborare?
În primul rând trebuie sa existe o rezonanță pe plan spiritual între mine si acel artist, un punct de întâlnire atât ca oameni cât și ca realizări profesionale. Creația acelui artist trebuie măcar parțial să aiba puncte în comun cu substratul meu personal de artist, cu viziunea și sensibilitatea pe care doresc să le transpun într-un poem vizual.
Dupa aceea, o potrivire a stilului respectivului muzician cu ceea ce caut pentru un anume poem în particular. Apoi, disponibilitatea acestuia, să aibă timp pentru colaborare. Și nu in ultimul rand, să rezoneze cu ceea ce fac eu, altfel nu are cum să realizeze ceva autentic și complementar. În colaborare, ca un regizor, eu prezint proiectul, povestea și maniera de realizare, iar muzicianul are libertate completă pentru a se exprima – doar spun dacă ceva e sau nu potrivit, am cerințe destul de generale, insă nu îi ingrădesc creația în nici un fel – de aceea trebuie să aleg cu grijă din start.
În cele doua poeme realizate pana acum în colaborare (din cele 3) am lucrat cu doi artiști (Iulia Em – new folk singer/songwriter și Mihai Pitan – pianist de jazz si orchestrator) care au simțit și parcă au știut exact de ceea ce am nevoie, a fost o potrivire perfectă ca stare, stil și sensibilitate.
4. Care sunt proiectele următoare?
Am în plan 7-8 poeme vizuale (pana acum 3 sunt realizate). Un alt poem este într-o stare avansată, cu imagini dintr/o iarnă nesfârșită din Sibiu, în soundtrack piese de A.G Weinberger. Mai sunt cațiva muzicieni cu care e posibil sau doresc la un moment dat să leg ceva frumos: Vali Racila, Teodora Enache, Dan Byron.
Sper ca în 2019 sa pot propune un DVD multimedia cu toate poemele vizuale, poate cândva si o variantă audio în limba română, pe langă subtitrările deja prezente.
Pe lângă poemele vizuale voi realiza și un audio book în aceeași manieră, după ce voi termina și cartea ‘Jurnal de Luptă’.
Website personal:
Pagina oficiala facebook:
Canal de youtube:
imagine: from Sparkle Series
Recent Comments