Inaugurarea Palatului Chrissoveloni, restaurat de către Banca Națională a României ca sucursală a sa în Municipiul București, a fost transformat joi 7 iunie într-un consistent eveniment cultural. Acesta a cuprins nu doar lansarea albumului omonim coordonat de arhitectul Gabriel Tureanu și îngrijit de arhitecta Cristina Țurlea, vizitarea principalelor săli ale palatului (Sala ghișeelor, Sala florentină), dar și un emoționant contact direct cu cea mai celebră sculptură românească a momentului, „Cumințenia Pământului”, creată nouă de Constantin Brâncuși.
Albumul cuprinde emoționante povești și imagini ale universului financiar-bancar și arhitectural interbelic, despre ceea ce a fost, atât cât a putut să fie, City-ul bucureștean, până a fost nimicit de blestemul comunist, dar și fascinantele detalii ale migăloasei restaurării, centimentru cu centimetru, a Palatului Chrissoveloni, a cărui primă inaugurare a fost în 1928.
Binele Mic învinge Răul Mare, adică Frumosul Mic poate acoperi Urâtul Mare, spunea directoarea editurii Meronia, Jana Balacciu Matei – editorul sus-numitului album-mărturie, parafrazându-l pe filozoful catalan Ramon Llull din secolul al XIII-lea pentru a evidenția cum renașterea unui mic colț bucureștean de frumos, poate înfrunta marele urât, ce pare a ne domina Capitala.
În același timp, emoția transmisă de mica și sfioasa ”Cuminte a Pământului”, expusă în holul Vechiului Palat al Băncii Naționale în fața năvalei de blitzuri lacome ce au năpădit-o brusc, parcă a mai atenuat ceva din indiferența publicului cel fără minte, care se dovedește insensibil la răscumpărarea acestei valori naționale. Iată că și o Donație Mică ar putea face un Lucru Mare.
Text și imagini Călin Hentea
Recent Comments