Incizie cu cuțitul de bucătărie prin viitorul crud a 100 de ani în urmă

Cut with the Kitchen Knife through the Raw Future of 100 Years Before

 

SPAȚIU INTACT, Fabrica de Pensule, Cluj | Vernisaj: marți 10 mai, 18:00

Artiști: Guy Ben-Ner, Luchezar Boyadjiev, Paul Buck, Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová, Ivars Gravlejs, Yoshua Okón, Larissa Sansour, W. Mark Sutherland, Kenneth Tin-Kin Hung
Curator: Simona Nastac


Expoziția este deschisă până în 28 august.

Spațiu Intact este membru al Federației Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule.

 

În 1916, Dada se năștea pe teren neutru, la Zürich, într-un gest spontan de revoltă și rezistență împotriva ordinii și intereselor politice ce provocaseră deriva primului război mondial. Un grup de intelectuali, poeți și artiști refugiați în Elveția din cauza conflictului, reuniți de dezgustul față de falsele valori promovate de elitele burgheze pentru a justifica sacrificiul uman, răspund cu același nihilism radical specific războiului.

“Ne pierdusem încrederea în cultura noastră. Totul trebuia să fie demolat și luat de la capăt după tabula rasa ”- scria Marcel Iancu. “La Cabaret Voltaire am început prin a șoca publicul burghez, distrugându-i concepția falsă despre artă, atacând bunul simț, opinia publică, educația, instituțiile, muzeele, bunul gust, pe scurt, întreaga ordine dominantă”.

Insurecția, ironia și șocul, amplificate de relativizarea sensului și instituirea hazardului drept principiu absolut al creației devin metodele de operare Dada, mobilizate să chestioneze status quo-ul, într-un anti-proiect pentru revitalizarea societății, a limbajului și practicilor estetice.

 

Expoziția Incizie cu cuțitul de bucătărie prin viitorul crud a 100 de ani în urmă (titlu inspirat dintr-un celebru colaj al artistei Hannah Höch, expus în 1920 la târgul Dada de la Paris), urmărește să probeze că spiritul Dada e la fel de viu și tăios azi, în stare să penetreze straturile dense ale puterii și să-i expună practicile de influență și control. Expoziția examinează, totodată, în ce fel răspund artiștii azi forțelor și contradicțiilor prezentului, un secol după ce dadaiștii au redefinit ideea de artă, oferind prima normă parodică dar profund critică pentru eliberarea ei. Prezentând artiști din Israel, Palestina, Anglia, Canada, America, Letonia, Bulgaria, Mexic, Slovacia și România, expoziția reflectă internaționalismul recunoscut al mișcării Dada. 

 

Guy Ben-Ner este prezent cu lucrarea video Soundtrack (2013), o analiză gravă cu accente comice a influenței conflictelor din Orientul Mijlociu asupra vieții sale de familie; Luchezar Boyadjiev expune seria de printuri digitale Billboard Heaven (2006), ce explorează impactul economiei de consum asupra peisajului urban din Europa de Est, invadat de reclamele brandurilor globale; Paul Buck investighează relația dintre dreptul de autor și conceptul de apropriere în lucrarea Money, front & back (2016), urmărind să deruteze percepția publicului și să-i suscite spiritul critic prin juxtapuneri ludice între factual și ficțiune.

 

Anetta Mona Chişa și Lucia Tkáčová expun lucrarea video Try Again. Fail Again. Fail Better (2011), un memento critic al dorinței revoluționare, ce ridică întrebări despre utopie, compromis politic, responsabilitate și limitele artei în a le adresa; Ivars Gravlejs propune o instalație inspirată din desenul animat ceh Pat & Mat, în care nonconformismul și improvizația devin tactici de rezistență împotriva standardizării și rațiunii excesive ce inhibă imaginația; Yoshua Okón este prezent cu lucrările video Canned Laughter (2009) și Hausemeister (2008), în care examinează cu doze liberale de umor negru injustițiile industriei capitaliste de divertisment și, respectiv, noțiunile de individualism și insațietate animalică ce domină lumea în care trăim.

 

Larissa Sansour oferă o perspectivă distopică dar excentrică asupra impasului din Orientul Mijlociu în Nation Estate (2012), un scurt metraj SF în care statul palestinian ia forma unui zgârie-nori în care populația trăiește neverosimil de luxos; W. Mark Sutherland explorează conflictul dintre vox humana și lumea reverberantă a sublimului digital în instalația interactivă Code X  (2009), un posibil manifest Dada al timpului prezent; iar Kenneth Tin-Kin Hung – supranumit „John Heartfield al erei digitale” – adresează polarizarea crescândă a politicii americane în lucrarea interactivă Shit Wars (2016), în care Donald Trump și Hillary Clinton se suprapun hilar cu iconuri ale culturii pop din Star Wars, The Hunger Games și Games of Thrones.

 

Biografii artiști și curator

Guy Ben Ner_Soundtrack

Guy Ben-Ner a reprezentat Israelul la Bienala de la Veneția în 2005, fiind unul dintre cei mai cunoscuți artiști contemporani israelieni. A avut expoziții individuale la Contemporary Arts Center (Cincinnati), Center for Contemporary Art (Tel Aviv) și Musée d’art contemporain de Montréal. A participat la expoziții colective la Manifesta 10, St Petersburg, MOMA New York și P.S.1 Contemporary Art Center, New York.

Boyadjiev_Billboard Heaven

Luchezar Boyadjiev este unul din cei mai apreciați artiști bulgari pe scena de artă internațională. A participat la expoziții colective la GARAGE Museum of Contemporary Art, Moscova; Palais de Tokyo, Paris; Witte de With Foundation, Rotterdam; KW Institute for Contemporary Art, Berlin; ZKM, Karlsruhe, iar lucrările sale au fost incluse în bienalele de la Moscova, Sharjah și Istanbul.

Paul Buck este artist, scriitor și traducător, editorul influentei reviste Curtains, care în anii ’70 publica autori precum Bataille, Derrida și Sinclair, sau artiști ca Susan Hiller și Gina Pane. A participat la evenimente performative la ICA Londra alături de Peter Sellars și Patti Smith și a avut expoziții solo la Focal Point Gallery, Essex, și Cabinet Gallery, Londra.

Chisa si Tkacova_Try Again

Anetta Mona Chisa și Lucia Tkáčová colaborează din 2000. În 2011 au reprezentat România la Bienala de la Veneția, împreună cu Ion Grigorescu. Au expus solo la waterside contemporary (Londra), Rotwand Gallery (Zürich) și la Neuer Berliner Kunstverein. Au participat la expoziții colective la Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC), București; Art in General, New York; și Whitechapel Gallery, Londra.

Ivars Gravlejs este cunoscut pentru realismul brutal și umorul cu care expune absurditatea lumii în care trăim. În prezent, lucrările lui fac parte din expoziția Performing for the Camera, la Tate Modern, Londra. A participat de două ori la Bienala de Artă Contemporană de la Moscova, iar expoziții individuale recente includ spații precum Centre for Contemporary Art FUTURA și Karlin Studios, Praga; Riga ArtSpace, Riga; și Kunsthalle Erfurt.

Yoshua Okón trăiește și lucrează în Ciudad de Mexico. A expus solo la Kaufmann Repetto (Milano), Hammer Museum (Los Angeles) și Städtische Kunsthalle (München). A participat la expoziții de grup la MUAC, Ciudad de Mexico; Hayward Gallery, Londra; New Museum, NY; și PS1, MoMA, NY. Totodată, lucrările sale au fost prezentate la Bienalele de la Gwangju, Korea și Mercosul, Porto Alegre.

Larissa Sansour este unul din cei mai apreciați artiști palestinieni ai momentului. A expus la Tate Modern, Londra; Brooklyn Museum, NY; Centre Pompidou, Paris; Queen Sofia Museum, Madrid. Lucrările sale au fost incluse în bienalele de la Istanbul, Busan și Liverpool. A avut expoziții individuale la Anne de Villepoix, Paris; Montoro 12, Roma; Kulturhuset, Stockholm; și DEPO Istanbul.

Mark Sutherland, artist intermedia, trăiește și lucrează la Toronto. Lucrările sale au fost prezentate la The Robert McLaughlin Gallery, Oshawa, Canada; Kasseler Kunstverein, Kassel; și Museo Caixa Forum, Madrid. Performance-uri recente includ THEWORDMUSIC Festival, Reykjavik; Voice ++ Festival, Victoria, BC, Canada; Yuxtaposiciones Festival, Madrid; și 100 Jahre Konkrete Kunst, Art Rehau, Rehau.

Kenneth Tin-Kin Hung trăiește și lucrează la New York. A expus la New Museum, New York; Yerba Buena Center of the Arts, San Francisco; Berkeley Art Museum, Berkeley; Sundance Film Festival, Utah; Hebbel Am Ufer Theatre, Berlin; și ARoS Aarhus Kunstmuseum, Denmark.

Simona Nastac este curator și critic independent. Cele mai recente proiecte includ expoziții  de grup la Londra, Seul și Cluj,  o expoziție solo Dan Perjovschi la Uzina de Apă, Suceava, și o expoziție Paul Neagu la Muzeul de Artă din Cluj. În perioada 2006 – 2013, curatoarea a coordonat programele de artă vizuală, literatură, arhitectură și design la ICR Londra.

Parteneri: Fundația Culturală Intact, Institutul Cultural Român

Sponsori: WeberBau, Distral | Parteneri media: Transilvania Reporter, Modernism.ro

Intact_nsl_dada

SPAȚIU INTACT: www.spatiuintact.ro | www.fabricadepensule.org | [email protected]